Així ho ha anunciat aquest divendres en roda de premsa la regidora de Festes, Mònica Garcia, que complementada per a l'ocasió ha anat desgranant els principals actes que ompliran el cap de setmana més boig de l'any. El Carnestoltes, doncs, començarà el 24 de febrer amb l'esmorzar escolar de disfresses, una actuació de Carles Cuberas i l'espectacle "Dançons" a la plaça de Sant Pere. Allà ja es començaran a repartir els globus que cada infant podrà maquillar i complementar, per tal de penjar al taüt de la Reina Postissa el dia del seu enterrament. Aquests es podran trobar a les escoles i a la pàgina web de l'Ajuntament amb el hashtag #BergaPostissa.
El mateix dia a la tarda hi haurà el tradicional ball de Carnestoltes i, ja de cara a dissabte 25 de febrer, serà el dia en què arribarà la Reina Postissa amb una cercavila que anirà fins a la plaça de Sant Joan i que finalitzarà amb la lectura del pregó i la festa del confeti amb Dani Magyk. Durant tot el matí, però, hi haurà diverses activitats a càrrec de l'Agrupament Escolta Santa Maria i Geralda de la Portella, l'ANC de Berga, el Grup Colònies a Borredà, el Grup de Joves de Santa Eulàlia, un grup de joves maquilladores, els Bombers, els Mossos i la Policia Local a l'entorn del nucli històric de Berga.
El plat gros i una de les principals novetats del Carnestoltes serà a la rua, que començarà davant de la Residència de Sant Bernabé. En aquesta, tal com ha recordat la regidora, és recomanable fer inscripció prèvia. Les persones que ho facin rebran un tiquet pel sopar. La rua començarà a les 17.00 hores, però en comptes que les comparses baixin pel passeig de la Pau i tornin a pujar, aniran directament cap a la plaça de la Creu i la Ronda Moreta. "Esperem que faciliti el recorregut", ha explicat Garcia, que ha indicat que, en altres ocasions, s'havia produït un "efecte acordió" que havia distanciat molt les comparses.

La regidora Mònica Garcia amb el globus que es podrà omplir i penjar al taüt de la Reina Postissa Foto: Aida Morales
Enguany, a més, també s'incorpora una petita modificació en el repartiment de premis. En total, s'entregaran 5.000 euros, tot i que es premiarà, en primer terme, la millor carrossa, en segon terme la millor animació i, per acabar, la millor comparsa i la millor comparsa infantil. En aquest cas, ha remarcat la regidora, s'intercanvia la prioritat del segon i tercer nomenament. Els premis a la millor carrossa seran de 1.000, 750 i 500 euros; els de la millor animació de 500, 400 i 300 euros; els de la millor comparsa de 400, 300 i 200 euros, i els de la millor comparsa infantil, de 300, 200 i 100 euros.
En aquest cas, ha especificat Garcia, s'ha considerat donar més prioritat a l'animació que a la carrossa, ja que "allò primordial no és el detall", sinó la festa que es fa al seu voltant.
Límit amb l'alcohol i zero tolerància amb el sexisme
Durant la festa de la nit, que començarà després del sopar popular que hi haurà al passeig de la Indústria, es lliuraran els premis i, mitja hora abans que finalitzi la música, que anirà a càrrec dels punxadiscs T&T i Nanfu i Salas Xic, es deixarà de vendre alcohol. D'aquesta manera, ha explicat la presidenta de la Bauma dels Encantats, Elisabet Casals, s'intentarà conscienciar sobre el consum. Serà llavors quan es repartirà aigua, i coca i xocolata.
A més, ha prosseguit la regidora, hi haurà tolerància zero amb el sexisme, portant a terme, durant tota la festa, una campanya contra les agressions sexistes.

La presidenta de la Bauma dels Encantats, Elisabet Casals Foto: Aida Morales
Com cada any, l'endemà al matí hi haurà els típics esmorzars de la Guerra de la Farina entre el bàndol carlí i el liberal i, a les 13.00 hores, la guerra amb nous serveis de pediatria i funerària.
Més participació
Per fomentar la participació al Carnestoltes, i seguint la línia de l'any passat, el ball de Carnestoltes infantil de les 17.30 hores serà gratuït. Amb això, ha explicat Garcia, es fomentarà que els actes de la festa siguin "per a tothom", aplegant "tanta gent com es pugui".
La mateixa participació també serà la que es buscarà durant la vetlla de la Sardina i l'Enterrament de la Reina Postissa el dia 1 de març. A les 17.00 hores es convida tothom a penjar el globus decorat al taüt, que es trobarà a l'Ajuntament de Berga i, a continuació, a sumar-se al seguici de ploraners i ploraneres que l'acompanyaran des de la plaça de Sant Pere fins a la plaça del Forn en processó.
Per altra banda, també serà una dona qui llegirà el testament de la Reina Postissa. La notària de Madrona, una notària que acollona, prendrà el timó de la festa, que finalitzarà amb una sardinada popular, a càrrec de la Penya Boletaire.