L'INS Guillem de Berguedà gradua la primera promoció del Grau Superior d'Integració Social

Encara que sigui una oferta formativa poc coneguda, els responsables en destaquen el gruix de sortides laborals i de demanda a la comarca

Xavier Amill i Montse Pérez, alumne i docent del CFGS en Integració Social a l'INS Guillem de Berguedà
Xavier Amill i Montse Pérez, alumne i docent del CFGS en Integració Social a l'INS Guillem de Berguedà | Lídia López
17 de maig del 2024
Actualitzat el 23 de maig a les 19:19h

La quinzena d'alumnes que aquest final de curs es graduen del cicle formatiu de grau superior (CFGS) en Integració Social a l'Institut Guillem de Berguedà ha acabat o està enllestint les seves pràctiques. Per arribar a aquest moment, han fet dos cursos i un projecte final en grup, que tot l'alumnat ha superat amb èxit. Entre les persones que tanquen aquesta etapa hi ha el Xavier Amill, a qui la Covid li va fer posar un punt i a part a la seva vida professional. "Em vaig posar bastant malalt, així que vaig haver d’aturar la meva feina com a guia de muntanya. A poc a poc, vaig anar recuperant la salut i vaig pensar que, mentre no m’hi posava, podria fer alguna cosa que tractés amb les persones, ja que necessitava quelcom on pogués aportar des d'un vessant humà. I justament, va sorgir l’oportunitat que es va engegar aquest nou curs a Berga", comparteix Amill.

Aquest ja pràcticament integrador social fa sis anys que viu al Berguedà, on es va traslladar per la seva feina a la muntanya. Explica que, a poc a poc, s'ha anat reincorporant a la tasca del guiatge, sobretot amb clients estrangers perquè pot parlar tant en francès com en anglès. Un públic, esmenta, "que valora més aquest servei i està més disposat a pagar-lo". Però, amb l'experiència que ha recollit fent el grau superior, també podrà oferir acompanyaments més específics com els adreçats a persones amb discapacitat visual o problemes d'audició, entre altres. Ara bé, si hi ha dues branques que l'han atret en especial són l'atenció a persones migrades i l'orientació a joves en risc. Per aquest motiu, ha fet les seves pràctiques, primer a Creu Roja Berguedà, col·laborant al Centre de Protecció Internacional de Berga; i després a Ampans, en la seva branca que ofereix un "acompanyament transversal als joves". 

En tot cas, el seu somni és encarar-se professionalment a la mediació "un recurs gratuït i al qual darrerament se li està donant una certa visibilitat des dels organismes públics, però que continua sent molt desconeguda encara". Per això, indica, li caldrà continuar estudiant. De fet, aquesta opció de pont mitjançant el grau superior és una via que han pres un bon grapat dels alumnes del centre públic berguedà, malgrat que sigui un sector on "hi ha molta demanda i sortides, aquí la comarca mateix". Així ho detalla la docent, tutora de segon curs del grau i cap de Departament de Sociocomunitària del centre, Montse Pérez, que cita d'exemple d'opcions laborals del grau els centres d'atenció de menors, el suport a les víctimes de violència de gènere, les escoles per a persones amb discapacitat intel·lectual o la introducció a l'auge de la figura de l'integrador social als centres educatius per actuar en casos de bullying, manca de cohesió o per a la resolució de conflictes.

Justament, aquest món obert de possibilitats de futur, tant formatives com laborals, fa de l'alumnat de CFGS en Integració Social un de "divers i heterogeni". "Al curs ens trobem des de persones molt joves, a partir dels 18 anys, a edats en endavant, com 20 mitjos o 30, i també de 40 o 50 anys, potser perquè volen fer un canvi professional o els interessa el camp social", assevera Pérez. Aquesta varietat també es va plasmar en la jornada de portes obertes, on van rebre l'interès de diferents persones que, principalment, van demanar sobre els canvis legislatius en l'FP i la seva afectació pràctica sobre els estudis, que majoritàriament han repercutit amb la introducció dels mòduls d’anglès, digitalització i sostenibilitat.

Una opció formativa poc coneguda

L'Institut Guillem de Berguedà va haver de recórrer un camí llarg per tal de poder impartir aquest Grau Superior. Durant un curs, van treballar una proposta, amb un diagnòstic sobre la possible demanda, els sectors interessats i l'oferta laboral al territori, per tal d'enviar una sol·licitud al Departament d'Educació que, al cap d'uns mesos, va respondre favorablement. Es tracta, a més, de "l'únic grau superior d'àmbit social que s'imparteix en un centre públic a la comarca", assenyala la docent, que lamenta que "hi ha molta gent que no coneix aquesta oferta", afegint que "s’ha fet difusió, però potser no ha arribat a tothom encara, perquè és molt recent".

Sigui com sigui, l'experiència ha estat positiva pel Xavier Amill, que assegura que "jo recomanaria moltíssim a tothom que s'ho estigui pensant que s'hi llencin, perquè més enllà d'un reconeixement o retribució, si és un món que et crida, t'omplirà", pel fet que "quan pots acompanyar persones amb algun tipus de necessitat, et sents molt gratificat i sents que les teves capacitats i feina són dirigides a una molt bona finalitat". A més, recorda que "al Berguedà hi ha moltes entitats del tercer sector que fan una feina excel·lent i sempre necessitaran més mans per continuar endavant". "Estem en un context que aquest àmbit s’està obrint i està canviant, així que és un bon moment per formar-se", declara Pérez.

Les persones interessades a cursar el CFGS en Integració Social hauran d'efectuar la preinscripció del 24 al 30 de maig. Altres dates importants en el calendari posterior, són: 26 de juny, publicació de la llista de sol·licituds amb la puntuació provisional; 11 de juliol, llista de places assignades de la primera tanda; 30 de juliol, llista de places assignades en la segona tanda. El trobareu complet, aquí. El dimecres vinent, 22 de maig, els alumnes del grau a l'Institut Guillem de Berguedà celebraran l'acte de graduació, juntament amb els alumnes de Batxillerat, a l'Ateneu d'Avià.

Arxivat a