Ens creiem el que necessitem creure
«Si tens al cap que l’independentisme és una cosa de bojos o de racistes, t’empassaràs qualsevol notícia que ho reafirmi»
ARA A PORTADA
-
Catalunya afronta la segona onada de calor: quan i on s'assoliran temperatures extremes? Arnau Urgell i Vidal
-
-
-
El Govern veu «compatible» negociar els pressupostos mentre s'avança en els acords d'investidura Redacció
-
Barcelona investigarà centenars d'empreses de pisos turístics a la cerca d'impostos pendents David Cobo

- Jordi Bianciotto
- Periodista i crític musical
Només quaranta-vuit hores després, aquest dijous, el mateix diari digital tornava a ensopegar amb la obstinada realitat paral·lela tot publicant un article en què, arran d’un fil de tuits d’una usuària aparentment independentista de la branca del "tenim pressa", denunciava un suposat "apartheid de los CDR" a partir de la divisió dels catalans en grups pintorescos com ara "catalans de soca-rel", "xarnegos", "charnegos", "colons" i "botiflers". Un esperpent ideològic del qual se’n van fer ressò altres mitjans, com e-notícies, tot i que aquí reconec que jo mateix hi vaig caure. La tal Aina tenia l’aspecte d’una independentista normal que havia perdut l’oremus. Tot molt passat de rosca, sí, però no del tot increïble.
Però la inversemblança de la notícia, de vegades, no té tant a veure amb la mateixa notícia, ni tan sols necessàriament amb la font, sinó amb la teva disposició a creure-te-la. Aquesta és la qüestió. Si tens en el cap que l’independentisme és una cosa de bojos o de racistes, t’empassaràs qualsevol notícia que reafirmi aquesta idea. Si sospites, com és el meu cas, que hi ha determinats independentistes que han perdut de vista la realitat, repassaràs el fil de tuits de l’Aina horroritzat i alhora donant-te íntimament la raó.
Aquest efecte es dóna, però, en totes les direccions ideològiques. Em crida l’atenció, per exemple, que es continuï dient que Jordi Cañas va dir aquella frase alarmant: "Os montaremos un Ulster que os vais a cagar". Gemma Calvet, que llavors, el 2014, era diputada d’ERC, l’hi va atribuir en el Parlament i després es va haver de disculpar tot advertint que era "falsa", tal i com va recollir en el seu moment NacióDigital. Però tant se val: la sentència de Cañas (exdiputat d’un partit, Ciutadans, al qual no tinc la més mínima simpatia) continua perseguint-lo com una ombra i fins i tot arriba a publicar-se en els tuits dels telespectadors, a peu de pantalla, de programes com FAQS, fa poques setmanes. Quatre anys després que la frase fos desmentida solemnement! Què importa que no sigui veritat, oi? Estem en guerra!
Doncs sí, ens creiem el que volem o necessitem creure. I no hi ha dubte que una de les víctimes del procés sobiranista és el periodisme.
Periodista especialitzat en música des de fa més de tres dècades. Crític musical d’El Periódico de Catalunya, escriu a les publicacions especialitzades Rockdelux i Enderrock, i col·labora en diversos mitjans audiovisuals. Ha escrit diversos llibres, com ara els tres volums de Guía universal del rock (Robinbook) i 501 cançons catalanes que has d’escoltar abans de morir (Ara Llibres), així com els volums de memòries Maria del Mar Bonet, intensament (Ara Llibres) i El libro de Estopa (Espasa-Planeta). Soci de l’ACP i del Grup de Periodistes Ramon Barnils.
Et pot interessar
Alta Newsletter
Iniciar sessió
No tens compte a Nació?
Crea'n un gratisCrear compte
Periodisme en català, gràcies a una comunitat de gent com tu
Recuperar contrasenya
Introdueix l’adreça de correu electrònic amb la qual accedeixes habitualment i t’enviarem una nova clau d’accés.