VÍDEO Colada massiva a l'estació de Catalunya contra la pujada del preu del transport públic

La plataforma Stop Pujades convoca mobilitzacions en una vintena d'estacions per demanar que es rebaixin les tarifes i seguirà amb les protestes | El govern de Colau veu "normal" la reacció ciutadana però reivindica que serà el mandat amb "menys increment" dels preus

Publicat el 10 de gener de 2018 a les 19:00
Les protestes per l'augment de les tarifes del transport públic que promou la plataforma Stop Pujades Transport s'han reproduït per segona setmana consecutiva en estacions de Barcelona i altres poblacions metropolitanes. Ha convocat accions descentralitzades en com a mínim 22 parades –la majoria del metro, però també dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i Rodalies-, i han consistit a obrir les portes d'accés i informar els usuaris de les reivindicacions de la plataforma perquè es rebaixi el preu del transport. La plataforma ha explicat que les mobilitzacions seguiran.

L'estació del metro de la plaça de Catalunya ha estat un dels escenaris de les protestes. Poc després de les 19.30 h han arribat prop de mig centenar de persones i han segellat les portes d'accés al metro amb cinta adhesiva de color groc, mentre els participants cridaven "transports públics a preus populars", "aquesta pujada no la pagarem" i "colat'. A la concentració ha assistit la regidora de la CUP Eulàlia Reguant.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=HneQxbFa9IQ[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=L0QIzLSNNDw[/youtube]

Les desenes d'usuaris que utilitzen el metro cada minut en aquesta estació, una de les més concorregudes, s'han colat. Alguns per convicció, altres han aprofitat l'oportunitat i la resta perquè no han tingut més remei. L'acció s'ha allargat mitja hora, tot i que les portes no han funcionat fins una estona després. Mentre s'habilitaven perquè funcionessin de nou, l'Elena ha valorat a NacióDigital la protesta: "No em sembla malament del tot, però potser es podria articular d'una altra manera". Això no li ha impedit colar-se "in extremis" abans d'haver-se de pagar de nou.

Segons Transport Metropolitans de Barcelona (TMB), s'han reproduït accions similars en 14 estacions, però sense incidents. A més de Catalunya, han estat les de Sant Andreu, Santa Coloma, Virrei Amat, Carmel, Clot, Fontana, Clínic, Paral·lel, La Pau, Llucmajor, Joanic, Vallcarca i Badalona Pompeu Fabra. A banda, també consten protestes en estacions de Rodalies de l'àrea metropolitana com la de la Garriga i Sabadell Nord, i de FGC, com la de Sant Boi. La plataforma també assegura que han fet alguna protesta a l'autobús.
  La T-10 supera la barrera psicològica

Enguany la T-10, el títol més utilitzat, va tornar a superar la barrera psicològica dels 10 euros en el cas d'una zona. Ha passat de valer 9,95 a 10,20 euros. El seu preu no pujava des del 2014, quan es va situar en els 10,30 euros. El 2015 va baixar fins als 9,95 euros i tant el 2016 com el 2017 la tarifa es va mantenir congelada. De mitjana, els títols de transport integrat de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona han augmentat un 2% aquest 2018. Stop Pujades va titllar la mesura "d'inacceptable" i va criticar que siguin els usuaris els qui paguin "la manca de finançament públic" i "el deute acumulat fruit de la mala gestió".

La plataforma va reclamar a les administracions que tornessin a implementar les tarifes del 2013 –la T-10 valia 9,80 euros- i creessin una taula social per pactar uns preus d'acord amb el poder adquisitiu dels usuaris "en uns moments marcats per l'elevat atur, la precarietat econòmica i laboral i els baixos ingressos" per fer del transport públic "un servei bàsic i no un luxe". A més, reclamen que la gestió de la T-Mobilitat –la futura targeta sense contacte que hauria de permetre unes tarifes adaptades a l'usuari-, i per extensió de tot el transport públic, sigui "100% pública".
 
La portaveu de Stop Pujades, Lola Ferré, ha explicat a la protesta de la plaça Catalunya que és la segona setmana de mobilitzacions per "començar a escalfar motors", i que continuaran fins que no assoleixin les seves reivindicacions. Això sí, no ha concretat ni quan ni com continuaran. "Anirem veient dies i accions", ha afirmat. Preguntada per si es pensen reunir amb el govern d'Ada Colau, ha dit que no és una qüestió a resoldre per una persona concreta.

El govern municipal defensa que la pujada ha estat "el mínim possible"

Preguntada hores abans de les protestes, després d'un acte d'homenatge a l'Escola del Mar, la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha considerat que "és normal que quan hi ha la pujada d'un servei, sigui el que sigui, hi hagi una reacció ciutadana, i més encara si és un servei fonamental". Vidal, que també presideix Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) –gestiona el metro i el bus urbà-, ha defensat que s'ha procurat que l'increment sigui "el mínim possible", en línia amb el de l'IPC, però ha subratllat que cal trobar un marc estable de finançament per al transport i revertir la "desinversió brutal" de l'estat espanyol.

Ha reivindicat que en el present mandat, amb Ada Colau d'alcaldessa, s'han congelat les tarifes dos anys i en el tercer s'han pujat al voltant de l'IPC. "Amb tot serà el mandat on menys increment hi hagi de llarg comparat amb els anteriors", ha subratllat. Ho ha exemplificat amb el fet que en el 2012 hi va haver un augment de "pràcticament el 15%". En concret, el preu de la T-10 d'una zona va augmentar un euro, fins als 9,25, i va passar a costar així un 12% més. Tot i això, ha remarcat que no s'han de conformar amb la contenció dels augments.

En la seva opinió, cal avançar cap a un sistema tarifari que sigui "més just i accessible per a tothom", i que "sobretot beneficiï a qui més agafa el transport públic". En altres paraules això significa premiar els passatgers recurrents amb abonaments que tinguin preus atractius, i que ho deixin de ser per a ells títols que inicialment estaven pensats per als usuaris esporàdics, com ara la T-10. L'escenari ideal, segons Vidal, és el del Bicing, on els abonats assumeixen el 30% del cost del servei amb la tarifa i el 70% l'administració. En la resta del transport públic aquesta relació ha arribat a ser de la meitat cadascú pels augments de les tarifes.