Ara a portada
-
Societat L'Ajuntament d'Olvan converteix l'antic consultori de Cal Rosal en un habitatge Lídia López
-
Esports Gerard Ahicart supera el repte de pujar i baixar a Queralt durant 24 hores seguides Redacció
-
-
-
Societat Berga treballa en el Pla Especial Urbanístic d'edificacions en sòl no urbanitzable Redacció
16 de febrer de 2015
Quan travesses el límit provincial amb Girona, que tenim aquí a tocar, te n’adones que ha canviat alguna cosa més que el paviment. Més enllà de la fortuna en la diversitat paisatgística, tan sols amb l’observació podem identificar certes diferències respecte d’altres territoris i segurament hi ha alguna cosa de gestió que sura a l’ambient. En l’àmbit turístic podem envejar moltes coses de les comarques gironines o tarragonines però n’hi ha una que totes dues tenen i que m'atreu especialment, i no estic parlant del mar, sinó d’una cosa molt més senzilla d’importar com són les conegudes Vies Verdes.
Aquestes rutes deriven de la xarxa europea de Vies Verdes que va començar a caminar a finals dels 90’s i que avança molt lentament i de forma desigual als diferents territoris europeus. Son habilitades per ús dels caminants, corredors i ciclistes, són simples i senzilles però la seva transcendència i valor va molt més enllà de la simplicitat amb que la infraestructura es visualitza. Esdevenen la materialització d’una concepció diferent de la mobilitat i la interconnexió entre diferents zones, i encaixen a la perfecció amb els moviments creixents en defensa de la sostenibilitat, la humanització de la mobilitat i de les relacions entre pobles, de la pràctica d’activitats a l’aire lliure i esportives.
En la majoria dels casos, les Vies Verdes han reutilitzat els camins de les antigues vies de tren en desús i les han reactivat i revaloritzat amb una inversió relativament baixa en comparació amb els beneficis que aquestes aporten a la zona. L’impacte paisatgístic és molt baix en aquests casos pel fet que la ruta és preexistent i la intervenció es focalitza en assegurar els trams i senyalitzar-los per facilitar el seu ús a tots els públics.
Aquestes xarxes potencien l’atractiu turístic de les zones que travessen, es combinen i interaccionen amb d’altres activitats del sector, com en són exemple trams d’èxit com els de la zona de Sant Joan de les Abadesses o d’Horta de Sant Joan. Més enllà d’això també oxigenen les activitats de lleure de les poblacions connectades donant sortida a activitats esportives i de lleure tan importants per la població i especialment per aquella part que necessita de totes les facilitats per poder practicar aquestes activitats en zones on el mínim desplaçament obliga a contrarestar progressius desnivells.
El Berguedà, a diferència d’altres comarques, no compta amb cap infraestructura d’aquest estil però també a diferència d’altres llocs si que té potencial per tenir-ne. Els paratges naturals de les nostres contrades serien un bon escenari per possibles vies verdes i certes valls on altra hora circulaven trens serien un bon fonament per encabir-les.
L’existència de l’anomenada Via del Nicolau entre Guardiola de Berguedà i Bagà, sense ser exactament una via verda però si reaprofitant un antic carrilet, és un bon exemple i un valor afegit a la zona. La pista que uneix Sant Quirze de Pedret amb Cal Rosal, sense tenir tampoc totes les condicions d’una via verda i sent millorable, és ben aprofitable.
Les carreteres, la urbanització i algun pantà han distorsionat les antigues connexions ferroviàries però això no treu que amb voluntat, no gaire inversió, i per sobre de tot un altre enfocament, es puguin desenvolupar en alguns indrets aquest tipus d’infraestructures. El curs del riu Llobregat entre La Pobla de Lillet i l’aigua barreig del Bastareny ressegueix una vall amb molt potencial, poc desnivell i paratges espectaculars que, a més, s’envolta d’atractius turístics amb els que una possible via verda interaccionaria i els potenciaria. Aquest és un bon exemple on no és difícil d’imaginar una via, en aquest cas no de tren, sinó verda.
Aquestes rutes deriven de la xarxa europea de Vies Verdes que va començar a caminar a finals dels 90’s i que avança molt lentament i de forma desigual als diferents territoris europeus. Son habilitades per ús dels caminants, corredors i ciclistes, són simples i senzilles però la seva transcendència i valor va molt més enllà de la simplicitat amb que la infraestructura es visualitza. Esdevenen la materialització d’una concepció diferent de la mobilitat i la interconnexió entre diferents zones, i encaixen a la perfecció amb els moviments creixents en defensa de la sostenibilitat, la humanització de la mobilitat i de les relacions entre pobles, de la pràctica d’activitats a l’aire lliure i esportives.
En la majoria dels casos, les Vies Verdes han reutilitzat els camins de les antigues vies de tren en desús i les han reactivat i revaloritzat amb una inversió relativament baixa en comparació amb els beneficis que aquestes aporten a la zona. L’impacte paisatgístic és molt baix en aquests casos pel fet que la ruta és preexistent i la intervenció es focalitza en assegurar els trams i senyalitzar-los per facilitar el seu ús a tots els públics.
Aquestes xarxes potencien l’atractiu turístic de les zones que travessen, es combinen i interaccionen amb d’altres activitats del sector, com en són exemple trams d’èxit com els de la zona de Sant Joan de les Abadesses o d’Horta de Sant Joan. Més enllà d’això també oxigenen les activitats de lleure de les poblacions connectades donant sortida a activitats esportives i de lleure tan importants per la població i especialment per aquella part que necessita de totes les facilitats per poder practicar aquestes activitats en zones on el mínim desplaçament obliga a contrarestar progressius desnivells.
El Berguedà, a diferència d’altres comarques, no compta amb cap infraestructura d’aquest estil però també a diferència d’altres llocs si que té potencial per tenir-ne. Els paratges naturals de les nostres contrades serien un bon escenari per possibles vies verdes i certes valls on altra hora circulaven trens serien un bon fonament per encabir-les.
L’existència de l’anomenada Via del Nicolau entre Guardiola de Berguedà i Bagà, sense ser exactament una via verda però si reaprofitant un antic carrilet, és un bon exemple i un valor afegit a la zona. La pista que uneix Sant Quirze de Pedret amb Cal Rosal, sense tenir tampoc totes les condicions d’una via verda i sent millorable, és ben aprofitable.
Les carreteres, la urbanització i algun pantà han distorsionat les antigues connexions ferroviàries però això no treu que amb voluntat, no gaire inversió, i per sobre de tot un altre enfocament, es puguin desenvolupar en alguns indrets aquest tipus d’infraestructures. El curs del riu Llobregat entre La Pobla de Lillet i l’aigua barreig del Bastareny ressegueix una vall amb molt potencial, poc desnivell i paratges espectaculars que, a més, s’envolta d’atractius turístics amb els que una possible via verda interaccionaria i els potenciaria. Aquest és un bon exemple on no és difícil d’imaginar una via, en aquest cas no de tren, sinó verda.