La Guàrdia Civil tenia previst intervenir en vint col·legis més dels que va actuar durant el referèndum de l'1 d'octubre, segons un informe del dispositiu de seguretat del cos sol·licitat en el procediment judicial del referèndum al jutjat número 2 de Manresa, al que ha tingut accés NacióBerguedà. D'aquests, set es van descartar perquè havien tancat abans de l'arribada dels agents, i tretze més es van descartar per "motius de seguretat", per la important presència de concentrats en els col·legis, segons els agents de paisà del servei d'informació que es trobaven en els centres de votació des de primera hora.
Dels tretze col·legis als que es va renunciar a actuar per "motius de seguretat", deu eren de la Catalunya Central i tres més de la demarcació provincial de Lleida. Entre els deu de la Catalunya Central, n'hi havia un del Berguedà, específicament el local sociocultural de Viver i Serrateix, poble del baix Berguedà de menys de 200 habitants.
Quatre més eren del Bages i el Moianès, concretament l'únic punt de votació de Sant Joan de Vilatorrada on la Guàrdia Civil no va actuar durant l'1-O, el col·legi Gallifa, i també l'AVV de Pineda de Bages, a Sant Fruitós, el CEIP Pla de Puig, també a Sant Fruitós de Bages, i a la Biblioteca de Moià.
En total, la Guàrdia Civil va actuar en 71 punts de votació de Catalunya, dels quals va haver d'intervenir amb la "mínima" força imprescindible en 20 d'ells. Es va trobar set col·legis tancats, cap d'ells al Bages o el Moianès, i en un cas, a l'escola Joncadella de Sant Joan de Vilatorrada, van iniciar l'actuació però els va ser impossible concloure-la. Cal tenir en compte que en l'informe no s'hi inclou Barcelona, ja que les actuacions a la capital van anar a càrrec del cos de la Policia Nacional.
Segons aquest mateix informe, la Guàrdia Civil va treure les porres en 17 de les seves intervencions: 8 a la demarcació de Barcelona, 4 a la de Tarragona i Lleida, i en una a la província de Girona. L'informe està signat pel General de la Divisió, cap del comandament operatiu específic, Ángel Gozalo Martín.
Agents contusionats, altres incidents i Mossos
A banda de les intervencions de la Guàrdia Civil en els col·legis de tota Catalunya, l'informe també assenyala que 55 agents van resultar contusionats, 5 dels quals van haver d'agafar la baixa. També assenyala que la Guàrdia Civil va patir fins a 122 incidents fora dels col·legis electorals del referèndum (en desplaçaments, als hotels,...), 57 dels quals abans de l'1-O, i 65 posteriorment. L'informe, però, no cita en cap moment els ferits que van resultar de l'actuació de la Guàrdia Civil als punts de votació.
Al que sí que es refereix l'informe és a l'actuació dels agents dels Mossos d'Esquadra en els col·legis electorals, que en la major part dels casos defineixen com a "passiva", tot i que en altres els acusen "d'intentar mediar o interferir l'actuació policial".
Els punts de votació del Berguedà i el Bages
En la repassada de l'actuació de la Guàrdia Civil, l'informe explica que finalment no s'accedeix al punt de votació de Viver i Serrateix per la concentració de persones en l'accés i perquè les condicions de seguretat de l'indret així ho desaconsellen. Com a curiositat, l'informe comet un error en transcriure el nom del poble berguedà i hi fa constar "Viver i Xerrateix".
Als col·legis del Bages, l'informe detalla que a l'escola Joventut de Callús hi havia unes 300 persones concentrades, que es va incautar el material, que es va fer ús de la força i que un agent "va resultar lesionat".
Al col·legi Sant Miquel de Castellgalí, la Guàrdia Civil incauta paperetes i sobres, però no urnes, i també ha de fer servir la força "mínima imprescindible". En aquest cas, l'informe carrega contra els agents dels Mossos d'Esquadra, als que acusa de "no col·laborar" i "intentar mediar o entorpir l'actuació".
Seguint amb el detall de l'informe, a l'Ajuntament de Fonollosa, la Guàrdia Civil s'hi troba unes 70 persones, també han de fer servir la força i un agent resulta "lesionat". També indiquen que van identificar una de les persones concentrades per forcejar amb els agents.
Finalment, a Sant Joan de Vilatorrada, a l'institut Quercus, l'informe hi situa unes 200 persones, dos agents "lesionats", i l'ús de la força "mínima imprescindible" per part dels guàrdies. També s'assenyala un incident amb dos agents dels Mossos d'Esquadra que van voler "mediar o entorpir l'actuació".
L'escola Joncadella de Sant Joan de Vilatorrada és l'única de tot Catalunya on l'informe reconeix que no es va poder entrar per "l'especial dificultat d'accés". En aquesta escola, l'informe cita específicament la presència del regidor Jordi Pesarrodona i Capsada a qui acusa d'impedir l'entrada d'agents al centre. L'informe també assenyala que els dos mossos d'esquadra presents van sol·licitar a la Guàrdia Civil el manament d'entrada i registre del centre escolar.
L'informe assenyala que la renúncia a actuar al col·legi Gallifa de Sant Joan, a Pineda de Bages, al CEIP Pla de Puig de Sant Fruitós i a la Biblioteca de Moià es deu a la informació facilitada pels agents de paisà desplaçats a aquests punts que recomanava no actuar per "motius de seguretat".
La Guàrdia Civil tenia previst intervenir a Viver i Serrateix per l'1-O
Un informe del dispositiu de seguretat del cos detalla que no van actuar al local sociocultural del municipi per motius de seguretat
Ara a portada
Publicat el 23 de novembre de 2018 a les 10:44
Et pot interessar
-
Política El govern i l'oposició de Puig-reig xoquen per la ubicació de la futura antena de telefonia
-
Política El pressupost de Berga pel 2025 tira endavant fregant la unanimitat
-
Política El pressupost de Berga pel 2025 incideix en via urbana, equipaments i xarxa d'aigua
-
Política El PSC titlla de demagogs a la CUP i afirma que el servei d'urgències ginecològiques a Berga no ha estat mai en perill