El P. A. Olivar celebra els 75 anys de vida monàstica a Montserrat

En la festa de la Transfiguració del Senyor, celebrada el 6 d'agost, el G. Anton Gordillo va signar el compromís temporal davant la comunitat

Publicat el 12 d’agost de 2010 a les 19:48

Moment de la celebració del jubileu monàstic del P. A. Olivar. Montserrat

Dissabte passat, dia 7, durant la missa conventual del Monestir, el P. Alexandre M. (Lluís) Olivar va celebrar els 75 anys de la professió monàstica a Montserrat. Durant la missa conventual del Monestir, presidida pel P. Abat Josep M. Soler, i davant els seus germans de comunitat, familiars i amics, el P. Alexandre va renovar els vots monàstics.

P. Alexandre Olivar
El P. Alexandre M. (Lluís) Olivar i Daydí va néixer l'1 de febrer de 1919 a Barcelona i és llicenciat en Teologia. Va entrar al Monestir de Montserrat el 29 de juliol de 1934, on va fer la professió temporal el 4 d'agost de 1935 i la solemne el 27 d'agost de 1940. El 9 d'agost de 1942 va ser ordenat sacerdot.

De 1936 a 1939, va realitzar els estudis eclesiàstics a les abadies de Maria Laach i Maredsous, que va finalitzar a Montserrat, etapa que va ser decisiva per a la seva vida científica. D'una banda, el va posar en contacte amb el món de parla germànica -llengua que ja coneixia de petit-, mentre que d'una altra l'introduïa en el que haurien de ser dos dels seus principals camps d'investigació: la patrística i la litúrgia. Va ser a Maria Laach on va descobrir els sermons de Sant Pere Crisòleg, que van ocupar un part molt important de la seva activitat científica.

De l'any 1946 al 1953 va dirigir la Biblioteca de Montserrat, de la qual ha publicat els catàlegs dels incunables, dels manuscrits i dels manuscrits litúrgics. L'any 1953, quan apareix El Sacramentari de Vic, que consagra la seva dedicació a la litúrgia i el situa al capdavant de la nova generació d'estudiosos de l'antiga litúrgia catalana-narbonesa, es fa càrrec com a superior de la comunitat benedictina del Santuari del Miracle (Solsona), fins l'any 1958. Quan torna a Montserrat publica el seu primer volum d'estudis sobre els sermons de Sant Pere Crisòleg i, entre 1962 i 1963, actua a Roma com a secretari i conseller del cardenal Anselm M. Albareda, llavors membre de la comissió de litúrgia de la primera sessió del Concili Vaticà II. L'any 1965 és organitzador i secretari general del II Congrés Litúrgic de Montserrat. El 1969 és membre fundador de la Societat catalana d'estudis litúrgics, de la quan n'és president emèrit. L'any 1982 és escollit acadèmic numerari de la Reial Acadèmia de les Bones Lletres de Barcelona.

És conegut internacionalment per l'edició de sermons de Sant Pere Crisòleg, publicada entre els anys 1975 i 1982 en la prestigiosa col·lecció del Corpus Christianorum. Destaca també com a patròleg per les seves múltiples contribucions a revistes especialitzades i pel volum La predicación cristiana antigua (Ed. Herder).

Paraules del P. Abat Josep M. Soler
El P. Abat de Montserrat, Josep M. Soler, va recordar, durant l'homilia celebrada el 7 d'agost a la Basílica de Santa Maria, que el P. Alexandre renovava "el seu compromís de seguiment de Jesucrist com a monjo. En la plenitud de l'edat i amb la saviesa que dóna l'experiència, desitja amb joia continuar fidel a la vocació que Déu li va donar, en la vivència de la qual ha trobat la seva realització personal i ha pogut dedicar-se a l'estudi de la litúrgia i dels Pares de l'Església". El P. Josep M. Soler va continuar glossant la vida del P. Alexandre desitjant "que el Senyor dugui a bon terme el propòsit que ara, amb joia, renova a l'escola de sant Benet. Que pugui perseverar constantment en el guiatge de l'Evangeli" tenint –per dir-ho amb el llenguatge imatjat de la Regla benedictina- "els lloms cenyits amb la fe i amb l'observança de les bones obres", perquè –i és encara sant Benet qui ho diu- "amb el progrés en la vida monàstica i en la fe, s'eixampla el cor i es corre per la via dels manaments de Déu en la inefable dolcesa de l'amor" (cf. Regla de sant Benet, Pròleg, 50).

El G. Anton Gordillo i Aubert fa la professió temporal
I divendres, dia 6, en la Festa de la Transfiguració del Senyor, el G. Anton Gordillo i Aubert va fer la seva primera professió, després de l'aprenentatge de la vida monàstica que és el noviciat. El P. Josep M. Soler va dir durant l'homilia que "el nostre G. Anton Gordillo, que ja ha viscut des de fa temps el seguiment de Jesús en la seva vida cristiana, ara, després de tres anys de compartir la vida de la nostra comunitat, vol fer la primera professió, d'abast temporal, com a monjo. El mou l'amor a la paraula del Pare que a l'evangeli d'avui ens invita a escoltar i a conèixer cada vegada més Jesucrist i a deixar-lo entrar a fons en la pròpia vida. La vida monàstica demana, precisament, una relació íntima amb Jesús tot sol viscuda en la fe i una radicalitat per posar-se a seguir-lo en la fidelitat a la paraula evangèlica". El G. Anton Gordillo va néixer a Barcelona el 5 d'abril de 1965. És doctor en Enginyeria Industrial per la UPC, d'on va ser professor en l'àrea de Ciències Materials, i va entrar al noviciat el 6 d'agost de 2008.