Ginkgo clama contra la censura del càncer de mama a les xarxes socials

L'associació berguedana engega una campanya amb 32 fotografies per exposar la realitat de la malaltia i protestar contra la invisibilització que han patit els últims anys, acusades de compartir contingut sexual

29 de setembre de 2023, 13:28
Actualitzat: 13:29h
Una part de les protagonistes de la campanya de Ginkgo pel càncer de mama d'enguany
Una part de les protagonistes de la campanya de Ginkgo pel càncer de mama d'enguany | Lídia López

No és contingut sexual, és càncer. Amb aquesta contundent crida, Ginkgo Apac Berguedà, l'associació que dona suport a les persones afectades pel càncer a la comarca, vol donar visibilitat al càncer de mama al llarg de l'octubre, en coincidència amb la celebració del Dia Mundial contra el Càncer de Mama que es commemora el 19 d'octubre. La campanya ha implicat un total de 33 dones berguedanes que, a través d'un conjunt d'imatges en blanc i negre, protesten contra la censura que l'agrupació ha patit els darrers tres anys quan ha volgut fer difusió de la malaltia en motiu de la jornada. "Si volem que el càncer sigui una malaltia normal i en desaparegui el tabú, no podem censurar res", reivindica la presidenta de Ginkgo, Aurora Fernández.



Un total de 32 dones vinculades amb l'associació, des de pacients i persones que han superat la malaltia a filles i familiars directes de persones que l'han patit i ja no hi són, passant per personal sanitari, s'han posat davant l'objectiu de la berguedana Alba Martínez que, amb el tors descobert i subjectant una pissarra amb el lema escollit es cobreixen els pits. I és que, els últims tres anys, l'associació ha vist censurades i eliminades les seves publicacions on representaven una mastectomia, acusades d'estar compartint contingut sexual. "Tota la informació que arribi, també a través de les xarxes, pot beneficiar a algú", assenyala Fernández, que defensa que la difusió d'imatges reals suposen "una forma de veure la realitat" de la malaltia i contribueix a eliminar la idea que, un cop acabat el tractament tot queda superat, pel fet que "el càncer pot deixar moltes seqüeles".

D'aquesta manera, la campanya impulsada enguany consta de 32 fotografies que "considerem terapèutiques, perquè darrere de cada imatge hi ha un treball d'acceptació molt gran d'aquestes dones", reitera la presidenta de Ginkgo, que també destaca que són "una mostra de generositat, perquè no tothom està disposat a mostrar la crua realitat del càncer de mama". I és que el fet d'escollir imatges en blanc i negre no és cap casualitat, ja que tal com reivindica Fernández, "l'únic que té de rosa el càncer de mama és el llaç, la resta és dur i fort com aquestes fotografies".

Per la seva banda, Alba Martínez ha posat en relleu que "aquestes fotos són de reivindicació", on s'obren al món "unes dones que han aconseguit autoacceptar-se, que és una feina molt complicada, i que s'han exposat". Així mateix, la fotògrafa ha destacat que "són unes fotos amb una mirada i un missatge contundent, que intenten que la societat faci el pensament i reflexioni sobre si aquest exercici, d'ensenyar els pits i incidir en la prevenció, és un delicte o està mal fet".


Crear un moviment a xarxes

Cada una de les fotografies que formen part de la campanya s'aniran publicant diàriament a les xarxes socials de Ginkgo, amb un text i la història que cada dona haurà volgut acompanyar la seva imatge. Tanmateix, animen a totes les persones que es vulguin sensibilitzar amb la jornada del 19 d'octubre que, en lloc d'un llaç rosa, recreïn la imatge i la publiquin a les xarxes, afegint el hashtag amb la crida: #noescontingutsexualescancer. "Volem que la campanya serveixi per conscienciar que les malalties s'han de visibilitzar, i encara més el càncer, perquè és una que cada cop té més afectats", apunta Fernández.
 

La fotografia de la campanya de la presidenta de Ginkgo, Aurora Fernández Foto: Cedida: Alba Fernández


Paral·lelament, les imatges també quedaran penjades durant tot l'octubre a l'aparador de la botiga que l'associació té al carrer Major. A més, s'exposaran el 15 d'octubre a la Font del Ros, aprofitant la celebració de la Cursa de la Dona, i el 19 d'octubre a la plaça Sant Pere. Així mateix, Ginkgo també ha posat a la venda samarretes amb el lema de la campanya, que es faran per encàrrec i costaran 15 euros.

Amb tot, Aurora Fernández recalca que aquest tipus d'iniciatives no només s'haurien de fer en coincidència amb les jornades mundials i altres dates assenyalades, sinó que haurien de ser continuades. Paral·lelament, també ha reflexionat sobre els requisits que s'imposen a les dones, assegurant que "vivim en una societat que ens exigeix a les dones estar perfectes, però ja som perfectes així". "El nombre de pits no és important, ho és tot el que hi ha darrere d'aquella persona", sentencia.