Un 40% dels immigrants amb feina a les comarques gironines treballen a l'economia submergida

Publicat el 08 de març de 2009 a les 11:54
 
Les dades del CITE permeten prendre el pols a la realitat amb què es troben molts immigrants a les comarques gironines. Durant l'any 2008, el servei va rebre 5.254 consultes per part dels 1.198 usuaris que s'hi van adreçar. El perfil tipus de visitant que rep el CITE és el d'un home o una dona d'entre 31 i 52 anys, que estan casats i viuen amb la família.
 
Per nacionalitats, destaquen els nouvinguts procedents de països de l'Amèrica del Sud (Colòmbia i Hondures), seguits dels africans (gambians i marroquins). Segons ressalta la responsable del servei a la demarcació, Mònica Miguélez, de tots els atesos un 61% tenien permís de treball i residència, i un 39% no.
 
Pel que fa a feina, un 62% dels usuaris del CITE estaven treballant. Però si es mira la tipologia de feines, només en sis de cada deu casos s'havia signat un contracte. La resta dels nouvinguts treballaven a l'economia submergida -bàsicament al servei domèstic i a l'hostaleria. A més, en algun dels casos, tot i treballar sense contracte, els immigrants tenien el permís de treball i residència.
 
Precisament, el coordinador del servei a Catalunya, Carles Beltran, ha alertat que aquesta és una de les conseqüències de la crisi que anirà a més en els propers mesos. 'Ens trobem que, dins l'economia submergida, hi ha un increment dels nouvinguts que tenen la documentació en regla però que es veuen obligats a treballar sense contracte', ha explicat.
 
Lligat amb aquest fet, Beltran també ha afegit que la sotragada econòmica comporta que hi hagi un degoteig de nouvinguts que es trobin 'amb una irregularitat sobrevinguda'. Segons ha indicat, es tracta d'immigrants que tenien un permís de treball i que havien aconseguit feina, però que en perdre-la i no cotitzar, se'ls denega la renovació.
 
Carles Beltran també ha demanat que no es culpabilitzi la immigració com a responsable de la crisi econòmica. 'Fins ara, s'ha fet un ús partidista de la immigració, i molt sovint se n'ha tingut una visió deshumanitzada, i això comporta que hi hagi greus riscos de conflicte social', ha ressaltat Beltran.
 
No contractar en origen
 
El secretari general de CCOO a les comarques gironines, Bartomeu Compte, ha demanat al Govern que no es faci contractació en origen aquest 2009. Compte ha indicat que aquesta postura del sindicat es referma pel fet que 'hi ha prou persones desocupades per cobrir els llocs de treball i des de CCOO procurarem que això es faci en igualtat de condicions'.
 
D'altra banda, Bartomeu Compte també ha afegit que des de CCOO es treballarà per aconseguir que tots els nouvinguts que desitgin quedar-se al país no perdin els permisos de treball i residència