La picaresca dels conductors que van a la Cerdanya col·lapsa els pobles del Berguedà annexos a la C-16

Els vehicles busquen alternatives a l'autovia quan hi ha retencions, traslladant el problema a les vies locals i provocant situacions perilloses pels veïns

Nació
27 d'octubre de 2023, 16:00
Actualitzat: 16:00h
La carretera que travessa Guardiola de Berguedà es col·lapsa pels conductors que volen estalviar uns minuts a la C-16
La carretera que travessa Guardiola de Berguedà es col·lapsa pels conductors que volen estalviar uns minuts a la C-16 | ACN / Nia Escolà
Avui, és divendres, inici de cap de setmana. És una jornada, doncs, d'alta afluència de trànsit a la C-16, via d'unió entre l'àrea metropolitana amb l'Alt Berguedà, la Cerdanya i Andorra. Aquestes retencions desperten la picaresca dels conductors, que prenen alternatives per l'interior dels pobles de la comarca provocant una "veritable tortura" per a la mobilitat local, segons assenyala l'alcalde de Cercs, Urbici Malagarriga, un dels municipis que pateixen aquesta desviació de vehicles des de l'autovia. Ell i altres alcaldes berguedans reclamen mesures per un problema que s'agreuja a la tardor i a l'hivern, però avisen que ampliar la C-16 no és la solució.

Passar pel centre de Berga, per la carretera vella o, fins i tot, pel camí rural que comunica Vilada amb La Nou. Aquestes són algunes de les jugades dels conductors que, els divendres en sentit nord i diumenge sud, a més d'algun festiu i dia de pont, s'enginyen per estalviar-se uns minuts de cua a la C-16. Accions que impliquen traslladar el col·lapse dins dels pobles de la zona, per a la desesperació dels veïns. És el cas, per exemple, de Guardiola de Berguedà, on la carretera que travessa el poble és paral·lela a la C-16 i s'omple de vehicles que volen guanyar una mica de temps. L'alcalde, Ferran Sayes, lamenta que això els suposa un problema de mobilitat interna però, per sobre de tot, de seguretat: "Els cotxes passen amb la idea de guanyar temps i no ho fan a la velocitat que els tocaria".

Per evitar-ho, l'equip de govern estudia opcions com tancar els accessos del poble en aquestes jornades d'alta afluència. Sigui com sigui, el batlle assenyala que aquesta situació condiciona el cap de setmana dels residents de Guardiola, pel fet que "ja saps que els divendres a la tarda no pots pujar de Berga i els diumenges no pots baixar". I és que, tal com posa de manifest Urbici Malagarriga, malgrat que el trajecte entre Cercs i Berga és de només 10 minuts, pot superar l'hora en aquestes jornades de retencions.

A la Nou de Berguedà la situació encara és més rocambolesca, ja que alguns conductors col·lapsen un camí rural que, malgrat estar asfaltat, és una via de molts revolts, molt estreta i poca visibilitat en algun tram, sobretot quan coincideix amb un vehicle en l'altra direcció. "Més d'un cop hem hagut d'anar a socorre'ls", lamenta l'alcalde, Josep Maria Peixó.
 

El camí entre la Nou i Vilada que fan servir alguns conductors per evitar les retencions de la C-16 Foto: ACN / Nia Escolà

 

Les conseqüències d'un model basat en el turisme

Amb tot, Ferran Sayes remarca que aquesta situació respon a "un problema de país i estructural". "Hi ha una macrocefàlia, que és Barcelona i la seva àrea metropolitana, i hi ha uns moviments de poblacions molt marcats", explica. I és que la Cerdanya ha basat el seu model de creixement en el turisme estacional i de cap de setmana, i les comarques veïnes en pateixen les conseqüències. En tot cas, per al batlle de Guardiola, l'ampliació de la C-16 no és la solució: "Això només portaria més cotxes", assevera.