Les obres per reforçar l'estructura del palau Solterra, seu dels serveis territorials de Cultura, començaran a l'octubre i costaran entre 600.000 i 700.000 euros. El director, Antoni Baulida, ha explicat que les feines es faran en tres fases durant nou mesos. La rehabilitació estructural arriba després de les tasques per anihilar la plaga de tèrmits que afectava les bigues de fusta d'aquesta casa senyorial del segle XV. Baulida ha detallat que, segons la previsió, durant la segona fase els empleats ja podran retornar al lloc que ocupaven abans de detectar la plaga. La comissió de Patrimoni també ha autoritzat les obres per rehabilitar parts malmeses per filtracions d'aigua al castell de Montsoriu.
No afectarà a la vida laboral del palau Solterra i, de fet, permetrà que un cop acabada la primera fase tots els treballadors que havien hagut de modificar el seu lloc de treball arran de detectar la plaga de tèrmits a les bigues de fusta puguin tornar a ocupar el seu espai habitual. Segons ha detallat el director dels serveis territorials de Cultura a Girona, Antoni Baulida, la previsió és que aquestes obres de rehabilitació estructurals dels forjats de la casa Solterra comencin a l'octubre i, si tot va bé, durin uns nou mesos.
Baulida ha explicat que les obres costaran entre 600.000 i 700.000 euros i que les pagarà el Departament de Cultura a través de crèdit. Tot i això, el director territorial ha assegurat que no estarà tota la rehabilitació completada amb aquests treballs, després miraran d'aconseguir diners per poder completar un accés al pati de darrera sense haver de passar pel mig de les oficines de Cultura.
Quarta fase al castell de Montsoriu
La comissió de Patrimoni ha vist amb bons ulls el projecte de quarta fase de restauració del castell de Montsoriu, a Arbúcies o Sant Feliu de Buixalleu (Selva). Aquesta fase ha de servir per corregir alguns defectes que estan provocant que les infiltracions d'aigua de pluja malmetin la base de part de la muralla i d'una torre. Concretament, Baulida ha explicat que l'aigua està fent malbé els paraments i les mètopes i que s'han de refer.
Encara que ho hagin aprovat, han fet algunes precisions. Les mètopes que han quedat desfetes no les han de refer totalment, sinó que ho han d'arreglar per evitar que s'escoli l'aigua sense que es vegi totalment reconstruït. "La part que està deconstruïda, que facin el que calgui perquè no es malmeti més però no la reconstrueixin", ha detallat Baulida.
Altres acords
La comissió també ha donat el vistiplau a la proposta de l'Ajuntament d'Avinyonet de Puigventós d'apuntalar part de la muralla que està cedint per evitar que el moviment de terres l'acabi esfondrant. Baulida ha explicat que aquest problema només afecta a uns 50 centímetre de muralla però que el consistori proposa fer aquesta "solució provisional" d'apuntalament amb barres metàl·liques previ a fer un projecte de moviment de terres que ara per ara és massa costós econòmicament.
Patrimoni ha recomanat a Telefònica que soterri un tram d'una línia de fibra òptica que vol construir a Porqueres, al Pla de l'Estany. Passa a només 60 metres del BCIN de la Torre de Pujarnol i, segons Baulida, les recomanacions no poden ser vinculants perquè no hi ha entorn de protecció del bé cultural d'interès nacional. Per això, també ha instat la Direcció General a mirar cada cas de bé i decidir si cal una àrea de protecció a l'entorn per poder també decidir què es fa al voltant dels espais protegits.