La jura o inauguració de mandat d’un nou president dels Estats Units sol ser un gran show a la capital federal, Washington. Més enllà de la presa de possessió de Donald Trump, que serà aquest dilluns, amb un jurament davant el president del Tribunal Suprem, la ciutat acull un munt d’activitats de celebració, que tenen el seu moment estelar amb la desfilada i els nombrosos balls que tenen lloc en diversos indrets de la capital. És tradició que grans companyies i empresaris rellevants contribueixin a les despeses.
Aquest any, però, s’han superat tots els rècords. Fa uns dies, Associated Press informava dels principals donants de la festa de Trump. Els 170 milions de dòlars atresorats pel comitè d’inauguració del nou president és gairebé el triple del que va acumular l’inici de mandat de Joe Biden (que no va arribar als 70 milions), però també més que els 106 que va reunir Trump el 2016. El llistat és útil perquè permet fer-se una idea de qui vol estar bé amb el nou mandatari i quins són els sectors que li fan la gara-gara.
Els gegants tecnològics
El suport explícit d’Elon Musk a la campanya de Trump és ben conegut. El propietari de Tesla i X ha donat 240 milions de dòlars per fer possible la victòria trumpiana i serà en lloc destacat aquest 20 de gener. Ha sorprès més que Mark Zuckerberg s’hagi posicionat també donant mostres de submissió al nou govern nord-americà. Ha renunciat a continuar mantenint els sistemes de verificació de dades a les seves companyies tecnològiques, Instagram i Facebook, alineant-se d’aquesta manera amb el que són els dictats de Musk i la seva particular manera d’entendre la llibertat d’expressió. Zuckerberg ha donat un milió de dòlars per a la inauguració.
Jeff Bezos (Amazon) tampoc ha volgut ser menys i ha aportat el seu milió de dòlars. En aquest cas, malgrat ser un competidor de Musk (també en projectes a l’espai), li balla l’aigua al propietari de Tesla. Bezos, propietari de The Washington Post, ja va fer un moviment sorprenent en plena campanya quan va decidir que, per primera vegada, el diari no demanaria formalment el vot per cap candidat.
Google també ha donat un milió d’euros i, a més, emetran l’acte per streaming des del canal Youtube. La companyia ha aclarit que ha fet el mateix en les anteriors cerimònies. Sam Altman, el CEO d’OpenAI, ha fet la mateixa aportació. D’aquesta manera torna a la complicitat amb un Musk amb qui va fundar l’empresa fa deu anys per desenvolupar la intel·ligència artificial.
Pfizer, també
Més enllà de les tecnològiques, moltes companyies del capitalisme industrial més tradicional també han afluixat 1 milió de dòlars. És el cas de Ford, Toyota o General Motors. Però també la farmacèutica Pfizer, creadora d’una de les vacunes contra la pandèmia, ha format davant Trump. Això malgrat el discurs antivacunes que ressona en tot el moviment MAGA i que el nou president s’ha entestat a designar l’antivacunes Robert Kennedy al capdavant del departament de Salut. Potser per això, cal vetllar pel negoci.
Alguns han pagat per partida doble. És el cas de la companyia Uber, que ha donat un milió de dòlars, el mateix que el seu conseller delegat, Dara Khosrowshahi. La companyia financera Robinhood Markets, que van fundar dos joves empresaris, Baiju Bhatt i Vlad Tenev, és de les que més aporta, amb dos milions de dòlars.
Els diners que puguin quedar al calaix del comitè d'inauguració solen destinar-se a la creació de la biblioteca que cada president funda quan conclou el seu mandat. Tot i que Trump i blilioteca semblen termes aliens. El finançament de la festa d'inauguració sol ser això: una manera de fer-se amb un accés ràpid a la Casa Blanca just quan comença un nou període executiu. Ningú se n'amaga. En aquest cas, però, pagar la festa té unes connotacions afegides. Sobretot si la presidència de Trump obre la porta a la tempesta.