VÍDEO Trànsit apel·la a les emocions en la nova campanya per reduir la sinistralitat

El Departament d'Interior i el Servei Català de Trànsit presenten l'espot d'estiu

Publicat el 13 de juliol de 2017 a les 15:04
[Youtube]https://www.youtube.com/watch?v=qZYXY8MyIKU[/Youtube]
La nova campanya de conscienciació viària del Servei Català de Trànsit i el Departament d'Interior apel·la a les emocions per intentar reduir la sinistralitat. L'espot que han presentat els dos organismes aquest dimecres recorre als sentiments que genera imaginar-se que la família –els fills, la parella, els néts- perden la vida en un accident a la carretera. Els protagonistes no són actors, sinó persones que es van presentar com voluntàries en un càsting i que només sabien que participarien en una campanya de seguretat viària.

La campanya, que té per lema Tots tenim família. A la carretera, víctimes zero, vol fer un pas més en la sensibilització cap a l'anomenada Visió Zero, que marca com a únic objectiu admissible de les polítiques de seguretat vària que no hi hagi ni una sola víctima mortal ni ferit greu en accident. El conseller d'Interior, Jordi Jané, ha destacat que amb aquesta campanya han volgut superar la "fredor" de les xifres de víctimes d'accidents de trànsit per arribar al "cor" de les persones.

"El 2015 a Catalunya van morir 261 persones en accidents de trànsit i l'any passat 231. Quina hauria de ser la xifra aquest any?", arranca la veu en off de l'espot, rodat als cinemes Texas. "Uns 200?", contesta la Irene, la protagonista del vídeo. "I si fossin tres, què et semblaria?", pregunta la veu. "Al·lucinant", respon ella. "I si fossin aquests tres?", continua el diàleg. Aleshores a la pantalla del cinema irromp la imatge de la seva parella i els seus dos fills petits. "Qui són?", li pregunten. "El meu home i els meus fills", contesta entre llàgrimes. "Quina creus que hauria de ser la xifra?", rebla la veu en off. "Zero", diu ella, molt emocionada.

Una vintena de voluntaris

La Irene és una de les 18 persones que es van presentar al càsting per a la campanya. Se'ls havia demanat un vídeo familiar i se les va asseure en les butaques vermelles del cinema amb l'única informació que participaven en una campanya de seguretat viària, ja que els productors buscaven la reacció més espontània i natural. No es veuen carreteres ni s'escolta el xoc de dos vehicles ni les sirenes d'emergència, elements més tradicionals de les campanyes de conscienciació viària. La força rau en les emocions.

"És molt dur, tot a les fosques i la teva vida. No hi ha xifres, veus els teus i t'estan dient que són les víctimes d'aquest any. Són les teves xifres, la teva vida", ha explicat la mateixa Irene aquest dijous, en la presentació de la campanya als cinemes Texas. "Podem ser tots nosaltres, tots tenim famílies. Ho veiem molt llunyà; jo la primera, sempre he pensat que mai em passarà, però pot passar i està passant i puc ser jo i la meva família i no ho podem permetre, hem de fer que no sigui així", ha assegurat.

"Són aquelles persones que coneixem, que estimem, que ens són propers i que no ens pot ni passar pel cap que puguin ser víctimes d'un accident", ha afirmat el conseller Jané. La directora del Servei Català de Trànsit, Eugenia Doménech, ha assenyalat que la campanya pretén que es deixi de veure les víctimes "alienes" i pensar que poden ser persones properes. "Les acceptaríem si fossin nostres? No. Aquest és el tema", ha subratllat Doménech, que ha insistit: "Darrere les xifres hi ha famílies i persones que pateixen".

Al seu torn, el conseller ha apel·lat a la corresponsabilitat, la conscienciació i les actituds individuals per avançar en la Visió Zero. "Els sentiments condueixen actituds i aquest és l'eix de la campanya. Tant de bo puguem arribar al cor de les persones. Estic convençut que aquesta campanya ajudarà a salvar vides", ha afirmat. La campanya es difondrà als mitjans de comunicació des d'aquest divendres i fins a finals d'any i se'n reforçarà l'emissió durant els períodes festius.

[Youtube]https://www.youtube.com/watch?v=eT3yW12KYlQ[/Youtube]