La 6a edició de les Jornades d’Arqueologia de la Catalunya Central se celebraran a Berga entre el 21 i 22 d'octubre, al Pavelló de Suècia. El certamen va néixer el 2010 amb la voluntat de ser una eina útil de difusió i de coneixement i de posar a l’abast de professionals, investigadors i estudiants, els resultats de totes les intervencions arqueològiques portades a terme cada dos anys. Malauradament, la pandèmia de la Covid va comportar el 2020 la suspensió de les que s’havien de portar a terme a la ciutat.
Enguany les jornades reivindicaran l’activitat d’aquesta disciplina a les comarques de l’Anoia, el Bages, el Berguedà, el Moianès, Osona i el Solsonès durant els darrers quatre anys. L'objectiu és posar en valor la feina dels arqueòlegs del territori i donar a conèixer el resultat de les darreres excavacions. L'edició d'enguany s'organitza des del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, juntament amb l’Ajuntament de Berga i el Museu Comarcal de Berga.
La presentació s’ha fet aquest dimecres, 5 d’octubre, i ha comptat amb la participació de l’alcalde de Berga, Ivan Sànchez; el director dels Serveis Territorials a la Catalunya Central del Departament de Cultura, Francesc Serra; el president de la Societat d’Arqueologia del Berguedà, Jaume Bernades i l’arqueòleg territorial del Departament de Cultura de la Catalunya Central, Antoni Caballé.
El format de les jornades s’estructurà en tres blocs. El 21 d’octubre estarà dedicat a la comarca del Berguedà, lloc on es desenvolupen, i es pretén posar en valor l’estat actual de la recerca arqueològica i paleontològica que s’hi porta a terme i les seves perspectives de futur. En aquest sentit, s’aprofita mitjançant dues ponències per fer un homenatge a Josep Carreras, pare de l’arqueologia berguedana, i a la Societat d’Arqueologia del Berguedà, que vetlla i impulsa des de fa més de 20 anys el patrimoni arqueològic comarcal.
Es preveuen també 11 comunicacions dels projectes d’àmbit comarcal que s'han dut a terme durant el quadrienni 2018-2021, com ara el jaciment de Fumanya, el de la Font del Ros, el dolmen de Viladases a Casserres o la Baga de l'Armengol a Sagàs, entre d'altres. Un cop acabades les comunicacions, s’obrirà el debat entorn de les realitats i problemàtiques de l’arqueologia i paleontologia a la comarca del Berguedà.
El 22 d’octubre al matí es presentaran nou intervencions arqueològiques i paleontològiques rellevants, portades a terme dins del període 2018-2021 a la resta de comarques de la Catalunya Central: l’Anoia, el Bages, el Moianès, Osona i el Solsonès. Aquestes abasten totes les cronologies i s’ha intentat que totes les comarques hi siguin representades.
Entre els anys 2018 i 2021 a la Catalunya Central es varen autoritzar unes 720 intervencions arqueològiques i paleontològiques de diferents característiques vinculades a obres i actuacions, a projectes de recerca o amb caràcter d’urgència, repartides per comarques de la següent manera: Berguedà 70; Anoia 115; Bages 185; Moianès 37; Osona 259; Solsonès 54.
El 22 d’octubre també està previst fer a la tarda una visita guiada al jaciment de Sant Pere de Casserres, un dels jaciments més emblemàtics d’aquesta zona del territori català, amb una àmplia cronologia entorn del món romà i medieval, que actualment es troba en procés d’estudi i recuperació. Tota la programació es pot consultar en aquest enllaç.
Totes les ponències, comunicacions i resums de la resta d’intervencions, seran publicades en les actes corresponents, les quals, com en les altres edicions, seran penjades en EL CALAIX de Departament de Cultura. Les activitats es dirigeixen a tot tipus de públic, i des de l'organització conviden a tothom a participar-hi. La inscripció és gratuïta, però cal formalitzar-la mitjançant aquest enllaç.
Presenten a Berga els 11 projectes arqueològics realitzats a la comarca entre el 2018 i el 2021
És en el marc de la 6a edició de les Jornades d’Arqueologia de la Catalunya Central, que se celebraran entre el 21 i 22 d'octubre al Pavelló de Suècia
Ara a portada
-
Societat Més de 800 persones demanen una consulta per la ubicació de l'antena de telefonia de Puig-reig Lídia López
-
Societat La preocupació per la vulnerabilitat davant del tall de llum també impacta els berguedans Lídia López
-
Societat Dels canvis als protocols a l'agraïment al personal: el balanç de l'apagada de Berga Lídia López
-
Societat Berga torna a la normalitat i clou el desplegament excepcional d'una jornada inusual Lídia López
-
Societat El Berguedà recupera el subministrament elèctric després de vuit hores d'aturada Lídia López
Publicat el 05 d’octubre de 2022 a les 17:20
Actualitzat el 05 d’octubre de 2022 a les 17:24
Et pot interessar
-
Societat L'Ajuntament de Berga vol incorporar canvis al mercat setmanal
-
Societat Els Divendres Panxo arriben a la desena edició amb un programa divers durant dos mesos
-
Societat La Casa a Serra d'Ordal guanya el Premi Millor Habitatge Bioconstruït del 2025
-
Societat Així és el Mòdul Berguedà, una caseta per fires pensada i elaborada a la comarca