Una nova investigació multidisciplinària proposa que el fresc deMiquel ÀngelEl diluvi, que forma part de la Capella Sixtina, retrata una dona jove que presenta signes compatibles amb el càncer de mama. Ho asseguren experts d'Alemanya, Itàlia, França, Àustria i el Regne a l'estudi Va pintar Miquel Àngel a una dona adulta jove amb càncer de mama a 'El diluvi' (Capella Sixtina, Roma)?, publicat a The Breast.
I és que les imatges dels pits poden tenir un significat simbòlic a les obres d'art, ja que sovint representen la maternitat o ressalten la feminitat. Si bé, de vegades l'art representa condicions patològiques, cosa que genera un debat sobre la intenció i el significat d'aquestes representacions. Així, un tret patològic capturat en una pintura és un esdeveniment presenciat que documenta una observació física o és simplement un símbol anecdòtic?
Els investigadors han analitzat camps com la història de l'art, la medicina, la genètica i la patologia i s'han centrat en una figura femenina específica al costat dret d'El diluvi, utilitzant les pautes per a l'iconodiagnòstic, un procés d'anàlisi mèdica que cerca signes clínics de trastorns i malalties mèdiques en obres d'art. En aquesta, la primera escena que Miquel Àngel va pintar al sostre de la Capella Sixtina el 1508, la dona està representada gairebé nua, amb només un mocador blau al cap (que indica l'estat civil) i una capa blava. Darrere seu hi ha un nen petit que sembla estar plorant.
La familiaritat de Miquel Àngel amb l'anatomia humana li va poder permetre representar característiques patològiques específiques amb precisió. L'estudi apunta a l'època en què va ajudar a realitzar autòpsies amb 17 anys, quan hauria observat patologies que possiblement incloïen càncer de mama. Per això, aquestes anomalies patològiques específiques al pit dret de la dona podrien suggerir la representació intencional d'una malaltia.