
Els organitzadors del premi Joaquim Amat-Piniella. Maria Alba Riu
Dos llibres de memòries i dues novel·les són les quatre obres finalistes del premi Joaquim Amat- Piniella. Aquesta és també la primera vegada que dues escriptores opten al guardó. Els treballs finalistes són "D'Europa a Amèrica. Dietari d'exili (1941-1945)" de Jaume Miravitlles, "La represa. Memòria personal, crònica d'una generació (1946-1956)" d'Albert Manent, "La família del meu pare" de Lolita Bosch i "Olor de colònia" de Sílvia Alcàntara. El premi és convocat per Òmnium Cultural del Bages i l'Ajuntament de Manresa amb la col·laboració de la Biblioteca del Casino i el Gremi de Llibreters. Els organitzadors volen donar la "màxima" difusió al premi, ha destacat Llorenç Capdevila, membre del jurat.
Dos llibres memorialístics i dues novel·les, dues dones a la final i quatre editorials diferents són algunes de les dades de les obres finalistes de la desena edició del premi Joaquim Amat- Piniella, el lliurament del qual es farà en un acte el 16 de febrer de l'any que ve.
Les obres finalistes són "D'Europa a Amèrica. Dietari d'exili (1941-1945)", de Jaume Miravitlles. Es tracta d'un dietari, fins ara desconegut, que va portar el periodista i cineasta, durant els primers anys d'exili al nord d'Àfrica, Mèxic i finalment Nova York. "La represa. Memòria personal, crònica d'una generació (1946-1956)", d'Albert Manent, és un volum que repassa els inicis de l'autor en la literatura i l'activisme cultural. Al mateix temps fa un retrat d'un període en què Catalunya iniciava el redreçament després de la guerra.
"La família del meu pare" de Lolita Bosch és una novel·la, a cavall entre la realitat i la ficció, on l'autora reconstrueix els orígens de la seva família per, en el fons, conèixer-se ella mateixa. Llorenç Capdevila, membre del jurat, explica que és una crònica familiar i un llibre de ficció i que té un estil "fresc, directe i amb una estructura gens convencional".
"Olor de colònia" de Sílvia Alcàntara, és una novel·la d'intriga que retrata la vida en una colònia tèxtil als anys cinquanta. Capdevila recorda que la escriptora és la "gran revelació" literària dels últims mesos i destaca que, tot i ser la seva primera novel·la, és "madura" i "ambiciosa", tant per la trama com per l'estil i la creació dels personatges.
L'objectiu del premi segueix sent difondre la cultura, promoure la lectura i homenatjar la figura d'Amat-Piniella, ha recordat el regidor de Cultura de l'Ajuntament de Manresa, Ignasi Perramon. Els organitzadors es marquen donar la 'màxima' difusió al premi arreu del país.