Olot començarà a recollir dades de compres i fluxos comercials aquest novembre

Ho farà posant en marxa una plataforma digital que crearà patrons a través de les compres fetes amb targetes a l’eix comercial

La nova plataforma recollirà dades sobre els pagaments en targeta que es facin a Olot
La nova plataforma recollirà dades sobre els pagaments en targeta que es facin a Olot | Christiann Koepke / Unsplash
14 de novembre de 2024, 11:43
Actualitzat: 11:48h

L’Ajuntament d’Olot posarà en marxa a finals d’aquest mes de novembre una nova plataforma digital que ha de permetre fer un salt important en la recollida de dades i anàlisi del sector comercial de la ciutat. Sota el nom d’Olot Digital, el projecte està format per diferents tecnologies com el big data i la intel·ligència artificial que permetran recollir xifres fidedignes de l’activitat econòmica comercial i els visitants que venen a la ciutat.

La plataforma serà d’ús intern per a l’Ajuntament i els comerços del Nucli Antic. Permetrà identificar patrons i tendències i visualitzar de manera fàcil les xifres a través de mapes i gràfics.

És una oportunitat clau per poder disposar de dades fiables sobre l’activitat econòmica i, en aquest cas, el comerç, la restauració i els serveis a les persones del centre d’Olot. Ens ha de servir per prendre decisions i conèixer l’impacte d’esdeveniments que tenim a la ciutat”, diu la regidora de Comerç, Gemma Canalias.

La nova plataforma recollirà dades de flux de visitants, mobilitat interurbana i tendències de compres. Tot això ho farà gràcies a la instal·lació de tres sensors a l’eix comercial que permetran rastrejar el senyal dels telèfons mòbils, la posada en marxa de la nova plataforma i l’ús de la plataforma digital que ja s’utilitza a escala comarcal per analitzar el sector turístic. Tot plegat estarà connectat i serà una font d’informació que permetrà també recollir dades de manera retroactiva des de l’any 2022 i amb les garanties de privacitat de l'usuari.

Per exemple, es podrà obtenir informació sobre les compres realitzades amb targeta a les botigues del centre de la ciutat (despesa i facturació diària), saber el nombre de visitants que arriben a la ciutat durant un esdeveniment com Lluèrnia, l'aforament en viu de diferents espais, el temps que els clients miren un aparador o dades concretes sobre les pernoctacions i l'estada dels turistes. 

Olot digital té un pressupost de 127.655 euros que es financen a través dels fons Next Generation i el projecte de dinamització comercial que ha impulsat l’Ajuntament. L’empresa encarregada del funcionament de la nova eina digital és Nexus Geographics, especialitzada en temes de geolocalització i mobilitat urbana i amb 25 anys d’experiència en el sector. Es tracta de la mateixa empresa que avui dia utilitza el Consell Comarcal per la seva plataforma particular sobre l’anàlisi de l’impacte turístic a la comarca amb nou sensors instal·lats en punts d’alta afluència. L’empresa també treballa per la Diputació de Girona i altres ciutats com Barcelona, Tarragona, Manlleu, o Calonge.

La nova plataforma olotina té una caducitat d'un any i mig, després l'Ajuntament haurà d'avaluar la seva continuïtat. L'eina també té la possibilitat d’incorporar la recollida de dades d’altres àmbits com el reciclatge, mobilitat, gestió d’instal·lacions públiques, consums de subministraments, etc.

Arxivat a