"Vosaltres sou els mitjans de comunicació ara". És un missatge directe i clar. Elon Musk, propietari d'X i un dels grans impulsors de Donald Trump en la seva victòria a les eleccions dels Estats Units, es dirigia així a centenars de milions de persones a la xarxa social un cop ja se sabia quin seria el resultat dels comicis. El magnat, després d'invertir 175 milions de dòlars i afirmar que les seves ambicions polítiques no finalitzen amb l'arribada de Trump a la Casa Blanca, és el resultat superlatiu de la implicació de les grans fortunes a la política nord-americana. Ara bé, deixant enrere les radiografies que es poden fer a escala política, l'èxit absolut en els comicis de l'aliança entre Trump i Musk (que a les xarxes ja han adjectivat com la unió de Sauron i Saruman a El Senyor dels Anells, "però en aquest cas guanyant els malvats") obre la capsa de Pandora a escala digital.
Dies abans del dia de la jornada electoral, navegar pel perfil d'X del propietari de la plataforma era com submergir-se en un món d'extrema dreta esbiaixat, "ple de diversió" i proclames amb mitges veritats (i moltes mentides). Ara, després que un grapat de les més importants capçaleres dels Estats Units, com el Wall Street Journal, el Washington Post o Vanity Fair, analitzessin que suposava que Musk permetés tants usuaris fent proclames reaccionàries, racistes, d'ultradreta o similars a X, la pregunta és clara: què passarà a partir d'ara?
La barra lliure està servida. Com demostrava el WSJ, el propietari de la xarxa social més famosa en qüestions de debat polític havia modificat el seu algoritme per frenar l'exposició o els clics a les notícies dels mitjans de comunicació de masses liberals dels Estats Units. També endollava contingut fortament polititzat a tots els usuaris, independentment de si el volen o no. Els que el mateix Musk anomena legacy media (mitjans heretats) són una de les dianes preferides del trumpisme digital, que ha desplegat totes les seves armes durant la campanya electoral per aconseguir (i clar que ho han aconseguit) dur Trump a la Casa Blanca per segona vegada: apassionats de les criptomonedes, verificats d'X completament entregats a la causa republicana i reaccionària, gurús que són pràcticament influencers polítics... Com una immensa secta populista i completament entregada a la causa de Trump, la més que reconeguda onada reaccionària a les xarxes ha esdevingut un tsunami. I les conseqüències seran encara pitjors.
"Per a qualsevol persona que trobi aquest resultat impactant, hauria de reconsiderar d'on obté la seva informació. Aquesta tendència va ser òbvia a X durant mesos, però gairebé tots els mitjans tradicionals heretats van impulsar una realitat completament falsa. T'han mentit". Musk es posicionava així aquest dijous al matí, directament assenyalant diaris, televisions, periodistes, ràdios... tot considerant que "la veritat" es discutia a la seva plataforma. Una veritat que, només fent clics entre usuaris que es fan repiulades o es donen suport, trobes un escenari clarament racista, replet de transfòbia, aïllacionistes dels conflictes internacionals, garants d'una economia que s'aproxima (a la vegada) a l'autarquia i al neoliberalisme per igual. La persona més rica del món ha assegurat que donarà suport a diversos candidats del Partit Republicà de cara a les eleccions de mig mandat que se celebraran el 2026. Musk deixa ben clar que el seu paper en política per impulsar candidats (vaja, tenir la bitlletera i els talonaris disponibles) només ha fet que començar.
L'associació entre Musk i Trump no és només una lectura econòmica. A Los Angeles Times, diversos executius d'Apple, Google o Metavaloraven de manera diferent la victòria del republicà. La lectura principal és, a escala digital, que els mètodes del magnat propietari d'X i dels trumpistes són exitosos. El rotatiu The New York Times demostrava, a través d'un seguiment dels seus missatges, les ramificacions i els usuaris implicats,que la conversa que generava la plataforma per culpa de Musk sempre derivava a la dreta. És evident que en una xarxa social com la vella Twitter es generen bombolles, subgrups o subcategories que queden pràcticament alienades de la política. Però la conversa general, que podia aterrar fins i tot en aquells que només parlen d'un videojoc o del partit del Barça, sempre girava cap al mateix costat.
L'humor i ser un "bully" polític: així serà l'hegemonia política de la dreta a les xarxes
Des de Next hem radiografiat diverses vegades les branques de la fatxosfera, de la tendència reaccionària que escombra plataformes com X, Instagram o TikTok. Però les alarmes sonen amb força després de la victòria de l'aliança Musk-Trump. Fins i tot l'agència Reuters va publicar una anàlisi on assenyalava que l'home més ric del món es comportava com un bully, com un assetjador, a la seva pròpia xarxa social.
Parlem d'un home que manté per ara una fortuna superior als 250.000 milions de dòlars i que sense cap mena d'embut, assegurava que "la guerra civil al Regne Unit era inevitable". Per què? Per les manifestacions racistes i contra la immigració generades pels incidents a Southport. Musk va donar ales a una informació que va córrer com la pólvora i que va acabar sent falsa. Quin càstig ha rebut? Cap ni un. Precisament la xarxa social és seva i pot fer el que li doni la gana. Ni el Congrés dels Estats Units ni la justícia nord-americana ha fet cap pas per barrar-li el pas a les seves derives.
Civil war is inevitable
— Elon Musk (@elonmusk) August 4, 2024
El mateix Musk ja ha admès a les xarxes socials el paper tan significatiu que han tingut els nous corrents comunicatius, com els pòdcasts d'ultradreta de Joe Rogan, Charlie Kirk o les declaracions de persones com Ben Shapiro. "Crec que va fer una gran diferència que el president Trump i el futur vicepresident Vance participessin en pòdcasts llargs", deia en una entrevista del 5 de novembre amb el comunicador reaccionari Tucker Carlson -qui va aparèixer a Madrid per donar suport a les manifestacions ultres a Ferraz-. El magnat és un amant de les proclames inflades, té tendència a propagar proclames o teories conspiratives (aquest dijous ja ha publicat una piulada amb la frase Novus Ordo Seclorum, és a dir, "Nou Ordre Mundial").
Com va ocórrer el 2016, amb la primera victòria de Trump i la doctrina d'Steve Bannon, la capsa de Pandora farà saltar els engranatges de la política a les xarxes socials. Insistim, només cal fer una repassada als comentaris de milers i milers d'usuaris responent, només responent, a les publicacions de Musk o del president electe dels Estats Units. "Woke is dead, long live MAGA", afirmava un home. És l'opinió d'un usuari aleatori, random, sense cap intenció per part d'aquestes línies d'assenyalar-lo. Ans al contrari: és un granet de sorra d'un desert àrid i reaccionari. Milions de reaccions a X carregant contra dones transgènere (com en aquest cas), reivindicant frases del film Matrix (han aconseguit prendre la pastilla vermella) o assegurant que "per fi són lliures de la influència dels poderosos" (segons Forbes, Trump ostenta una riquesa financera valorada en 7 bilions de dòlars).
— DogeDesigner (@cb_doge) November 7, 2024
Tot plegat se suma a l'humor negre (carregat d'atacs contra minories o els demòcrates), als mems i a la intel·ligència artificial que genera vídeos o imatges en favor del moviment trumpista i es desplega sense aturador a escala digital. La capsa de Pandora l'ha oberta Trump, però ni els seus seguidors més fanàtics són conscients dels mals digitals que hi havia a dins i les conseqüències que poden generar.