"La nostra idea és fer-ne una guia manejable que pugui estar a l'abast de tothom per tal d'explicar tots els mecanismes i eines que englobi el reglament, a partir d'aquí la regidoria de Participació Ciutadana aplicarà les eines que li són pròpies en quant a pressupostos participatius, audiències, i si es pot fer alguna consulta popular també la tirarem endavant, i pel que fa a la ciutadania farem que aquests mecanismes li siguin coneguts", va exposar també la tècnica Marta Planas.

Presentació de l'esborrany del Reglament de Participació Ciutadana. Foto: Pilar Màrquez Ambròs
En un acte obert a tothom, el sociòleg i expert en processos participatius de l’assessoria Edas Espai d’Anàlisi Social, Manel Gil, va donar una pinzellada a les eines de participació ciutadana que s'han plantejat fins ara a Berga a través diverses sessions de treball entre els responsables polítics i el personal tècnic i enquestes a la població, que han respost un total de 64 persones. Una de les inquietuds que va expressar el públic assistent va ser la necessitat de fomentar la participació de la ciutadania, encara que Gil va insistir en què en termes de participació la xifra no és sempre el més important, i en què si bé només una seixantena de persones ha respost l'enquesta que va fer-se, l'important és confeccionar un reglament participatiu per quan sorgeixin qüestions que generin debat poder tenir els mecanismes per obrir-lo a la ciutadania.
Processos participatius de les entitats
A més de generar-hi espais participatius, apostar pels pressupostos participatius i obrir el ple municipal a la participació de la ciutadania, l'Ajuntament de Berga també vol augmentar la participació de les associacions i permetre i fomentar que les entitats també puguin organitzar consultes i obrin per si mateixes espais a la participació. Així, el reglament establirà els mecanismes a partir dels quals les entitats també podran fer consultes populars o engegar processos participatius.
Informe de diagnosi del Reglament de Participació Ciutadana.