Les "relacions excel·lents" entre Catalunya i la Fórmula 1 conviden a la confiança perquè el gran premi es quedi a Montmeló malgrat l'entrada de Madrid. Fonts del Circuit i del Departament d'Empresa expliquen a Nació que "s'està treballant" en les negociacions per prolongar el contracte més enllà de 2026, però que per ara no hi ha res tancat.
Aquesta mateixa setmana, el mitjà Relevo avançava que l'acord estava a punt de tancar-se però, tot i les bones sensacions amb les negociacions, cap de les parts implicades a Catalunya -Govern, Circuit i Fira de Barcelona a partir de 2025- confirma que aquest extrem es produeixi de manera imminent. "Encara no hi ha cap decisió presa", apunten des del Departament d'Empresa a Nació.
Des del Circuit expliquen que el focus se centra ara en l'organització del gran premi de 2025 i que les converses es mantenen però sense massa pressa. "Ens queden dos anys de contracte i, per tant, tenim molt marge per endavant", apunten els seus portaveus. La certesa és que la Fórmula 1 encara no ha anunciat el calendari de 2026, fet pel qual tampoc té, a hores d'ara, massa afany a tancar el del 2027.
Ara bé, el posicionament del nou executiu de Salvador Illa és molt clar sobre l'assumpte: "Fa 34 anys que fem el gran premi al Circuit i la nostra voluntat és seguir-lo fent durant molt més temps". La llarga experiència de Montmeló en l'organització de carreres és un dels factors que es reivindiquen com a garantia perquè la competició automobilística es quedi a Catalunya. Junts i ERC, els dos principals partits a l'oposició, també han defensat la celebració del gran premi en diverses ocasions.
Canvi de to des de la Fórmula 1
La realitat és que des de la mateixa direcció de la Fórmula 1 hi ha hagut un canvi de to. El seu president, Stefano Domenicali, ha passat de dir en qüestió de mesos que hauria de triar entre Madrid o Barcelona a obrir la porta a la convivència dels dos grans premis al calendari. A principis de setembre, assegurava que estava "molt content" dels esforços de present i futur de Montmeló per aconseguir la renovació.
Però, quins són aquests esforços? Doncs, per exemple, l'anunci d'una "inversió extraordinària" en millorar les infraestructures. El Govern va aprovar a principis de setembre una partida de 20,5 milions d'euros a la societat Circuits de Catalunya per tal que el recinte "sigui un lloc de referència per a esdeveniments esportius". Entre les actuacions, algunes ja executades, ressalten la millora de la façana principal de boxes, el rooftop i la instal·lació de la coberta d'una tribuna.
L'exhibició al Passeig de Gràcia i a plaça Catalunya el passat mes de juny també va ser un gest molt valorat per la Fórmula 1 i la Federació Internacional d'Automobilisme (FIA). Tots dos òrgans tenen una certa obsessió per "portar els cotxes al poble", cosa que en la realitat no vol dir res més que traslladar l'espectacle més enllà del circuit i que això es transformi tant en beneficis econòmics com en repercussió mediàtica.
Madrid no troba soci inversor
I mentrestant, com evolucionen les coses a Madrid? L'Ajuntament de la capital de l'Estat admetia a finals de setembre que hi ha problemes a l'hora de trobar un soci privat que inverteixi en el gran premi. "A causa de la quantitat de clàusules addicionals que vam posar al contracte de gestió, no hem trobat un soci qualificat que inicialment vulgui afrontar aquestes estrictes exigències", va apuntar la regidora madrilenya d'Economia, Engracia Hidalgo.
Cal recordar que un dels punts forts del projecte madrileny era el capital privat. Els promotors de la Fórmula 1 ho veien amb bons ulls perquè l'aportació pública sempre presenta complicacions segons quin sigui el color polític que governa. Ara bé, aquella promesa quedarà diluïda en només paraules. Ifema aportarà 51 milions d'euros a les obres i bona part de la injecció econòmica que rep aquesta entitat prové de les arques públiques. Redoblen els tambors del Gran Premi d'Europa celebrat pels carrers de València de 2008 a 2012. I el desenllaç va ser un deute públic de 300 milions d'euros.