La responsable de comunicació de la Coordinadora d'ONG Solidàries, Sònia Cervià, explica que si les organitzacions coneixen els 'codis periodístics' podran 'millorar' la difusió de les seves activitats. En aquest sentit, també coincideix Josep Maria Brugués, cap de premsa de la Facultat de Comunicació Blanquerna, que les empreses han de conèixer 'molt més' els mitjans de comunicació per tenir més presència en la premsa.
El taller, que s'ha impartit al Col·legi de Periodistes de Girona, portava per títol 'Com aconseguir que la informació de solidaritat sigui notícia' i estava adreçat a les entitats solidàries de les comarques gironines. L'objectiu era que les organitzacions coneguessin la rutina periodística i d'aquesta manera puguin millorar la difusió de les seves activitats. En definitiva, es tracta que els temes solidaris formin part de l'agenda periodística.
La responsable de comunicació de la Coordinadora d'ONG Solidàries, Sònia Cervià, explica que aquest curs va néixer en l'assembla de la Coordinadora i que les entitats van detectar que necessiten formació en comunicació 'perquè coneixent els codis periodístics podran millorar la difusió de les seves activitats'. Aquest és un dels objectius de les entitats, comenta Cervià, que d'altra banda 'podran arribar a la ciutadania per poder-la sensibilitzar millor'.
En la mateixa línia s'ha expressat el cap de premsa de la Facultat de Comunicació Blanquerna, Josep Maria Brugués, que ha intervingut en el curs. Brugués ha subratllat que les empreses no tenen prou professionalitat periodística i han de conèixer molt més els mitjans de comunicació i s'han d'apropar-hi per fer arribar la informació de la organització. D'altra banda, Brugués també considera que els mitjans estan enfocats en altres àmbits com la política o l'esport i en canvi el món de la cooperació està més al marge.
Josep Maria Brugués ha explicat que les ONG han d'analitzar si una activitat pot interessar al mitjà de comunicació i si pot convertir-se en notícia. Llavors, ha dit, es tracta redactar-la preparar-la perquè sigui 'consumible' i fàcil d'entendre pel mitjà. Es tracta d''involucrar l'empresa amb el periodista' i que aquest vegi les activitats de la organització. És a partir d'aquesta manera que les entitats tindran més presència en la premsa, explica Brugués.
El curs s'ha dividit en quatre blocs. El primer ha introduït les entitats solidàries en la tasca periodística per tenir coneixement del dia a dia del funcionament dels mitjans de comunicació. Julià Castelló, president de la Comissió de Periodisme Solidari a Barcelona, ha fet aquesta primera introducció. En la segona part, les entitats han pogut aprendre les qüestions més pràctiques com per exemple redactar una nota de premsa o elaborar una base de dades de mitjans eficient de la mà de Josep Maria Brugués, cap de premsa de la Facultat de Comunicació Blanquerna.
Des de la Coordinadora d'ONG Solidàries s'ha dut a terme un tercer bloc sobre les eines de difusió a disposició de les entitats. I finalment, el taller ha finalitzat amb una taula rodona amb l'objectiu de debatre si són notícia les informacions solidàries. La taula rodona ha estat moderada pel periodista Pau Lanao i hi han intervingut Pepa Bouis, subdirectora de l'Agència Catalana de Notícies; Emili Gispert, director d'El Punt; Laura Fanals, cap de política del Diari de Girona; Gil Costa, cap d'informatius de Televisió de Girona; Carme Martínez, cap de redacció de SER-Girona; Albert Requena, delegat a Girona de Catalunya Ràdio, i Sònia Cervià, responsable de comunicació i premsa de la Coordinadora d'ONG Solidàries.
Tots ells han intentat donar resposta als criteris professionals que s'apliquen a l'hora de conformar l'escaleta de notícies i, per tant, a l'hora d'incloure o descartar una informació solidària, però també, amb quines dificultats topen els mitjans de comunicació a l'hora d'accedir a la informació generada per les ONG de les comarques gironines.