Després de visitar el Museu de l'Art Prohibit, tancat recentment, el col·lectiu Lola Palau ha bastit un nou volum de relats inspirats en algunes de les peces més provocadores i silenciades d'aquesta institució. El llibre, titulat Cròniques de la veritat prohibida i publicat per Pagès Editors, sortirà al setembre amb pròleg de Tatxo Benet i recull dotze textos d'autors reconeguts de la Catalunya Central, cadascun vinculat a una obra concreta.
Una proposta literària sobre art, censura i llibertat
Lola Palau és un col·lectiu literari format per dotze autors que ja ha deixat empremta amb obres com Que Déu ens agafi confessats (2018) i Dies de roses i vi (2021). Amb un to desenfadat i ple d'ironia, el grup ha sabut reinterpretar els Deu Manaments o les varietats de raïm com a matèria narrativa. Ara tornen amb Cròniques de la veritat prohibida, un projecte nascut després de visitar el Museu de l'Art Prohibit, que els va inspirar a escriure relats lliures i provocadors sobre peces censurades.
Cada autor parteix d'una obra concreta per construir una ficció que, tot i la llibertat formal, manté els valors crítics i transgressors de les creacions originals. El llibre inclou un pròleg de Tatxo Benet i es publicarà a principis de setembre amb Pagès Editors.
Els autors i els relats
Aquesta és la llista d'autors, amb el títol del seu relat i l'obra que els ha inspirat:
- Llorenç Capdevila (El desgel) - Always Franco, d'Eugenio Merino
- David Clusellas (Quo vadis, Europa?) - Freedom fries, de Yoshua Okón
- Imma Cortina (El somni de la raó) - Caprichos, de Goya
- Pilar Duocastella (Un clau al mig del pit) - Suite 347, de Picasso
- Jordi Estrada (Vols foc?) - Cajita de fósforos, de Mujeres Públicas
- Pep Garcia (El cos de Crist) - Amén, d'Abel Azcona
- Maria Dolors Guàrdia (Confidències) - Statue of a girl of peace, de Kim Eun-Sung i Kim Seo-Kyung
- Xavier Mas Craviotto (El silenci més bonic que hem sentit mai) - Smiling Copper, de Banksy
- Lluís Montoliu i Viñeta (Alteració i mudança de Ceferino Cifuentes) - Espectador de Espectadores, d'Equipo Crónica
- Antoni Pladevall (Una decisió molt delicada) - Piège à loup, d'Amina Benbouchta
- Miracle Sala (Oda a la llibertat) - Obres dels artistes de Guantánamo
- Josep Maria Solà (La petita mort) - L'estasidilatex, de Juan Francisco Casas
Tots ells tenen trajectòries consolidades, tant en narrativa com en altres gèneres, i molts han estat premiats o han col·laborat habitualment en mitjans.
Presentacions confirmades
L'agenda de presentacions començarà el 5 de setembre a la llibreria Ona de Barcelona, i continuarà el 12 de desembre a la Biblioteca Central d'Igualada. També es prepara una presentació a Manresa durant el setembre, amb data i lloc encara per confirmar.