Teletreball, limitar la circulació de taxis i aturar processos industrials: les mesures en pics de contaminació

El nou pla de qualitat de l'aire preveu ZBE a totes les ciutats mitjanes, recuperar els peatges a les autopistes i revisar les autoritzacions ambientals a les empreses més contaminants

El pla de qualitat de l'aire preveu mesures excepcionals en cas de pics de contaminació
El pla de qualitat de l'aire preveu mesures excepcionals en cas de pics de contaminació | Disseny d'Aleix Pérez
30 de juliol de 2024, 12:40
Actualitzat: 05 d'agost, 13:07h

El pla de qualitat de l'aire ja està aprovat (in extremis). El Departament d'Acció Climàtica es fixa com a objectiu reduir la pol·lució un 15% a finals del 2025 i un 17% dos anys després. Per intentar-ho, el document estableix una vuitantena de mesures i mesures concretes a activar si es produeixen pics de contaminació com la recomanació del teletreball, limitar la circulació de taxis, conduir a 80 km/h i aturar processos industrials. "Amb la nova directiva europea, aquests episodis passaran a ser més freqüents", adverteix Mireia Boya, directora general de Qualitat Ambiental.

Recomanar teletreball i evitar taxis circulant quan hi hagi pics de contaminació

Els episodis de contaminació han esdevingut anecdòtics els darrers anys, ja que la millora de la qualitat de l'aire ha permès complir els llindars legals de manera generalitzada. La Unió Europea ha aprovat rebaixar-los a la meitat a partir del 2030, però la directiva -tan bon punt l'adopti el Congrés espanyol o el Parlament- serà d'aplicació immediata en declarar pics de contaminació, que passaran a ser més habituals.

En aquest sentit, el pla de contaminació de l'aire inclou en un dels seus annexos les mesures a activar en cas d'episodis de contaminació:

  • Recomanar el teletreball tant pels organismes públics com privats.
  • Limitar la circulació de taxis: estacionament en parada de taxis i reserva mitjançant app o telèfon.
  • Limitar la velocitat a 80 km/h en zones de velocitat variable i recomanar-la a la resta.
  • Prohibir a les indústries processos com arrencades i posades a punt que no siguin imprescindibles i evitar aquells altres que generin emissions de SO2.
  • Assegurar el bon funcionament de les calefaccions de combustibles fòssils, llenya, biomassa, etc., evitant les purgues i garantir el bon funcionament de filtres i captadors de centres.
  • Prohibir la crema de restes vegetals.

Estendre les ZBE, apostar pel transport públic i recuperar els peatges a les autopistes

El transport terrestre suposa vora el 75% de les emissions dels principals contaminants. A més, el fet de fer-ho de manera poc concentrada com el marítim o l'aeri, dificulta aplicar les mesures de reducció dels principals contaminants. El pla de qualitat de l'aire recull desenes d'accions en matèria de mobilitat entre les quals destaquen generalitzar les zones de baixes emissions (ZBE), recuperar els peatges a les autopistes i 1.000 nous quilòmetres de carrils bici interurbans.

  • Implantar ZBE a tots els municipis de 20.000 habitants -tinguin o no excés de contaminació- i en el cas de les ciutats de 50.000 prohibir els vehicles amb etiqueta groga el 2028.
  • Implantar una taxa sobre la paqueteria a domicili i assolir que el 100% dels vehicles de repartiment tinguin distintiu ambiental.
  • Passar en una dècada de l'1,8% al 12% de vehicles de zero emissions i assolir el 44% de matriculacions el 2027 amb una aportació de 3,3 milions d'euros en subvencions.
  • Augmentar l'ocupació dels vehicles (actualment, 1,19) i apostar pel carpooling.
  • Desplegar totalment de la T-Mobilitat totalment desplegada l'any 2027.
  • Passar de 47 a 56 intercanviadors ferroviaris i que disposin de serveis de carsharing, motosharing i bicisharing.
  • Passar de 107 a 165 parks and ride ferroviaris i de 0 a 13 vinculats a estacions d'autobús.
  • Passar de 18 a 54 carrils bus interurbans i destinar 300 milions d'euros a la seva electrificació.
  • Passar de 101 a 150 milions de viatgers a la xarxa ferroviària i unir els tramvies abans del 2027.
  • Reduir el pas dels metros a menys de 3' de mitjana.
  • De 869 a 1.500 de places de bicicletes en aparcaments segurs i 1.000 km de nous carrils bici interurbans.
  • Passar de 67 a 160 plans de desplaçament d'empresa aprovats i facilitar el teletreball.
  • 12 milions d'euros per a la implantació de punts de càrrega elèctrica.
  • Nou sistema de pagament a les autopistes amb el principi de "qui contamina, paga".

En el cas del peatge urbà -pagar una taxa per entrar a Barcelona-, el pla es limita a plantejar que s'estudïi aquesta o altres mesures per limitar el nombre de vehicles que accedeixin a les grans ciutats. "Aquesta estratègia pot passar per un peatge urbà o per limitació segons matrícules", explica Mireia Boya en declaracions a Nació. "En tot cas, l'encàrrec del pla és analitzar-ho en l'horitzó 2027 i serà un dels temes principals de la futura cimera de qualitat de l'aire", afegeix.

Una altra de les mesures que no es concreten és la possibilitat d'imposar una taxa a la paqueteria a domicili. "El Departament de Territori està estudiant alternatives per reduir l'impacte de la distribució en l'última milla, en la línia del que marca la Unió Europea", apunta la directora de Qualitat Ambiental.

Reduir les emissions al sector industrial i revisar-ne els permisos

El transport marítim i aeroportuari pot arribar a suposar quasi el 25% de les emissions, mentre que l'aportació de la indústria és molt reduïda. Tanmateix, això no suposa que en algunes zones del país l'impacte local sigui molt notable, especialment al Camp de Tarragona.

El pla de qualitat de l'aire proposa reduir-ne les emissions a partir d'aplicar les denominades millors tècniques disponibles de manera esglaonada a tots els sectors, revisar els més de 300 permisos dels més contaminants i reduir les emissions d'amoníac de la ramaderia intensiva, entre altres. Mireia Boya explica que la idea és, a partir de la legislació europea, passar dels valors més alts de la forquilla legal als més baixos possibles. "Es començarà pel sector químic. Se'ls acompanyarà per reduir les emissions i, si no ho fan, hi haurà un règim sancionador. Revocar el permís és l'última opció i no s'ha fet mai", explica a Nació.

  • Reduir les emissions dels compostos orgànics volàtils (COV), precursors de l'ozó troposfèric, un contaminant que fins ara no estava regulat.
  • Reduir les emissions del sector industrial amb l'aplicació de les millors tècniques disponibles (MTD) de manera esglaonada en tots els sectors amb la revisió de més dels 300 permisos concedits.
  • Controlar exhaustivament les emissions en centrals de biomassa de més de 0,5 MW.
  • Destinar 43,5 milions d'euros en ajuts per a la rehabilitació i l'eficiència energètica.
  • Reduir les emissions d'amoníac (NH3) de les explotacions ramaderes per evitar la formació d'ozó troposfèric i altres contaminants secundaris.
  • Aplicar els plans de millora de la qualitat de l'aire als ports de Barcelona i Tarragona.
  • Recaptar 43,7 milions d'euros amb l'impost a les grans embarcacions, malgrat que es va presentar el setembre del 2023 i no s'ha pogut posar en funcionament.
  • Revisar l’impost de les emissions generades per instal·lacions industrials.