El Departament de Territori aprova l'estudi de traçat de la nova C-16 entre Berga i Bagà

Manel Nadal apunta que el projecte constructiu de la primera fase pot ser una realitat abans de l'estiu, si bé l'execució de les obres dependrà de la disponibilitat pressupostària

Imatge d'arxiu de retencions a la C-16 a l'altura de Berga
Imatge d'arxiu de retencions a la C-16 a l'altura de Berga | Lídia López
Redacció
08 de novembre de 2024, 17:00
Actualitzat: 17:08h

El Departament de Territori ha aprovat aquesta setmana l'estudi del traçat de la nova C-16 entre Berga i Bagà. Es tracta del darrer pas abans de poder tirar endavant el projecte constructiu del primer tram, que correspon al trajecte entre la capital del Berguedà i Cercs. A més, la Generalitat també disposa ja de la declaració d'impacte ambiental de la proposta, presentada el darrer mes de febrer per l'aleshores consellera Ester Capella.

L'anunci l'ha fet aquest divendres el secretari de Mobilitat, Manel Nadal, en un acte a Vic cobert per l'ACN. Nadal ha celebrat els avenços, incidint que es tracta d'un projecte que "feia molts anys que s'esperava i es discutia". "Per primera vegada, sabem el que volem", ha afirmat el secretari, emfatitzant que el traçat té "consens amb el territori" i "consens tècnic", fet que contribuirà que "sigui factible ben aviat". 

Els canvis més substancials són que el Departament ja disposa de l'estudi del traçat i de la declaració d’impacte ambiental. Ara, Territori pot contestar les al·legacions que ha rebut el projecte. Tot plegat, la Generalitat apunta que el projecte constructiu podria estar aprovat abans de l'estiu.

Una inversió de 240 milions

La planificació del desdoblament de la C-16 al Berguedà que ara vol tirar endavant el Govern va ser elaborat en l'anterior mandat. El va fer públic, al febrer, l'aleshores consellera de Territori, Ester Capella, a Gironella. Un dels trets més distintius del projecte és que s'implementarà un sistema pioner pel que fa a l'ordenació del trànsit: un tercer carril reversible amb barrera mòbil. És a dir, que la via afegida s'orientarà en sentit nord o sud, en funció de l'afluència dels vehicles.

Per fer-ho possible, es calcula una inversió de 240 milions d'euros, que inclouran accions com el desdoblament dels cinc túnels que hi ha entre Berga i Bagà; la construcció d'un nou viaducte a Cercs; i la redefinició de l'accés Berga Centre a la capital. De fet, segons el calendari fet públic al febrer, el primer pas de l'obra havia de ser la licitació de la primera fase durant el primer trimestre de 2025, si bé en el moment de l'anunci no se sabia que hi hauria unes eleccions i canvi de Govern al cap d'uns mesos. Sigui com sigui, Manel Nadal ha precisat que l'avenç d'aquesta actuació està subjecte a la "disponibilitat pressupostària".