El punt central de la trobada de la creació d'aquesta associació, plantejat en una anterior jornada que va tenir lloc a Bellver de Cerdanya el passat mes de juny, ha de permetre constituir la xarxa de museus pirinencs, donant-li forma jurídica i operativitat per tal que pugui començar a desenvolupar el seu programa de treball el proper any. En aquest sentit, durant la jornada també van ser debatudes les propostes d’actuació que es duran a terme al llarg del 2008.
D’altra banda, la primera part de la sessió es va dedicar a avançar en la constitució de l’associació. En aquest sentit, es va obtenir una acceptació unànime entre els assistents i un compromís de participació política i tècnica de representants d’arreu de l’Alt Pirineu i Aran. Després es van presentar les propostes d’actuació concretes, en el marc del treball cooperatiu dels museus pirinencs. A curt termini, es preveu l’edició d’una guia de museus i equipaments patrimonials de l’Alt Pirineu i Aran; la realització d’un estudi d’ús dels centres patrimonials pirinencs i l’organització d’una jornada formativa sobre desenvolupament local i patrimoni cultural. A mitjà termini es van apuntar d’altres línies d’actuació; la consolidació d’un mínim equip tècnic de treball vinculat a la xarxa; l’organització d’accions per a la formació dels tècnics dels museus; el disseny de productes conjunts de turisme cultural; la difusió col•lectiva dels centres patrimonials del territori, etc.
Durant la segona part de la jornada es va analitzar el funcionament de dues xarxes de museus amb llarga trajectòria a Catalunya, d’una banda, la Xarxa de Museus de la Diputació de Barcelona i de l’altra, la Xarxa del Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (MNACTEC), que van fer aportacions i recomanacions per a la constitució de la xarxa pirinenca, a partir de la seva experiència de treball cooperatiu.
Jornada Museus Pirinencs en Xarxa Assistents de la Jornada Museus Pirinencs en Xarxa.