De Delegacions, a Oficines a l'exterior

«És hora de tocar de peus a terra i evitar malbaratament de recursos i de fer el ridícul més espantós com s’ha fet molt sovint per part d’aquests delegats que havien d’explicar coses inexplicables»

30 de juny de 2025

Una de les moltes accions que els governs independentistes volien vendre com preparatius per esdevenir un estat, fou la creació de nombroses Delegacions a l’exterior, nom acordat per evitar posar el d’ambaixada que hagués topat, no solament amb la legalitat vigent, sinó amb crítiques i protestes d’altres països per la confusió que haguessin comportat. 

El nom no fa la cosa, diuen alguns, però el cert és que tenien poc d’ambaixades, si de cas ambaixadetes, i moltes d’elles portades per persones que ben poc preparades estaven per vendre el procés independentista, i aconseguir resultats. Al final, servien més per a col·locar, militants, amics i parents, que professionals capacitats per entendre i practicar diplomàcia, ni que fos de segon o tercer nivell. 

Així han passat els anys, i així ho han venut els anteriors Governs fins arribar a dia d’avui, en que a la Generalitat impera la normalitat i les ganes de fer bé les coses i deixar de fer volar coloms, a costa dels impostos dels ciutadans. Fins ara tenim 21 Delegacions que teòricament cobreixen un àrea de 72 països. Si mirem territoris, veurem que alguns equivalen a autèntics “imperis” del passat. 

En fi, és hora de tocar de peus a terra i evitar malbaratament de recursos i de fer el ridícul més espantós com s’ha fet molt sovint per part d’aquests delegats que havien d’explicar coses inexplicables per a qualsevol polític mínimament seriós. Ara, el que pretén el nou Govern és fer útils aquestes estructures, i adaptar-les a les necessitats del país. Res de vendre invents i floritures sinó ser puntes de llança de la projecció de Catalunya cap a l’exterior per tal que tota mena d’empresa, entitats i projectes catalans, trobin encaix en aquests països, i alhora atreure accions, activitats i projectes cap a Catalunya, en una doble via d’interès per a tothom.

Es així com a l’hora de triar qui va a cada Delegació, s’ha de buscar la persona idònia, tant en coneixement, formació com idiomes, de manera que la feina sigui fructífera. Cal tenir present que organitzar una estructura mínima, obliga a despeses molt elevades, no solament en sous, sinó en locals i materials. 

De fet, en temps del procés, es van llençar molts milions, per a no res. Qui creia que una Delegació podia competir amb una Ambaixada, i fer moure la política de governs que només es refien i atenen a la legalitat vigent ? Com algú podia imaginar que tindrien un paper rellevant a l’hora de recolzar una proposta d’independència que no tenia ni cap ni peus ? Bé, el passat, passat està i en el present les coses van per altra banda. 

Ara, les Delegacions s’han convertit en Oficines d’atenció i promoció de Catalunya a l’exterior, i només dues tenen un àmbit clarament polític, sense oblidar la part empresarial – comercial. Es tracta de les Delegacions a Madrid i a Brussel.les . En aquest cas, els components son fortament polítics per raons òbvies, però la resta tenen clares les prioritats i objectius. S’han acabat els temps de vendre fum.