Olot reactiva el mecanisme per sancionar propietaris de pisos buits després de dos anys en standby

La mesura que permetrà aplicar fins a un 150% de recàrrec de l'IBI havia quedat aturada per la redacció de la nova llei estatal d'habitatge

Un immoble tapiat al Nucli Antic d'Olot
Un immoble tapiat al Nucli Antic d'Olot | Martí Albesa
11 de gener de 2024, 08:30
Actualitzat: 8:42h
En l'últim ple municipal d'Olot celebrat el passat mes de desembre es va repetir una situació que ja s'havia viscut feia dos anys. El desembre del 2021, el mateix ple aprovava l'inici de la tramitació (anomenat "incoació" en el llenguatge jurídic) d'expedients administratius de declaració d'habitatge desocupat. Això suposava que, per primera vegada, l'Ajuntament estaria capacitat per començar a sancionar propietaris de pisos buits. Però, dos anys després de l'aprovació, no s'ha tramès cap sanció i s'ha hagut de tornar a aprovar la incoació.

Això és degut al fet que l'Ajuntament s'ha trobat pel mig un condicionant que ha obligat a actualitzar el marc jurídic de la mesura: la nova llei estatal d'habitatge del maig del 2023. El consistori olotí va topar amb la nova normativa, la qual va actualitzar el marc jurídic i va deixar en fora de joc la mesura aprovada a Olot fa dos anys. Això ha obligat a tornar a la casella de sortida i reaprovar la incoació, però amb novetats.

La llei estatal d'habitatge estableix ara que només es podrà sancionar per tenir pisos buits aquells propietaris que tinguin, com a mínim, quatre immobles d'ús residencial a l'estat espanyol. Això, segons el regidor d'Habitatge d'Olot, Jordi Güell, és "un inconvenient", ja que l'Ajuntament no pot comprovar els habitatges que un propietari té fora del terme municipal. "Haurem de limitar-nos al terme municipal d'Olot. Això vol dir que un propietari que tingui quatre propietats i alguna d'elles estigui desocupada, s'inscriurà aquesta en el registre. Aquest és el hàndicap que ens hem trobat per poder tirar endavant aquest recàrrec sobre l'IBI", explica Güell.

Els propietaris que complexin aquesta característica i tinguin un dels pisos desocupat s'inscriuran en un registre municipal de pisos buits el qual l'Ajuntament farà servir per sancionar. Aquest registre ja s'havia començat a elaborar, però les noves condicions jurídiques fan que el consistori l'hagi de tornar a construir tenint en compte la principal condició: els propietaris sancionables han de tenir, com a mínim quatre immobles en propietat. El llistat s'elaborarà a través de dades d'empadronament i consums d'aigua. 

Es preveu que al llarg d'aquest 2024 el consistori pugui tenir enllestit el cens. De fet, l'equip de govern s'hi ha compromès amb el pacte que van signar amb la CUP a canvi que els cupaires s'abstinguessin de les ordenances fiscals d'aquest any.

Fa dos anys, per començar a elaborar el registre es van enviar cartes a més de 400 propietaris que tenien habitatges buits a la ciutat des de feia més de dos anys. I és que per considerar un habitatge buit, aquest ha d'haver estat desocupat durant dos anys i ha de complir una sèrie de requisits. Aquells que el consistori inclogui en el cens d'habitatges buits seran objecte d'un recàrrec que pot arribar al 150% de l'Impost de Béns Immobles.

 
Arxivat a