[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4KNReZFOd1c[/youtube]
“Hem passat moments bons i altres de més sensibles, però si mires enrere, hem fet moltes coses; som un institut emprenedor”, ha explicat a NacióBerguedà el seu director, Salvador Cardona, que fa 23 anys que hi treballa. Conjuntament amb la secretària, Dolors Marina; el cap d’estudis, Lluís Torra, i la coordinadora pedagògica, Rosalia Muñoz, han fet una valoració molt positiva d’aquest quart de segle, destacant fets, com el de ser el primer institut que es va avançar a la reforma educativa o l’únic del Berguedà que ofereix Batxillerat artístic.
L’evolució de l’institut, però, ha estat constant. Durant els primers anys, han recordat, el nombre d’alumnes era considerable, ja que a Gironella s’aplegaven nois i noies de Prats de Lluçanès, Casserres, les colònies i, fins i tot, algun de Berga. “La zona geogràfica era molt més gran”, han explicat. Ara, i malgrat que hi ha molta més oferta educativa, consideren que la filosofia segueix sent la mateixa. “És un institut molt proper”, ha explicat Torra, i no només a nivell comarcal, sinó també municipal, ja que en aquest s’hi apleguen, per primera vegada, alumnes que provenen de la pública i de la concertada a Gironella, esdevenint “el lloc on desapareixen les diferències i les rivalitats”.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JXUErUFLY8E[/youtube]
Durant aquests anys, han recordat, hi ha passat un gran nombre d'estudiants. En conjunt, ha indicat el director, més de 1.500 nois i noies i uns 200 professors. Entre aquests, l’actual alcalde de Gironella, David Font, i segurament també “el futur batlle” o, tal com ha bromejat, “els futurs lladres”.
Amb l’aniversari, doncs, l’Institut Pere Fontdevila es proposa “aconseguir un nou feed back amb Gironella”. Segons han destacat, el centre és una “institució potent” i, en aquest sentit, tenint en compte que hi han passat tantes generacions, s’intentarà “crear aquest nou caliu”.
Un curs d’activitats
Des de l’institut s’han programat diverses activitat per commemorar l’aniversari. Entre aquestes, ja s’ha encetat un nou apartat a la pàgina web on s’estan penjant diversos vídeos amb alguns dels millors moments dels últims 25 anys. En aquest mateix sentit, s’està preparant un mosaic amb totes les fotografies dels actuals i antics alumnes, i també s’organitzarà un partit de futbol entre exalumnes del segle passat, i alumnes i exalumnes del segle actual.

Equip directiu de l'Institut Pere Fontdevila de Gironella Foto: Aida Morales
Per altra banda, ha continuat explicant Cardona, es farà una exposició fotogràfica als passadissos, ja que hi ha unes 15.000 fotografies de tots aquests anys. Aquestes imatges, ha dit, ja estan penjades a la web, tot i que la voluntat és treure-les a la llum, per tal que tothom les tingui presents. De la mateixa manera es farà una exposició de treballs “per treure les produccions del centre cap enfora” i un acte central de l’aniversari amb portes obertes, i actuacions musicals, xerrades i la inauguració d’alguna placa commemorativa el proper 6 de maig.
En aquest acte principal es convidaran totes les persones que han passat per l’institut, i durant la setmana també es programarà una taula rodona per debatre algun aspecte educatiu o municipal. Com s'acabarà fent tot això, però, ha precisat el director, encara s'ha d'acabar de decidir.