Què hi ha de diferent en una ciutat intel·ligent que no tinguem actualment a les urbs més modernes del planeta? Per què s'aplica l'etiqueta smart a un contenidor de brossa, a una càmera de vídeo o a una bicicleta? Viurem en espais més segurs, més sostenibles, més còmodes i pràctics?
Moltes preguntes sense una resposta clara. L'únic cert és que s'està intentant. L'Smart City Expo World Congress (SCEWC), que des d'ahir i fins a demà 18 de novembre se celebra a Barcelona, ha concentrat a l'Smart City Plaza bona part dels prototips i productes més innovadors per a les ciutats. Una passejada per aquest espai de més de 2.000 metres quadrats ens dóna una idea de com podria ser avui una smart city.
Càmeres tèrmiques per detectar persones
S'apropa un cec a un pas zebra, una càmera tèrmica registra la imatge i decideix donar una ordre al semàfor perquè canvii les llums, s'aturin els cotxes i passi l'invident. Aquesta càmera també podria detectar si un autobús va molt ple perquè la meitat de la gent s'ha quedat fora. Si succeeix molts dies seguits, es podria decidir reforçar la línia. "L'objectiu de treballar amb càmeres tèrmiques és que l'administració pugui detectar problemes sense entrar en la privacitat de les persones", explica Anton Gomà, fundador de l'empresa Control4enviro, una spin-off de la Universitat Autònoma. L'empresa va guanyar el concurs Open Challenge que posava el repte del control de fluxos durant les Festes de la Mercè d'enguany. Amb el seu sistema van poder comptar les persones que entraven als espais de la Ciutadella, Montjuïc i la Plaça dels Àngels. "Les smart cities vol dir posar sentit comú a les automatitzacions que ja existeixen a base de tenir més informació. Estem parlant de que tenim unes eines, i si les sabem aplicar viurem millor".
Robots socials amb finalitats turístiques
Tibi és una robot social. La seva parella és Dabo. Tots dos estan pensats per desplegar-se en espais urbans, a places amb turistes, o un congrés i els assistents, o un campus universitari i fer de punt d'informació. "Pot guiar a un grup de visitants al seu destí en qualsevol situació. El repte no és construir el robot que ja s'ha fet sinó dotar-lo d'autonomia, que no es perdi en un recorregut, o que pugui ajudar a carregar les bosses de la compra, acompanyar a invidents o petits per un barri. Tot és qüestió de l'aplicació que se li posi", expliquen els membres de l'Institut de Robòtica de la UPC+ CSIC.
Realitat virtual per entendre la seguretat
ThyssenKrroup, empresa dedicada a la seguretat en escales mecàniques i ascensors de transports públics, vol transmetre la importància de la seguretat dels ciutadans. Amb aquest esperit dóna l'oportunitat al visitant de posar-se unes ulleres especials i un talabard per submergir-se en una realitat paral·lela. "Com una part molt important del muntatge és la seguretat, a l'Smart City convidem a entrar a un món virtual per experimentar el que es viu quan es camina per sobre d'un gratacels i haguessis de fer equilibris per no caure", explica Claudi Ballester, membre de la companyia.

L'estand de ThyssenKrroup a l'Smart City Expo. Foto: Adrià Costa
Pronòstics per evitar accidents
"A l'hivern, quan hi ha gelades, han de posar sal per treure la neu de la carretera. Per evitar accidents posen molta més sal de la necessària. El que fem és un pronòstic per mirar la temperatura de l'asfalt, per optimitzar les rutes com la quantitat de sal que es tira. El que comporta un estalvi de diners", detalla Roger Veciana del Servei Meteorològic de Catalunya. De moment han començat pel Berguedà i s'estan estenen a la zona de Vidreres (Girona). Per mesurar la temperatura de l'asfalt ja fa temps que s'utilitzen sensors que donen les dades necessàries per elaborar el pronòstic. "La novetat que presentem a l'Smart City és un sistema per evitar tenir tantes estacions meteorològiques, i minimitzar costos. Cada estació pot costar al voltant de 5.000 euros, però el pitjor és la connexió, enviament de les dades i la integració". En aquest cas, la part smart és l'optimització i eficiència que estan guanyant els gestors de carreteres, aconseguida a partir de les dades d'aquest nou sistema. "Es pot arribar a detallar els trams de carretera on han d'actuar i es poden centralitzar els esforços".
Treure vehicles de la ciutat
Evolo és un tricicle a motor, que circula a 25km/h, amb un calaix de càrrega que pot transportar 250 kg, que es pot aparcar en qualsevol lloc. Un sistema de recollida de dades, centralitzat des d'una oficina a Brussel·les, indica al repartidor si el client està o no a casa, i optimitza la ruta per estalviar temps i diners. "És més robusta que una bicicleta, és molt més econòmic que una furgoneta i no contamina", explica Aitzol Fernández de l'empresa alabesa Evolo. El cost d'aquest vehicle va des dels 5.000 euros fins als 20.000. S'està fent servir en el nord d'Europa i a Barcelona en empreses petites que treballen per altres més grans com Nespresso o Grup Seur ja el fan servir.
Contenidors de brossa intel·ligent
Sistema de transport automàtic de residus basat en l'aspiració de la brossa a través d'una canonada. Una bústia al carrer rep el residu, passa per una tub i el material arriba a una central. "Tot el residu de l'aeroport, la zona de 22@ i la de Fòrum es recull així. És smart perquè analitza tot la brossa dipositada i en el moment en que es detecta que la bústia o contenidor està ple, envia un senyal a la central i automàticament es posa en marxa el mecanisme", detalla Francisco Hinojosa, cap de projectes de l'empresa Ros Roca. A d'altres contenidors més convencionals com els que veiem al carrer, se'ls ha instal·lat un sistema de lectura que avisa quan està ple. "Amb un sistema GPS s'optimitza la ruta en funció dels que estan completament plens com per recollir la brossa o no. El servei de neteja estalvia temps i energia al recollir-los únicament quan toca".
L'Smart City Expo World Congress mereix una bona passejada per entrar en detall les tecnologies emergents i en totes les seves possibles aplicacions. La part de conferències, debats i tallers continua també demà dijous 18 de novembre.

La tecnologia també és present en els nous contenidors de brossa . Foto: Adrià Costa