Més bicis elèctriques, menys patinets

Les bicicletes amb motor elèctric passen a Barcelona del 19 al 42%: “Calen carrils més amples per velocitats cada vegada més variables”

Les bicis elèctriques es disparen mentre els patinets reculen a Barcelona
Les bicis elèctriques es disparen mentre els patinets reculen a Barcelona | Hugo Fernández
24 de març de 2025, 07:28

La bici creix a Barcelona, però no suficient. Aquest és el diagnòstic del Bicicleta Club Catalunya (BAAC), que també constata la popularització dels models elèctrics mentre que els patinets reculen per primera vegada. Precisament, la convivència entre velocitats i mides cada vegada més diferents -les de càrrega ja suposen l'1,5% del total- obliga a apostar, segons el seu portaveu Adrià Arenas, per “carrils bici molt més amples”.

La bicicleta elèctrica es dispara

A Barcelona, segons l'Ajuntament, només un 3,8% dels desplaçaments són en bici o patinet. El BACC lamenta que les dades siguin poc aprofundides i sovint incompletes. Per complementar-les, el 2021 va iniciar un estudi centrat en alguns dels carrils bici de grans avingudes de la ciutat.

En aquell moment, només el 18,6% dels usuaris optaven per la bicicleta elèctrica. La xifra absoluta, tres anys després, s'ha més que triplicat i ara representa una quota del 42%. Un creixement molt vinculat al Bicing, que ja representa quasi el 30% dels viatges.

Als Països Baixos també creix molt la bici elèctrica”, explica Adrià Arenas, portaveu del BACC. En aquest sentit, considera que en facilita l'accés a nous usuaris, però sobretot permet recorreguts més llargs. “Moltes vegades acaba suposant un esforç equivalent”, assenyala en declaracions a Nació.

El patinet recula per primera vegada

La radiografia de l'entitat ciclista, realitzada amb gravacions, permet detectar que per primera vegada el nombre de patinets va a la baixa. La hipòtesi que ho explicaria és la prohibició del seu ús al transport públic -la facilitat per la intermodalitat era imbatible- així com les campanyes específiques de la Guàrdia Urbana. Actualment, segons el BACC, representen un 22% dels usuaris.

Ara bé, són compatibles amb les bicicletes? Adrià Arenas reclama una mirada més àmplia: “Els carrils bici ja van néixer petits i estrets, però ara es veu clarament que no estan adaptats a velocitats cada vegada més variables que representen bicis o patinets elèctrics”. A més, assenyala que també hi ha una diversitat creixent de dimensions, que requereixen “infraestructures d'alta capacitat” com les cargobikes -grans bicicletes per transportar mercaderies o més d'un infant- o nous models amb manillars molt més amples. “Els carrils bici haurien de ser com el de la Diagonal entre Verdaguer i Glòries”, conclou.