[intext1]
Molta calor al Pirineu
El Servei Meteorològic de Catalunya qualifica el setembre de càlid a tot el país -després d'un dels quatre estius més càlids d'ençà que hi ha registres-. Especialment en àrees Pirineu i Prepirineu on l'anomalia ha igualat o superat els +2,5 °C, i sobretot a les parts més elevades del Pirineu occidental i la Val d'Aran, on el mes ha estat molt càlid i l'anomalia ha superat els +3,0 °C . Unes temperatures afavorides per adveccions d'aire càlid -especialment a inici i final de mes-, però també per una precipitació força modesta per a l'època de l'any -en punts de Pirineu ni ha arribat al 30% de la que tocaria-.Diferència entre la temperatura de setembre 2023 i la mitjana climàtica 1991-2020

De fet, a l'interior, Pirineu i litoral i prelitoral Central ha estat el setembre més càlid de les últimes dècades. A l'extrem sud, per la seva banda, va ser més càlid el de 2022 i a l'Empordà el de 2021. En alguns indrets també van ser tant o més càlids els de 2018 o 2011. Als observatoris de l'Ebre i Fabra, les dues principals sèries centenàries del país, ha estat el segon setembre més càlid de la sèrie, només per darrere del 1987.
L'episodi de calor del 3 al 5 de setembre, de fet, va deixar rècords de temperatura màxima en 5 de les 115 estacions del Meteocat amb més de 20 anys de dades -concentrades al Camp de Tarragona-, així com 20 rècords de mínimes nocturnes.
[intext3]
Precipitació concentrada a les Terres de l'Ebre
El mapa de precipitacions deixa dues realitats absolutament contraposades. Mentre a les Terres de l'Ebre la precipitació ha superat àmpliament la mitjana climàtica -localment s'ha arribat a multiplicar per cinc la quantitat habitual- amb inundacions incloses, a la resta del país ha quedat per sota. De fet, a bona part del terç nord -per tant, zona de capçaleres- no ha arribat al 50% i, puntualment, menys del 30%.% precipitació respecte a la mitjana climàtica (1991-2020)

La tendència es mantindrà els dies vinents. Continuarà fent calor -malgrat que els termòmetres no s'enfilaran tant- i no es preveuen precipitacions almenys fins al 10 d'octubre.
[impacte]