El Departament de Territori i els Consells Comarcals del Berguedà, l'Alt Urgell i la Cerdanya, han acordat les condicions del futur nou decret de regulació de la gratuïtat del Túnel del Cadí a les persones residents a les tres comarques citades. En una compareixença aquest matí per part del secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, juntament amb els presidents Ramon Caballé i Josefina Lladós, han avançat les principals novetats de la pròxima normativa, que destaca per una nova gestió digitalitzada, tant pel que fa al pagament com a les sol·licituds. A més, es dona compliment als supòsits per a la protecció de dades.
El nou sistema d'acreditació serà mitjançant una plataforma web i una aplicació mòbil que haurà de crear la concessionària del Túnel del Cadí, amb la previsió que es posi en marxa el març del 2025. D'aquesta manera, el sistema de pagament ja no es vincularà a la targeta bancària de l'usuari sinó a una app que s'hauran de descarregar els beneficiaris de la gratuïtat. En tot cas, continuarà vigent la funcionalitat del teletac (Via-T). Aquesta digitalització també s'aplicarà en la demanda i tramitació del descompte, tant pels nous usuaris com per a la renovació dels que ja ho siguin, en una única pàgina web al servei dels 22.000 residents que avui dia disposen de la gratuïtat arreu de les tres comarques que inclou la mesura.
Una altra novetat destacada que incorporarà el nou decret és que la gratuïtat anirà vinculada a la matrícula del cotxe, podent registrar fins a dues plaques per persona, indiferentment de la situació de titularitat del vehicle, tenint en compte les unitats familiars que disposen de més d'un automòbil o de situacions de propietat més complexes com el rènting, el leasing o els cotxes d'empresa. Per tant, serà indispensable que la persona amb dret a la gratuïtat travessi el Túnel del Cadí fent ús tant de les credencials de l'aplicatiu mòbil com d'un dels vehicles recollits per tal que, a posteriori, no se li carregui l'import del peatge. En paral·lel, Sanglas també ha precisat que es limitarà a un màxim de quatre trànsits diaris la validesa del descompte, i que la resta de passades que pugui fer una persona es cobraran.
En tot cas, des de Territori ressalten que "totes les persones que avui en dia gaudeixen els descomptes, hi continuaran tenint dret", esvaint qualsevol dubte o sospita de quedar descoberts que puguin tenir els residents a la zona. En aquest cas, les persones que ja disposin de la gratuïtat hauran d'adoptar la nova metodologia, descarregant-se l'app i donant d'alta les matrícules escaients, fins al 30 de juny del 2025. De fet, el secretari de Mobilitat i Infraestructures ha posat en relleu que en el nou redactat s'incorporen dos nous col·lectius que fins ara en quedaven exclosos de la gratuïtat. Es tracta de les persones majors de 67 anys, independentment de la seva situació laboral o de jubilació; i els professionals liberals acollits a mútues col·legiades que desenvolupen una part de l'activitat en alguna de les tres comarques que abraça el descompte. També mantenen el descompte els autònoms, treballadors per compte d'altri i els transfronterers, els estudiants, els aturats, i les persones amb fills escolaritzats en algun centre educatiu de les tres comarques.
En aquest sentit, es posa en relleu que hi haurà una simplificació de la documentació que cal aportar, en compliment als requeriments de l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades i després que dues persones, una a la Cerdanya i una altra a l'Alt Urgell, hagin denunciat una petició excessiva de documentació per efectuar el tràmit i se'ls hagi donat la raó, al punt que l'ens comarcal alt-urgellenc podria arribar a ser sancionat, tal com ha compartit la seva presidenta. Així, es manté l'obligació de presentar el formulari de sol·licitud i acceptació del tractament de les dades; el certificat d'empadronament a un municipi berguedà, ceretà o alt-urgellenc; un carnet de conduir vàlid i vigent; i la documentació acreditativa que acrediti la mobilitat obligada local i que dona accés a la gratuïtat, com pot ser un document del CAP, la matrícula d'estudis o l'acreditació d'activitat laboral al territori. Per tant, queden fora altres documents que fins ara es reclamaven per fer el tràmit, com el DNI, un certificat de l'entitat bancària emissora del mitjà de pagament o el document de l'Ajuntament respecte que la persona està al corrent del pagament dels impostos municipals.
Un treball productiu amb els territoris
Per part dels representants de les administracions comarcals, s'ha posat de manifest que el Departament de Territori ha treballat el nou redactat conjuntament amb els ens supramunicipals, incorporant les seves peticions. Per part del Berguedà, Ramon Caballé ha assenyalat que el govern que encapçala ha posat l'accent sobre tres elements principals de cara a l'elaboració de les noves normes de joc. La primera ha estat la simplificació de la tramitació en benefici de la ciutadania, que haurà de presentar menys documentació per validar les seves demandes. D'altra banda, els berguedans han demandat la millora dels supòsits, després d'anys rebent reclamacions de persones que en quedaven excloses per la lletra petita del decret. Finalment, han vetllat per la creació d'una plataforma única, que servirà per descarregar de feina els tècnics de les tres administracions que s'havien de fer càrrec, tant de les tramitacions com de l'atenció de les incidències. A més, des del Govern de la Generalitat també s'han compromès a donar un cop de mà pel que fa als recursos en el període d'impàs, per tal de donar cobertura a les possibles peticions d'assessorament que esperen rebre els tres organismes.
Per part de Josefina Lladós, a més de coincidir en l'alliberament de responsabilitats dels tècnics com a intermediaris del servei i en la bona dinàmica que s'ha establert tant entre les comarques com amb el departament, s'ha posat en relleu que el nou decret no dona marge a les interpretacions com sí que passa amb l'actual, ja que "queda més clar qui té dret al descompte i qui no". A més, han celebrat l'entesa amb l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades per evitar noves situacions de disconformitat i reclamacions.
En paral·lel, totes les parts implicades han emfatitzat el fet que aquest descompte va lligat concepte de la mobilitat local obligada, d'acord amb els preceptes de la Unió Europea respecte de la mobilitat col·lectiva. I és que les autoritats continentals es mostren precisament contràries a segons quins descomptes, posant en relleu que resulti indispensable pels veïns i veïnes dels territoris que s'abracen. De fet, fa cinc mesos, ja va sortir a la llum la voluntat de Territori de revisar els criteris vigents fins a la data per reforçar aquest caràcter de la mobilitat local obligada a partir d'unes declaracions fetes en la sessió plenària del Consell Comarcal de l'Alt Urgell. Un avançament que va ressonar amb força a les xarxes socials davant el neguit tergiversat que se suprimís, de forma unilateral, qualsevol forma de gratuïtat d'aquesta infraestructura.
Cal recordar que el Túnel del Cadí és la via ràpida i habitual de connexió amb la part nord de la C-16, en direcció a la Cerdanya, l'Alt Urgell i, més endavant, Andorra i França, respectivament. És també la unió entre les comarques veïnes del Berguedà i la Cerdanya, essent una peça fonamental de les comunicacions dels territoris que abracen els descomptes. Segons les dades del Departament de Territori, diàriament es realitzen uns 1.900 trànsits amb descompte, xifra que representa una de cada quatre passades pel túnel.