Els familiars dels residents a Sant Bernabé denuncien les «mancances greus» d'atenció

L'empresa gestora i l'Ajuntament de Berga entenen la preocupació de les famílies, tot i que asseguren que treballen adequadament i demanen paciència per acabar de desplegar les millores que hi ha sobre la taula

Publicat el 20 de novembre de 2025 a les 15:12
Actualitzat el 20 de novembre de 2025 a les 19:05

Els familiars de la gent gran que viu a la residència Sant Bernabé de Berga denuncien les "mancances greus en l'atenció i el funcionament" del centre. En una roda de premsa celebrada aquest dijous a la capital del Berguedà, una representació de les famílies ha reclamat tant a l'empresa gestora, Vida Senior, com al titular de l'equipament, l'Ajuntament de Berga, accions urgents per corregir les deficiències que, a parer seu, presideixen el servei des de fa temps.

"Denunciem que els nostres avis i àvies no estan cuidats i tractats en bones condicions, perquè falten moltíssimes coses", ha posat de manifest Montse Jiménez, referint-se a carències tant per a la cura dels usuaris, com del manteniment de les instal·lacions. En concret, afirmen que la qualitat i quantitat dels àpats és insuficient, que no s'estan implementant prou activitats lúdiques o terapèutiques i que també cal millorar la higiene.

Comparteixen que la neteja de la roba i les estances no és l'adequada, que el manteniment de les instal·lacions és deficient, i que no hi ha prou personal per oferir el servei (amb un descontentament específic pel que fa a l'atenció sanitària). A més, lamenten que la gerència és poc transparent al voltant de l'estat i evolució dels seus familiars, i perceben amb incertesa el futur del centre pel que fa a actuacions i inversions. "És un cúmul de coses que creiem necessari que es comencin a solucionar", insisteixen.

Segons la representació dels familiars, aquest context desfavorable "fa temps que passa", si bé remarquen que "amb el canvi de gestió ha empitjorat". "La direcció diu que fan tot el que poden. I nosaltres no és que no els vulguem creure, però estem veient molt poc. Necessitem que s'actuï ja", ha incidit Jiménez, mentre que Fina Crespo ha expressat que "no ens queixem per gust, ho fem perquè trobem que la residència està en decadència". "A qui li toqui, cal que faci un pensament, per un acte d'humanitat", ha dit Trini Manzano.

Així, amb l'objectiu que el servei progressi, les famílies han volgut fer pública la seva insatisfacció i preocupació per les condicions de la Residència Sant Bernabé, fent una crida tant a l'empresa com al consistori i demanant el suport de tots els berguedans: "És una cosa que hem de lluitar, no només els familiars, sinó tota la ciutat", ha valorat Jiménez. Per aquest motiu, no descarten implementar altres accions com mobilitzacions si la situació no millora. "Les famílies no busquem cap guerra. Busquem solucions immediates i reals per als nostres estimats", sentencien.

 

  • El menjador de la residència Sant Bernabé, amb les taules parades pel dinar

Un procés de canvi en marxa

Per la seva banda, l'empresa que s'ocupa de la gestió delegada, s'ha mostrat comprensiva respecte de les peticions dels familiars i disposada a atendre'ls: "Tothom té dret a queixar-se. La porta està oberta i mirarem com solucionar-ho", ha declarat el coordinador del grup Vida Senior, Jordi Velasco. Velasco ha compartit que està convençut sobre la qualitat del servei, remarcant que "estem segurs de la nostra feina" i que la prioritat és "actuar segons els plecs de l'Ajuntament de Berga, a partir d'una atenció centrada en la persona i intentant millorar tot el que podem".

Així, no ha compartit el contingut de les reclamacions sobre la deixadesa o la mala atenció, apel·lant a l'experiència de la companyia i el compliment estricte de les normatives. És el cas, per exemple, de la qüestió laboral, afirmant que tenen el personal que correspon segons la ràtio, tot i reconèixer que és un sector en el qual costa consolidar els equips. De fet, ha explicat que s'estan adaptant a les característiques de l'equipament, implementant mètodes i una organització perquè la seva proposta funcioni i tiri endavant. "Estem treballant per donar el servei que cal", ha refermat Valero, que ha conclòs que "entenc que estem fent les coses bé, juntament amb l'Ajuntament".

Des del consistori, han demanat a les famílies que facin un vot de confiança i donin el marge suficient a l’empresa per desplegar la seva proposta. "S'han implementat un seguit de canvis de normalització i modernització de la residència que fa que canviïn velles estructures, i sempre ens costa d'adaptar-nos-hi, però estem en aquest procés", ha indicat la regidora de Drets Socials, Andrea Corominas, si bé ha puntualitzat que "els canvis són més lents del que voldríem, però són en positiu".

 

  • El jardí de la residència Sant Bernabé s'ha d'adequar perquè sigui accessible

La regidora ha mostrat el seu compromís per continuar vigilant que l'empresa compleix amb "els requisits tècnics que vam pactar" a la vegada que afirma que des de la corporació es faran càrrec de les millores promeses a les instal·lacions: la inversió de l'herència de 350.000 euros directament a l'equipament, l'adequació del jardí i la construcció d'una cuina.

Amb tot, Corominas ha recordat que la complexitat del sistema residencial és comú a tota Catalunya i que el que cal és progressar conjuntament cap a nous models, amb una atenció sanitària integrada i única, a la vegada que per una revalorització de la tasca de les cures. En tot cas, a curt termini, ha demanat paciència: "L'Ajuntament, de moment, continuarà fent confiança a l'empresa i, si d'aquí a tres mesos continua tot igual, ja ens plantejarem què hem de fer”. Vida Senior va entomar les regnes de la residència Sant Bernabé l'1 de juny, si bé no ha estat fins al mes d'octubre que la nova direcció s'ha incorporat.