Última assemblea extraordinària de Caixa Girona

Els 80 vots necessaris a favor de l'absorció per part de la Caixa suposaran el procés que durà l'entitat a la desaparició el primer trimestre de l'any vinent.

  • L'assemblea general extraordinària de Caixa Girona que ha de donar el vistiplau definitiu a l'absorció per part de 'la Caixa' ha començat poc abans de les sis de la tarda | Xavier Pi / ACN -
Publicat el 16 de setembre de 2010 a les 20:38
L'assemblea general extraordinària de Caixa Girona que ha de donar el vistiplau definitiu a l'absorció per part de 'la Caixa' ha començat poc abans de les sis de la tarda Foto: Xavier Pi / ACN

La seu de Caixa Girona acull la que serà l'última assemblea general de l'entitat. Sobre la taula, els 119 consellers tenen un únic punt de l'ordre del dia: donar el sí definitiu a l'absorció per part de 'la Caixa', la qual cosa, a la pràctica, comportarà la desaparició de l'entitat gironina. Tot fa pensar que no hi haurà sorpreses de darrera hora i que l'absorció rebrà els vots necessaris (en calen com a mínim 80) per tirar endavant. Començarà aleshores un procés que culminarà durant el primer trimestre de l'any vinent, durant el qual es posarà fi a 70 anys d'història i Caixa Girona serà engolida per la primera entitat amb més pes a Catalunya.

Si no hi ha canvis, aquest 16 de setembre del 2010 quedarà com el dia en què Caixa Girona ha passat a ser història. Poc després de les sis de la tarda, ha començat l'assemblea general extraordinària que ha de servir per donar el vistiplau definitiu a l'absorció per part de 'la Caixa'.

L'entitat gironina afronta aquest final de procés tocada pels números, i és que ha arribat a perdre fins a un 61% de beneficis. En concret, durant els primers sis mesos del 2010, el seu resultat net va ser de 4,17 milions d'euros (MEUR), molt per sota dels 10,75 MEUR del mateix període de l'any anterior.

Amb l'assemblea general d'aquesta tarda, l'entitat gironina posa punt i final al procés que va engegar a finals de maig, quan el Consell d'Administració va aprovar tirar endavant l'operació. L'absorció amb 'la Caixa' es completa, però, després que de sorpresa –i contra tot pronòstic- Caixa Girona decidís desvincular-se de la integració amb Unnim quan ja feia mesos que s'hi treballava.

La reunió que té lloc a la seu del Carrer de la Creu, però, no és l'única assemblea que s'està celebrant aquesta tarda. En paral·lel, 'la Caixa' també ha reunit els seus consellers a Barcelona per votar la integració.

Un cop l'absorció rebi l'aval de les dues entitats –i tot fa pensar que serà així- s'engegarà la maquinària que comportarà la desaparició efectiva de Caixa Girona. Des d'ara i fins al novembre s'aniran canviant els rètols de les sucursals, i el dia 2 ó 3 d'aquell mes l'escriptura de fusió es portarà davant notari, moment en què Caixa Girona desapareixerà com a societat mercantil.

El procés culminarà, a tot estirar, a finals del primer trimestre del 2011. I és que, en paral•lel als canvis d'imatge de sucursals, també caldrà renovar totes les llibretes i talonaris als clients de l'entitat gironina.

Reducció del 20% de plantilla

L'absorció per part de 'la Caixa' ha suposat pactar una reducció d'un 20% de plantilla a l'entitat gironina. Dels 1.100 treballadors amb què compta Caixa Girona, se'n preveuen prejubilar 130. Es tracta de persones d'entre 55 i 60 anys que, segons l'acord laboral al qual es va arribar amb els sindicats, cobraran entre el 80% i el 90% del sou brut depenent de l'edat.

De moment, gairebé el 95% dels treballadors inclosos en aquesta llista ja s'han acollit a les prejubilacions. La llista definitiva es tancarà en les properes setmanes i el 30 d'octubre serà el darrer dia en què aquests treballadors vagin a la feina.

En paral·lel, els sindicats també han acordat una equiparació de les condicions laborals per al personal de Caixa Girona que passarà a formar part de la plantilla de 'la Caixa'. El pacte preveu que, de manera progressiva i durant dos anys i mig, els seus sous s'igualin al del personal de 'la Caixa', que cobra un 27% més.

Unes 150 oficines, tancades

L'absorció tindrà també conseqüències en relació a la xarxa d'oficines que les dues entitats tenen repartides per tot el territori català. En molts municipis, sucursals de les dues entitats estan pràcticament de costat i l'absorció ha d'acabar amb aquestes duplicitats. La intenció és que, un cop completat el procés d'absorció, 'la Caixa' tanqui un 8% de les oficines de la xarxa global de sucursals que tindrà l'entitat.

Aquest tant per cent suposa abaixar la persiana d'entre 150 i 160 oficines d'arreu del país, tant de Caixa Girona com de 'la Caixa'. Tot i que ja s'ha comunicat als sindicats aquesta xifra, encara no es coneix el detall de quines són les oficines que es veuran afectades per aquesta retallada de la xarxa global de sucursals.

Només a les comarques gironines, les dues entitats tenen sucursals per duplicat a 72 municipis. En total, en aquest territori sumen 301 oficines, de les quals 139 són de Caixa Girona i les restants, de 'la Caixa'.

El serveis centrals de Caixa Girona, tancats

Una altra conseqüència de la fusió per absorció de les dues entitats serà el tancament dels serveis centrals que Caixa Girona té al carrer de la Creu de la capital gironina. 'la Caixa' ja ha avançat que la seu de l'entitat continuarà estant a Barcelona i, per tant, l'edifici central de la caixa gironina quedarà sense ús. A la demarcació de Girona, 'la Caixa' té la seu al carrer Santa Clara, davant el pont de Pedra.

Aquests serveis centrals han arribat a acollir 210 treballadors. Ara, però, caldrà veure si 'la Caixa' decideix donar algun ús al principal edifici que fins ara ha tingut Caixa Girona.

Una entitat, dues obres socials

La fusió que aquest dijous vota l'assemblea general de Caixa Girona es limita a les entitats financeres. Per tant, més enllà de la fusió per absorció, les obres socials de les dues caixes continuaran existint per separat però dependran només de 'la Caixa'. 'Serem germans d'una mateixa mare', ha explicat el director general de la Fundació 'la Caixa, Jaume Lanapsa, en una visita aquesta setmana a Salt.

Tot i que les dues obres socials continuaran funcionant, l'autonomia de la fundació de Caixa Girona estarà sempre sota el dictamen de 'la Caixa' que tindrà la darrera paraula del tot el què es decideixi fer. Segons Lanaspa, la voluntat és que la fundació de Caixa Girona continuï fent allò 'útil i bo'. 'La predisposició evident és que si la fundació de Caixa Girona ho està fent bé, les seves activitats es mantindran', ha afirmat Lanaspa que ha posat com a exemple de 'bona tasca' el suport que es dóna a la Fundació Joan Riu que treballa amb discapacitats greus.

El director general de la Fundació 'la Caixa' ha dit que no s'ha plantejat encara si, en un futur, s'optarà per fusionar les dues obres socials.