L'estació del metro de la plaça de Catalunya ha estat un dels escenaris de les protestes. Poc després de les 19.30 h han arribat prop de mig centenar de persones i han segellat les portes d'accés al metro amb cinta adhesiva de color groc, mentre els participants cridaven "transports públics a preus populars", "aquesta pujada no la pagarem" i "colat'. A la concentració ha assistit la regidora de la CUP Eulàlia Reguant.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=HneQxbFa9IQ[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=L0QIzLSNNDw[/youtube]
Les desenes d'usuaris que utilitzen el metro cada minut en aquesta estació, una de les més concorregudes, s'han colat. Alguns per convicció, altres han aprofitat l'oportunitat i la resta perquè no han tingut més remei. L'acció s'ha allargat mitja hora, tot i que les portes no han funcionat fins una estona després. Mentre s'habilitaven perquè funcionessin de nou, l'Elena ha valorat a NacióDigital la protesta: "No em sembla malament del tot, però potser es podria articular d'una altra manera". Això no li ha impedit colar-se "in extremis" abans d'haver-se de pagar de nou.
Segons Transport Metropolitans de Barcelona (TMB), s'han reproduït accions similars en 14 estacions, però sense incidents. A més de Catalunya, han estat les de Sant Andreu, Santa Coloma, Virrei Amat, Carmel, Clot, Fontana, Clínic, Paral·lel, La Pau, Llucmajor, Joanic, Vallcarca i Badalona Pompeu Fabra. A banda, també consten protestes en estacions de Rodalies de l'àrea metropolitana com la de la Garriga i Sabadell Nord, i de FGC, com la de Sant Boi. La plataforma també assegura que han fet alguna protesta a l'autobús.
Obrim portes en una vintena d'estacions i als autobusos! La lluita per un transport públic a preus populars tot just comença ara #StopPujadesTransport pic.twitter.com/uIYW7I84Mv
— Plataforma #StopPujadesTransport (@StopPujades) 10 de gener de 2018
Avui amb @StopPujades hem obert portes a l'estació d'FGC de #SantBoi per deixar clar que aquesta pujada no la pagarem! pic.twitter.com/M7g0BBrKMO
— #CDRSantBoi (@CDRSantBoi) 10 de gener de 2018
La T-10 supera la barrera psicològicaTransports públics a preus populars! @StopPujades #SantaColoma #Gramenet #StopPujadesTransport pic.twitter.com/9BErUChxas
— SOM Gramenet (@SOMgramenet) January 10, 2018
Enguany la T-10, el títol més utilitzat, va tornar a superar la barrera psicològica dels 10 euros en el cas d'una zona. Ha passat de valer 9,95 a 10,20 euros. El seu preu no pujava des del 2014, quan es va situar en els 10,30 euros. El 2015 va baixar fins als 9,95 euros i tant el 2016 com el 2017 la tarifa es va mantenir congelada. De mitjana, els títols de transport integrat de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona han augmentat un 2% aquest 2018. Stop Pujades va titllar la mesura "d'inacceptable" i va criticar que siguin els usuaris els qui paguin "la manca de finançament públic" i "el deute acumulat fruit de la mala gestió".
La plataforma va reclamar a les administracions que tornessin a implementar les tarifes del 2013 –la T-10 valia 9,80 euros- i creessin una taula social per pactar uns preus d'acord amb el poder adquisitiu dels usuaris "en uns moments marcats per l'elevat atur, la precarietat econòmica i laboral i els baixos ingressos" per fer del transport públic "un servei bàsic i no un luxe". A més, reclamen que la gestió de la T-Mobilitat –la futura targeta sense contacte que hauria de permetre unes tarifes adaptades a l'usuari-, i per extensió de tot el transport públic, sigui "100% pública".
Aquesta tarda farem que els metros siguin sempre nostres! Concentracions a 22 estacions per exigir la tornada a les tarifes del 2013, la taula social del transport i un model de gestió íntegrament públic #StopPujadesTransport pic.twitter.com/4BmRHRIPhh
— Plataforma #StopPujadesTransport (@StopPujades) 10 de gener de 2018
La portaveu de Stop Pujades, Lola Ferré, ha explicat a la protesta de la plaça Catalunya que és la segona setmana de mobilitzacions per "començar a escalfar motors", i que continuaran fins que no assoleixin les seves reivindicacions. Això sí, no ha concretat ni quan ni com continuaran. "Anirem veient dies i accions", ha afirmat. Preguntada per si es pensen reunir amb el govern d'Ada Colau, ha dit que no és una qüestió a resoldre per una persona concreta.
El govern municipal defensa que la pujada ha estat "el mínim possible"
Preguntada hores abans de les protestes, després d'un acte d'homenatge a l'Escola del Mar, la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha considerat que "és normal que quan hi ha la pujada d'un servei, sigui el que sigui, hi hagi una reacció ciutadana, i més encara si és un servei fonamental". Vidal, que també presideix Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) –gestiona el metro i el bus urbà-, ha defensat que s'ha procurat que l'increment sigui "el mínim possible", en línia amb el de l'IPC, però ha subratllat que cal trobar un marc estable de finançament per al transport i revertir la "desinversió brutal" de l'estat espanyol.
Ha reivindicat que en el present mandat, amb Ada Colau d'alcaldessa, s'han congelat les tarifes dos anys i en el tercer s'han pujat al voltant de l'IPC. "Amb tot serà el mandat on menys increment hi hagi de llarg comparat amb els anteriors", ha subratllat. Ho ha exemplificat amb el fet que en el 2012 hi va haver un augment de "pràcticament el 15%". En concret, el preu de la T-10 d'una zona va augmentar un euro, fins als 9,25, i va passar a costar així un 12% més. Tot i això, ha remarcat que no s'han de conformar amb la contenció dels augments.
En la seva opinió, cal avançar cap a un sistema tarifari que sigui "més just i accessible per a tothom", i que "sobretot beneficiï a qui més agafa el transport públic". En altres paraules això significa premiar els passatgers recurrents amb abonaments que tinguin preus atractius, i que ho deixin de ser per a ells títols que inicialment estaven pensats per als usuaris esporàdics, com ara la T-10. L'escenari ideal, segons Vidal, és el del Bicing, on els abonats assumeixen el 30% del cost del servei amb la tarifa i el 70% l'administració. En la resta del transport públic aquesta relació ha arribat a ser de la meitat cadascú pels augments de les tarifes.