La nova presidenta de Veneçuela, Delcy Rodríguez, ha expressat en un comunicat a través de les seves xarxes socials que convida als Estats Units a "treballar conjuntament en una agenda de cooperació" en nom de la "pau". Rodríguez ha pres aquest dimarts possessió a l'Assemblea de Veneçuela com a nova cap d'estat després que així ho ordenés el Tribunal Suprem i enmig de denúncies del segrest de Nicolás Maduro. Rodríguez intenta fer un discurs conciliador amb l'administració americana per evitar un nou atac, però també mantenir cohesionat el chavisme. El fill de Maduro, que és diputat, li ha ofert aquest dimarts el seu suport explícit mentre ell i altres representants feien vots pel retorn del seu pare i la seva esposa, ara jutjats als Estats Units. El germà de la nova presidenta ha estat reelegit president de la cambra legislativa veneçolana en un clima d'aparent unitat interna després de l'atac dels EUA.
En el seu jurament, Rodríguez ha tingut un record per Maduro i "el dolor" que li produeix la situació i ha denunciat el seu "segrest" en el marc del que ha titllat "d'agressió militar il·legítima". També ha fet vots per "l'estabilitat i la pau de la nació". Les declaracions de Rodríguez arribaven després de les amenaces del president dels Estats Units Donald Trump en què assegurava que els EUA necessiten "accés total al petroli i a altres coses" del país per "reconstruir-lo" i que si Rodríguez es posiciona en contra dels plans de la Casa Blanca, "afrontarà una situació probablement pitjor que la de Maduro". Hi ha incertesa sobre el paper que, més enllà de les declaracions a banda i banda, acabarà jugant la nova presidenta del país, la primera dona a ocupar el càrrec i que té el suport de les forces armades.
Trump menysprea l'oposició veneçolana
Trump ha destacat que les forces nord-americanes executaran "un segon atac" si l'executiu veneçolà restant "no es porta bé", i també ha evitat descartar la presència militar al país llatinoamericà, una decisió que "depèn una mica de la nova administració, per dir-ho així". El líder nord-americà ha esquivat el tema d'unes eleccions a Veneçuela i del retorn de l'oposició al país, que es troba exiliada des dels últims comicis, i ha aclarit que no és la seva prioritat malgrat el suport que diversos dirigents de la dreta europea han donat a Corina Machado i Edmundo González. "Ens centrarem més a arreglar-lo (el país)", ha respost malgrat que avui Machado li ha agraït la seva actuació. El The Washington Post afirma que l'acceptació per part de la líder opositora del Premi Nobel de la Pau que el president americà cobejava explica que el seu comportament cap a ella.
Al seu comunicat, la "presidenta encarregada de la República Bolivariana de Veneçuela", com signa al final de l'escrit, ha dedicat unes paraules directes a Trump després que aquest diumenge el Tribunal Suprem de Justícia de Veneçuela (TSJ) ordenés que Rodríguez passés a exercir de presidenta després de la captura de Maduro. "Els nostres pobles i la nostra regió mereix la pau i el diàleg, no la guerra", i continua mencionant al "president Nicolás Maduro" i expressant el seu "somni" d'una Veneçuela convertida en "gran potència on tots els veneçolans i veneçolanes de bé ens trobem".
L'amenaça de Trump a Colòmbia
El president dels Estats Units ja va advertir que el seu país no s'aturaria amb Veneçuela i, de fet, va posar en alerta la resta de territoris pròxims i als seus líders fent referència directa a Colòmbia. Trump ha afirmat aquest diumenge que li "sona bé" la idea de dur a terme a Colòmbia una operació similar a la realitzada a Veneçuela, en la qual les forces nord-americanes van capturar al president veneçolà, Nicolás Maduro, i van bombardejar diversos punts a Caracas i als estats d'Aragua i La Guaira, una incursió que ha generat múltiples preguntes sobre la intenció de l'Administració Trump de replicar-la en altres països.
"Em sona bé, (i) a molta gent, sí", ha respost el magnat republicà en ser preguntat per la seva disposició a repetir l'operació contra Maduro al país veí que presideix Gustavo Petro, amb qui ha tingut múltiples enfrontaments. Per Trump, Colòmbia "està molt malalta, governada per un home malalt a què li agrada produir cocaïna i vendre-la als Estats Units". "Té molins i fàbriques de cocaïna", ha al·legat, indicant que "no seguirà fent-ho molt temps".
Les seves amenaces no han passat desapercebudes pel líder colombià, qui ha expressat a través d'X en un llarg missatge que "per la Pàtria prendré de nou les armes que no vull". Petro critica les paraules de Trump i del seu secretari d'Estat Marco Rubio, a qui aconsella llegir-se "la Constitució de Colòmbia".
Hoy veré si las palabras en inglés de Trump se traducen como dice la prensa nacional. Por tanto, más tarde las responderé hasta saber lo que significa realmente la amenaza ilegítima de Trump.
— Gustavo Petro (@petrogustavo) January 5, 2026
En cuanto al señor Rubio que desliga autoridades del presidente y dice que el…
El president de Colòmbia respon a les acusacions de Trump sobre les xarxes de narcotràfic i les acusacions a la seva persona: "Vaig ordenar la confiscació més gran de cocaïna en la història del món", explica Petro, i continua detallant les operacions dutes a terme pel seu govern per desarmar les xarxes de droga al país. A més, adverteix a Trump que "si detenen al president que bona part del meu poble vol i respecta, deslligaran al jaguar popular".
"No soc il·legítim, ni soc narco, només tinc com bé la meva casa familiar que fins i tot pagament amb el meu sou. Els meus extractes bancaris han estat publicats. Ningú va poder dir que he gastat més que el meu sou. No soc cobejós", es defensa Petro de les acusacions del líder nord-americà que finalitza el seu missatge deixant la porta oberta a una resposta per part del seu país en cas que Trump l'ataqués.
"Cuba està a punt de caure"
Donald Trump no escatima en amenaces a la resta de països llatinoamericans, el pròxim després de Colòmbia ha sigut Cuba. A la pregunta dels periodistes en una atenció als mitjans aquest diumenge, el líder nord-americà ha assenyalat que "no cal fer cap acció a Cuba, està literalment a punt de caure pel seu propi compte". Amb un to tranquil, Trump es qüestiona "com està aguantant Cuba, que no té ingressos", explica el líder que assegura que obté els seus ingressos del petroli veneçolà.
Trump: “Cuba está a punto de caer” pic.twitter.com/qrJT06luiq
— EL MUNDO (@elmundoes) January 5, 2026
Les seves declaracions no són cap novetat, ja que el secretari d'Estat dels Estats Units, Marco Rubio, es va mostrar finalment esquiu sobre la possibilitat que Cuba pugués ser el pròxim escenari d'una operació militar nord-americana. Referent a això, va dir que "el Govern cubà és un gran problema" i que les seves autoritats "estan en molts problemes". "No som molt partidaris del Govern cubà i crec que això no és un misteri", ha manifestat Rubio, d'ascendència cubana precisament.


