El mecenes Antoni Gelonch palesarà a Manresa el traç femení d'un món de l'art masculinitzat
Ho farà en el marc de la presentació del seu llibre "100 dones. 100 inspiracions creatives", que tindrà lloc aquest dimarts a la Parcir
Ara a portada
-
-
-
Societat Crida manresana per trobar fotografies relacionades amb la Via de Sant Ignasi i les Escodines Redacció
-
Economia Grup Llobet s'alia amb Transgourmet Ibérica per fer més competitives les seves botigues Redacció
-
Política «Manresa serà la tomba del feixisme» davant la parada de Sant Jordi d'Aliança Catalana Pere Fontanals

- Aina Font Torra
- Periodista de NacióManresa i Criar.cat
Publicat el 18 de juny de 2018 a les 13:19
Actualitzat el 20 de juny de 2018 a les 13:57
"Crear és l'emoció més intensa que podem arribar a conèixer", deia Anni Albers (1899-1994); "Jo no volia ser una dona artista, jo volia ser artista i prou", expressava Isabel Bishop (1902-1988); "Una dona artista no té ni musa ni esclava. Ha de ser totes dues coses per a ella mateixa", sentenciava Edna O'Brien (1930). Aquestes són tres de les reflexions que el col·leccionista d'art lleidatà Antoni Gelonch ha incorporat en el seu primer llibre, 100 dones. 100 inspiracions creatives que, tal com ja avança el títol, consta d'un centenar de cites de dones d'èpoques i procedència diverses sobre l'art i el procés creatiu.
Es tracta d'una publicació de dues-centes pàgines que el mateix autor defineix com una capsa de bombons: "no s'ha de llegir tot de cop; s'ha d'assaborir, mica en mica i amb consciència". De fet, aquesta màxima de fer les coses sense pressa també se l'aplica a ell mateix. La idea de treure a la llum un volum amb frases suggerents sobre el món de l'art des d'una òptica femenina va sorgir-li fa uns quants anys. Gairebé set. Quan va començar a publicar textos en el seu bloc personal. "Eren reflexions que feia jo sobre exposicions que havia anat a veure, d'artistes que m'interessaven o de llibres que havia llegit i que volia compartir", comenta.
Va ser a partir d'aquestes lectures que se li va obrir un món. Un món que segurament ja intuïa però que encara se li va fer evident: el món de les dones en l'art, un món desconegut, silenciat i poc reivindicat. A partir de cites de dones diverses -poc o molt conegudes-, va decidir bastir un llibre per donar-los veu i, així, contribuir a què no caiguessin en l'oblit.
"Per una banda volia constatar el crit de les Guerrilla Girls, un grup d'artistes feministes fundat a Nova York i encara en actiu, que alertava sobre la infrapresència de les dones en l'art". En concret, el col·lectiu exposava que només el 5% de les obres exposades al Metropolitan de Nova York estaven signades per dones. A la vegada, dels nus que s'exhibien, el 85% eren de dones. "Les Guerrilla Girls es preguntaven si les dones, per entrar al Metropolitan, només ho podien fer despullades", assenyala Gelonch, que afegeix que una altra dada que volia constatar traient el llibre era la del percentatge d'obres de dones adquirides pel Centre Pompidour de París al llarg dels darrers 30 anys: "només són un 18%", exclama.
Reflexionant sobre aquesta realitat encara present en l'actualitat, Gelonch va arribar a la conclusió que "si les dones estaven tan mal representades als museus d'art, probablement també ho estaven en els registres canònics de la història de l'art i en els llibres que reflexionaven sobre l'art". Ho va comprovar i es va adonar que les dones reflexionaven sobre la creació artística des del segle XVIII.
Així doncs, i havent recopilat prop de dues mil cites diverses, va decidir escollir-ne un centenar per incorporar-les en el seu llibre. "Vaig intentar que fossin representatives i que donessin una visió àmplia i global de l'art", diu, assenyalant que "totes elles són nascudes entre els segles XVIII i XX, provenen dels cinc continents i busquen una inspiració creativa per al lector".
El llibre, que va veure la llum aquest mes d'abril, conté cites de dones artistes però també de dones de professions diverses que van reflexionar sobre el procés creatiu. En són alguns exemples Simone de Beauvoir, Françoise Sagan, Hannah Arendt, Isidora Duncan, Frida Kahlo, Maria Callas, Anni Albers, Isabel Bishop o Edna O'Brien. Cada pàgina està dedicada a una d'elles. "A la part dreta hi ha la cita, i a l'esquerra una petita biografia on presento el personatge", expressa el lleidatà, que afegeix que "el que pretenc és obrir portes als lectors amb la finalitat que tinguin ganes de conèixer les autores amb més profunditat".
