Unes eleccions en emergència climàtica: què demana el sector ambiental?

Entitats i centres de recerca exposen a Nació deu propostes en transició energètica, biodiversitat, gestió de l'aigua i mobilitat sostenible

Què demanen les entitats ambientalistes i els centres de recerca als partits i al futur Govern?
Què demanen les entitats ambientalistes i els centres de recerca als partits i al futur Govern? | Disseny de Núria Garrido
08 de maig de 2024, 16:55
Actualitzat: 13 de maig, 11:38h

Malgrat que la sequera ha donat una treva, l'escalfament global no afluixa. La Terra acumula 11 mesos amb rècords mensuals de temperatura i la regió mediterrània és una de les zones zero del canvi global. En unes eleccions en plena emergència climàtica, què demana el sector ambiental als partits i al futur Govern? Entitats i centres de recerca representatius de diversos àmbits han fet a Nació deu propostes en transició energètica, biodiversitat i espais naturals, gestió de l'aigua i mobilitat sostenible, entre altres.

1. Transició energètica: desplegar completament la llei de canvi climàtic

Estem en emergència climàtica. Per fer-hi front cal un lideratge fort des del Govern amb la creació d'una vicepresidència i accelerar la transició energètica per abandonar els combustibles fòssils. És inajornable desplegar completament i complir la llei de canvi climàtic de Catalunya.
Per Sergi Nuss, membre de Renovem-nos

2. Contaminació: implementar peatges urbans com a complement de les ZBE

Implementar un peatge urbà com a complement de les zones de baixes emissions (ZBE) a les poblacions de més de 20.000 habitants com a estratègia per lluitar contra la contaminació i el soroll. Aquest cost, complementari a les restriccions de la ZBE, podria evitar que ciutadans que utilitzen poc el seu vehicle antic l'hagin de substituir obligatòriament, per contra, serviria per racionalitzar l'ús dels vehicles tant antics com nous.
Per Genís Domínguez, membre de la plataforma Eixample Respira

3. Espais naturals: apostar per la custòdia com a forma compartida de gestionar els espais naturals

En un context marcat pel desplegament de la llei europea de restauració de la natura, les entitats de custòdia i els ens locals són un aliat clau en la gestió d'espais naturals, aportant el seu coneixement del territori, capacitat d'acció i implicant a la propietat, la ciutadania i les empreses.
Per Sandra Carrera, directora de la Xarxa per a la Conservació de la Natura

4. Biodiversitat: més inversió en recerca per tenir uns ecosistemes més resilients

Cal que la inversió en recerca ambiental continuï augmentant. Necessitem avaluar amb més precisió quin serà el futur dels ecosistemes amb la crisi ambiental actual i futura. I també necessitem desenvolupar les solucions corresponents perquè la natura sigui més resilient a aquest canvi i ens segueixin proporcionant els seus serveis ambientals essencials pel nostre benestar.
Per Joan Pino, director del Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF)

5. Gestió de l'aigua: un canvi de model que deixi de basar-se a sobreexplotar els recursos

Cal un canvi de model de gestió de l'aigua. Que no es basi a satisfer una demanda sense límits, sinó a partir de tenir en compte els recursos realment existents. En aquest sentit, cal deixar de sobreexplotar aqüífers així com mantenir o ampliar transvasaments. Per fer-ho, és necessari acabar amb la barra lliure al turisme (per exemple el Hard Rock) o al sector immobiliari, amb creixements que en el cas del PDU metropolità arriben a 217.000 habitatges.
Josep Sabaté, portaveu de la Plataforma en Defensa de l'Ebre (PDE)

6. Mobilitat: integrar el transport públic de tot Catalunya

Una integració tarifària que permeti viatjar amb transport públic amb el mateix abonament a tot Catalunya. De la mateixa forma que quan omplim el dipòsit del cotxe no triem la gasolina en funció d'on volem anar, per fer-ho en transport públic hauríem de tenir una forma de pagar-ho comuna i una tarifa plana mensual que inclogui tots els viatges.
Per Adrià Ramírez, president de la Plataforma en Defensa del Transport Públic de Catalunya (PTP)

7. Bicicletes: més carrils bici i pàrquings segurs

Proposem ampliar la infraestructura de carrils bici i zones de pàrquing segur a Catalunya, a més d'instaurar sistemes de bicicletes compartides per incrementar l'accessibilitat. També sol·licitem incentius fiscals per a usuaris i empreses, i la integració de la bicicleta en la planificació del transport públic per fomentar una mobilitat més sostenible.
Per Eduard Folch, president de FemBici

8. Residus: aprovar la nova llei de prevenció de residus

Aprovar finalment la nova llei de prevenció de residus que prioritzi la reducció dels envasos d'un sol ús i estableixi nous circuits de reutilització (incentius per a les empreses, logística i infraestructures) per garantir a la ciutadania un consum sense residus. A més, establir un organisme que apliqui mesures per eliminar la toxicitat dels productes de consum, com els envasos de plàstic a begudes i aliments, cosmètica, joguines i tèxtil, entre altres.
Per Rosa García, directora general de Rezero

9. Consum: crear una oficina que controli i sancioni el greenwashing

Impulsar una oficina pública per controlar la publicitat “verda” enganyosa. Fins ara, malgrat que la normativa preveu sancionar el greenwashing, cap organisme ha anat més enllà de publicar guies i recomanacions de bones pràctiques. Per fer-hi front, Ecologistes en Acció ha fet un pas endavant en denunciar aquestes tàctiques fraudulentes de les empreses amb denúncies a les autoritats catalanes de competència -que se n'ha desentès-, i de consum -de qui encara esperen resposta-.
Per Laia Serra, portaveu d'Ecologistes en Acció

10. Model econòmic: pla de reconversió productiva

Posar en marxa una Pla de reconversió productiva de l'economia catalana 2024-2034, amb un horitzó de 10 anys, que impulsi sectors com la producció agroecològica, les cures, els serveis públics, les energies netes i la gestió i conservació del medi natural, i reduint i reconvertint els sectors industrials més contaminants (automoció i petroquímica), la construcció i el turisme. Tot garantint que no siguin les treballadores les que paguen els efectes de la reconversió, incloent-hi ajudes i mesures com la reducció de la jornada laboral per facilitar el repartiment del treball.
Per Eva Vilaseca, coportaveu de l'Assemblea Catalana per la Transició Ecosocial (aCte)