Set andanes entre les dues bandes del carrer Pere III, la proposta de la Generalitat per a l'estació de busos de Berga

El Govern realitzarà un estudi de mobilitat en aquesta via durant la tardor per estudiar la viabilitat del projecte

Joan Obiols
07 de juliol de 2022, 17:35
Actualitzat: 08 de juliol, 12:14h
Proposta per a la futura estació de busos al sud de la Rasa dels Molins.
Proposta per a la futura estació de busos al sud de la Rasa dels Molins. | Cedida

Una estació de set andanes amb marquesines entre banda i banda del carrer Pere III. És la proposta per a l'estació de busos al sud de la Rasa dels Molins que ha presentat la Generalitat de Catalunya a l'Ajuntament de Berga aquest dijous en una reunió a Barcelona, on també hi han assistit representants de l'Associació de Veïns de la Rasa dels Molins, que són contraris a la ubicació de l'equipament en aquesta zona de la ciutat. Entre els presents, hi havia l'alcalde de Berga, Ivan Sànchez; el regidor d'Urbanisme, Aleix Serra i l'arquitecte municipal, Pere Claret. Per part de la Generalitat, hi ha participat el director general d'Infraestructures i l'enginyer redactor de la proposta.

El nou projecte desplaça lleugerament al sud l'eix del carrer Pere III, a l'alçada de la part central de la Rasa. També trasllada la rotonda lleugerament al nord. L'objectiu és encabir set marquesines i andanes per a busos de fins a 15 metres a banda i banda, ja que el solar de terra del sud és insuficient per situar-hi tots els aparcaments. Així doncs, la proposta preveu tres andanes a l'actual zona d'aparcaments que toca amb el parc, i quatre al solar de terra, on també es contempla la instal·lació d'una dotzena d'aparcaments per a vehicles i un edifici per a serveis i venda de tiquets.

Des de l'Associació de Veïns qualifiquen la proposta com un "nyap". Expliquen que l'estació havia de tenir 9 andanes i que s'han hagut de reduir perquè "l'espai és insuficient" per a la instal·lació d'un equipament d'aquestes característiques. També critiquen la ubicació de les andanes a banda i banda del carrer, ja que suposa "un perill" perquè divideix l'estació en dues parts, de manera que els cotxes passen pel mig i obliga els usuaris a creuar el carrer contínuament.

Malgrat tot, els representants de l'Associació de Veïns valoren positivament la reunió, ja que han aconseguit el compromís de la Generalitat a realitzar un estudi de mobilitat durant la tardor al carrer Pere III, des de l'encreuament amb el Passeig de la Pau fins a la rotonda de la Rasa. A partir d'ara el projecte queda encallat a l'espera dels resultats d'aquesta anàlisi. Els veïns expliquen que la Generalitat només s'hi oposaria en cas que es determinés que el projecte és inviable o presenta dificultats rellevants. De totes maneres, ells asseguren que aniran a la contra si finalment es decideix tirar endavant. Per la seva banda, l'Ajuntament veu amb bons ulls la proposta elaborada per la Generalitat, que es fa en l'espai que el consistori ha apostat des d'un inici.

Quins són els passos a seguir?
La Generalitat ha de fer les comprovacions i els estudis sobre la viabilitat de la ubicació, que en cas de ser positius, es podrà posar en marxa la redacció del projecte executiu, que és el pas previ a la licitació de les obres i la seva execució. El finançament també l'assumirà el Govern català. El mateix executiu té partides anuals preparades per a la inversió de l'estació, que ronda els 2 milions d'euros, segons ha explicat Aleix Serra, però no hi ha un calendari fixat que concreti aquesta despesa. El regidor Serra confia que si finalment es pot tirar endavant la proposta que hi ha sobre la taula, el 2023 hauria d'haver algun moviment relacionat amb la licitació o l'inici de les obres.

Arxivat a