El Centre d'Estudis d'Avià ha descobert, aquest dissabte, la figura del militant llibertari Oriol Solé Sugranyes. Ha estat en una conferència del periodista, escriptor i poeta David Castillo, en què s'han repassat alguns aspectes del seu assassinat el 1976, després de la fuga de la presó de Segòvia, conjuntament amb un grup de presos, principalment d'ETA i del Front d'Alliberament de Catalunya.
Una xerrada que ha comptat amb la presència de Jordi Solé Sugranyes, germà del català assassinat, en què també s'han llegit poemes on es recorda el moment de la seva mort, així com el testimoni escrit de diverses persones, entre les quals Miren Amilibia, organitzadora de la fuga, que precisava que el principal problema va ser una confusió per fer arribar un segon camió per creuar la frontera. Això i la impaciència dels presos per tirar endavant el pla van ser els principals errors de l'operació, que va acabar de la pitjor manera possible.
La fuga de Segòvia es va començar a planificar el 1975. Un grup de presos vinculats a ETA va aprofitar la doble paret d'uns lavabos per excavar un túnel que conduïa fins a les clavegueres. Allà, l'organització armada s'havia d'encarregar de portar els 29 presos a l'estat francès, però a pocs metres de la frontera la Guàrdia Civil els va interceptar i allà mateix es va iniciar un tiroteig que va acabar amb la vida del català.
Aquests fets, ha explicat Castillo, es van produir només dos anys després de l'execució de Salvador Puig Antich, condemnat per la mort d'un policia, esdevenint un cop molt dur per al sistema dictatorial franquista, que va ser contestat amb múltiples manifestacions.
Durant la xerrada, on s'han pogut veure algunes fotografies, Castillo també ha repassat la trajectòria del militant del Moviment Ibèric d'Alliberament (MIL), de la mà d'un dels seus companys de fuga. De fet, Solé Sugranyes va ser detingut i empresonat ja el 1973, després d'atracar una sucursal de La Caixa a Bellver de Cerdanya. Des d'allà, va ser traslladat a les presons de Lleida, Girona, la Model de Barcelona i Segòvia, on finalment va ser mort per un tret al cap a Auritz (Navarra).
L'acte d'Avià, ha precisat Castillo, no és un acte reivindicatiu, sinó històric. "Els MIL no eren un moviment terrorista", ha indicat. La conferència ha comptat amb la presència d'una quarantena de persones, algunes de les quals vinculades a moviments llibertaris dels anys 70 i 80.
Avià s'interessa per la trajectòria social i política d'Oriol Solé Sugranyes, assassinat fa 41 anys pel franquisme
Una quarantena de persones omplen la Sala d'Exposicions de l'Ateneu en una xerrada del periodista, escriptor i poeta David Castillo
ARA A PORTADA
-
El PSC de Berga planteja tancar les entrades sud i centre quan hi hagi molt trànsit en sentit nord Lídia López
-
Dos dies consecutius de frenesí ciclista al Berguedà: aquest és el recorregut de la Volta a Catalunya 2026 Lídia López
-
Les alcaldies del Berguedà reclamaran conjuntament mesures per millorar la seguretat de la C-16 Redacció
-
-
- Aida Morales i Boixader
- Exredactora de Nació
Publicat el
21 de gener de 2017 a
les 19:58
Actualitzat el
21 de gener de 2017 a les
20:35
Et pot interessar
-
Societat
«Dones Actives» impulsa cinc activitats per reforçar la cohesió social entre les veïnes de Berga
-
Societat
El PP porta al Parlament la retirada de les cargoleres de l'Institut Guillem de Berguedà
-
Societat
Gironella es bolca amb el Carnestoltes amb dues jornades frenètiques de celebració
-
Societat
Sis restaurants acolliran els sopars maridats de la Cuina de la Caça i la Tòfona del Berguedà
-
Societat
Els recursos turístics del Berguedà tornen a superar els 200.000 visitants
-
Societat
Què fer aquest cap de setmana al Berguedà: 30 i 31 de gener, i 1 de febrer
