El pressupost municipal és molt més que un document tècnic: és el reflex de les prioritats polítiques i dels compromisos amb la ciutadania. A Sant Celoni, el pressupost per al 2025 s'ha aprovat amb els vots de l’equip de govern format pel PSC i Alternativa, amb el suport d’ERC des de l’oposició. Junts hem optat finalment per votar-hi en contra. Aquest posicionament no ha estat una decisió ràpida ni superficial, sinó fruit d’una anàlisi rigorosa i responsable envers el futur del municipi.
Propostes més encertades, però amb execució incerta
Reconeixem que el pressupost recull projectes importants que responen a necessitats reals del municipi que com a grup portem reivindicant ja des del programa electoral i les negociacions dels pressupostos. Per exemple, la licitació del manteniment de voreres. Es parla de dos milions, però al paper, que és la realitat, es pressuposten 200.000 € per al 2025 i 900.000€ per al 2026. En el mandat anterior, Junts ja havíem destinat més d’un milió d’euros a carrers i voreres, i ara celebrem que l’equip de govern vulgui continuar per aquest camí després d’un any i mig aturat. Malgrat això no tenim full de ruta pels carrers del Pla de Palau (Lluís Companys, etc.) que tenia projecte encarregat, i altres, tot i que esperem que aquest compromís de manteniment de voreres els hi arribi.
Ens alegrem que hi hagi compromís per executar els projectes de barri (Sant Ponç i Illes Belles) que es van començar a redactar al nostre mandat, malgrat que segurament fins al 2026 no veurem moviments. I el mateix passa amb la coberta del pavelló 11 de Setembre, tot i que probablement també caldrà esperar força temps per veure-ho. Sembla que ara es posaran recursos per la millora dels parcs infantils, molt necessari! Tot i que entre el que es diu i el que es pressuposta no sembla que es pugui atendre tot. Malgrat això, ens alegrem que tinguin intenció de posar-s’hi.
També creiem encertat que l’equip de govern finalment vegi l’opció de convertir l’antic casal de la gent gran en un futur espai per joves i entitats. Hem demanat també que es reprengui algun tipus d’oferta d’oci per joves, i estem a l’expectativa del que ells anomenen “cultura jove”.
Habitatge i altres assignatures pendents
El pressupost també deixa de banda algunes prioritats estratègiques per a Junts, com ara l'habitatge. Aquest és un dels problemes més greus del municipi, amb preus elevats i poca oferta disponible. Junts considerem que l'avenç del POUM és una eina clau per obrir escletxes en aquest àmbit, però lamenta que la comissió del POUM faci mesos que no es reuneix i que no hi hagi avenços significatius.
En altres qüestions, com els aparcaments o la residència per a la gent gran, Junts trobem a faltar un compromís més ferm. La proposta de treballar en una cessió anticipada de terrenys a la zona del P13 per construir la residència podria ser una solució, però no s’ha inclòs en els plans del govern.
El pressupost municipal deixa de nou sense cap partida econòmica específica per abordar el problema de l'aparcament, tot i ser una de les necessitats més reclamades pels veïns. Tot i les "bones intencions"; esgrimides, la realitat és que durant la campanya electoral es van fer promeses que implicaven solucions concretes, però no hi ha cap projecte ni inversió real prevista. Això posa en evidència un ús populista de la qüestió durant les eleccions, sense un pla realista darrere.
Es parla de millores als cementiris, però no es continuen els projectes de millora redactats. Increment de nínxols sí, però la millora del paviment de la part antiga del cementiri i els paraments i cobertes, no. A més, lamentem que no s'hagi pogut implementar el plec de manteniment dels cementiris, pressupostat el 2023.
Pel que fa a les obres de l’Institut Escola Pallerola, actitud d’espera davant del Departament. Al govern ja no es té la pressa que es tenia a l’oposició. I respecte a l’Institut Escola la Tordera, sense novetat.
Una execució baixa
Malgrat aquestes intencions, no podem obviar que el pressupost pateix d’un problema de credibilitat. Els nivells d’execució d’inversions en el darrer any ha estat només d’un 7% de les inversions previstes, una xifra molt inferior al 25% que en altres mandats es considerava un llindar mínim acceptable. Aquest fet planteja dubtes raonables sobre la capacitat de l'equip de govern per transformar els números sobre el paper en realitats palpables per a la ciutadania.
En aquest sentit, l’elevat volum d’inversions previstes per al 2024 i el 2025, que supera els vuit milions d’euros, no es considera realista, tenint en compte que, històricament, la capacitat d’execució mitjana de l’Ajuntament no supera els dos milions anuals. Això deixa la porta oberta a què moltes de les actuacions anunciades quedin, de nou, pendents, o en els millors dels casos, un endeutament excessiu per la incapacitat de finançar tot aquest volum d'inversions.
Tensions financeres: entre el desig i la realitat
Un dels punts més controvertits del pressupost és la seva viabilitat financera. Alertem que les previsions d’ingressos són excessivament optimistes. Més ben dit, del tot irreals.
La previsió d’ingressos per part de l’Estat és d’un irrisori 1,3%, insuficient per fer front a les necessitats del municipi. Aquest infrafinançament, sumat a la dependència de recursos poc realistes, com els derivats de l’impost sobre construccions, instal·lacions i obres (ICIO) o les plusvàlues, deixarà un buit de finançament que pot portar a un desequilibri econòmic imminent.
Les previsions sobre l’ICIO són especialment arriscades: es calcula un d’un milió i mig d’euros, igual que aquest exercici del 2024, on s’havia fet la mateixa previsió i s’arribarà finalment a poc més de 300.000€ ingressats. Aquesta diferència de més d’un milió d’euros és un clar indicador de la fragilitat dels comptes. A més, l’impacte dels increments de costos en serveis com la recollida de residus o la neteja viària, i l’increment de diversos contractes importants de l’ajuntament, augmenta encara més la pressió sobre les finances municipals. Pel que fa a les despeses de personal, el capítol 1 ha experimentat un augment del 12% en només dos anys, arribant a 11,3 milions d’euros. Un increment desmesurat (més enllà de la pujada dels sous) per les noves places, plusos i hores extres anuals de l’ajuntament. Aquest any s’inclouen la creació de set noves places que, tot i que no dubtem que algunes puguin ser necessàries, representen una càrrega addicional que podria comprometre la sostenibilitat financera.
Aquest escenari posa de manifest la necessitat de revisar les prioritats i avançar amb responsabilitat. Si no es prenen mesures per ajustar les previsions i gestionar amb cautela, el municipi es pot veure abocat a un pla econòmic i financer que implicarà augment d’impostos i retallades de serveis, una situació que afecta directament la qualitat de vida dels veïns.
Una oposició constructiva
El vot contrari de Junts no ha estat una negativa a tots els punts del pressupost, sinó una crida a la reflexió i a la millora. Junts reconeixem els esforços del govern en alguns àmbits, però pensem que cal ser més realistes i prioritzar aquelles actuacions que realment es poden executar, sense posar en risc la sostenibilitat financera del municipi. L’objectiu no és oposar-se per sistema, sinó assegurar que el municipi pugui avançar de manera sòlida i sostenible.
Una invitació al diàleg
En definitiva, el pressupost del 2025 deixa clar que Sant Celoni afronta grans reptes i que cal un esforç conjunt per superar-los. Junts demanem un major diàleg, una millor planificació i un enfocament basat en la realitat dels recursos disponibles. Només així es podrà garantir que el pressupost sigui una eina útil per construir un Sant Celoni més fort, més inclusiu i més pròsper per a tothom.