Presentació a la Parcir
Aquest dimarts, 19 de juny, Antoni Gelonch serà a la llibreria Parcir de Manresa per presentar aquest 100 dones. 100 inspiracions creatives. Ho farà a les set de la tarda, acompanyat de la periodista local Anna Vilajosana, en un acte obert a tota la ciutadania.
Es tracta d'una publicació de dues-centes pàgines que el mateix autor defineix com una capsa de bombons: "no s'ha de llegir tot de cop; s'ha d'assaborir, mica en mica i amb consciència". De fet, aquesta màxima de fer les coses sense pressa també se l'aplica a ell mateix. La idea de treure a la llum un volum amb frases suggerents sobre el món de l'art des d'una òptica femenina va sorgir-li fa uns quants anys. Gairebé set. Quan va començar a publicar textos en el seu bloc personal. "Eren reflexions que feia jo sobre exposicions que havia anat a veure, d'artistes que m'interessaven o de llibres que havia llegit i que volia compartir", comenta.
Va ser a partir d'aquestes lectures que se li va obrir un món. Un món que segurament ja intuïa però que encara se li va fer evident: el món de les dones en l'art, un món desconegut, silenciat i poc reivindicat. A partir de cites de dones diverses -poc o molt conegudes-, va decidir bastir un llibre per donar-los veu i, així, contribuir a què no caiguessin en l'oblit.
"Per una banda volia constatar el crit de les Guerrilla Girls, un grup d'artistes feministes fundat a Nova York i encara en actiu, que alertava sobre la infrapresència de les dones en l'art". En concret, el col·lectiu exposava que només el 5% de les obres exposades al Metropolitan de Nova York estaven signades per dones. A la vegada, dels nus que s'exhibien, el 85% eren de dones. "Les Guerrilla Girls es preguntaven si les dones, per entrar al Metropolitan, només ho podien fer despullades", assenyala Gelonch, que afegeix que una altra dada que volia constatar traient el llibre era la del percentatge d'obres de dones adquirides pel Centre Pompidour de París al llarg dels darrers 30 anys: "només són un 18%", exclama.
Reflexionant sobre aquesta realitat encara present en l'actualitat, Gelonch va arribar a la conclusió que "si les dones estaven tan mal representades als museus d'art, probablement també ho estaven en els registres canònics de la història de l'art i en els llibres que reflexionaven sobre l'art". Ho va comprovar i es va adonar que les dones reflexionaven sobre la creació artística des del segle XVIII.
Així doncs, i havent recopilat prop de dues mil cites diverses, va decidir escollir-ne un centenar per incorporar-les en el seu llibre. "Vaig intentar que fossin representatives i que donessin una visió àmplia i global de l'art", diu, assenyalant que "totes elles són nascudes entre els segles XVIII i XX, provenen dels cinc continents i busquen una inspiració creativa per al lector".
El llibre, que va veure la llum aquest mes d'abril, conté cites de dones artistes però també de dones de professions diverses que van reflexionar sobre el procés creatiu. En són alguns exemples Simone de Beauvoir, Françoise Sagan, Hannah Arendt, Isidora Duncan, Frida Kahlo, Maria Callas, Anni Albers, Isabel Bishop o Edna O'Brien. Cada pàgina està dedicada a una d'elles. "A la part dreta hi ha la cita, i a l'esquerra una petita biografia on presento el personatge", expressa el lleidatà, que afegeix que "el que pretenc és obrir portes als lectors amb la finalitat que tinguin ganes de conèixer les autores amb més profunditat".
Presentació a la Parcir
Aquest dimarts, 19 de juny, Antoni Gelonch serà a la llibreria Parcir de Manresa per presentar aquest 100 dones. 100 inspiracions creatives. Ho farà a les set de la tarda, acompanyat de la periodista local Anna Vilajosana, en un acte obert a tota la ciutadania.
Et pot interessar
-
Cultura i Mitjans L'escola Joncadella de Sant Joan de Vilatorrada guanya un Premi Pilarín Bayés de contes
-
Cultura i Mitjans Els infants de les escoles de Sant Fruitós gaudeixen d'una matinal de contes durant Sant Jordi
-
Cultura i Mitjans Manresa bull d'activitat en una diada de Sant Jordi amb bones expectatives
-
Cultura i Mitjans Toni Soler debat sobre Jordi Pujol en una projecció especial de «Parenostre» al Bages Centre