L’Ajuntament d’Olot posarà en marxa a finals d’aquest mes de novembre una nova plataforma digital que ha de permetre fer un salt important en la recollida de dades i anàlisi del sector comercial de la ciutat. Sota el nom d’Olot Digital, el projecte està format per diferents tecnologies com el big data i la intel·ligència artificial que permetran recollir xifres fidedignes de l’activitat econòmica comercial i els visitants que venen a la ciutat.
La plataforma serà d’ús intern per a l’Ajuntament i els comerços del Nucli Antic. Permetrà identificar patrons i tendències i visualitzar de manera fàcil les xifres a través de mapes i gràfics.
“És una oportunitat clau per poder disposar de dades fiables sobre l’activitat econòmica i, en aquest cas, el comerç, la restauració i els serveis a les persones del centre d’Olot. Ens ha de servir per prendre decisions i conèixer l’impacte d’esdeveniments que tenim a la ciutat”, diu la regidora de Comerç, Gemma Canalias.
La nova plataforma recollirà dades de flux de visitants, mobilitat interurbana i tendències de compres. Tot això ho farà gràcies a la instal·lació de tres sensors a l’eix comercial que permetran rastrejar el senyal dels telèfons mòbils, la posada en marxa de la nova plataforma i l’ús de la plataforma digital que ja s’utilitza a escala comarcal per analitzar el sector turístic. Tot plegat estarà connectat i serà una font d’informació que permetrà també recollir dades de manera retroactiva des de l’any 2022 i amb les garanties de privacitat de l'usuari.
Per exemple, es podrà obtenir informació sobre les compres realitzades amb targeta a les botigues del centre de la ciutat (despesa i facturació diària), saber el nombre de visitants que arriben a la ciutat durant un esdeveniment com Lluèrnia, l'aforament en viu de diferents espais, el temps que els clients miren un aparador o dades concretes sobre les pernoctacions i l'estada dels turistes.
Olot digital té un pressupost de 127.655 euros que es financen a través dels fons Next Generation i el projecte de dinamització comercial que ha impulsat l’Ajuntament. L’empresa encarregada del funcionament de la nova eina digital és Nexus Geographics, especialitzada en temes de geolocalització i mobilitat urbana i amb 25 anys d’experiència en el sector. Es tracta de la mateixa empresa que avui dia utilitza el Consell Comarcal per la seva plataforma particular sobre l’anàlisi de l’impacte turístic a la comarca amb nou sensors instal·lats en punts d’alta afluència. L’empresa també treballa per la Diputació de Girona i altres ciutats com Barcelona, Tarragona, Manlleu, o Calonge.
La nova plataforma olotina té una caducitat d'un any i mig, després l'Ajuntament haurà d'avaluar la seva continuïtat. L'eina també té la possibilitat d’incorporar la recollida de dades d’altres àmbits com el reciclatge, mobilitat, gestió d’instal·lacions públiques, consums de subministraments, etc.