Jordi Vendrell i la memòria discreta
«Ell va donar forma a un espai mental oxigenant, engrescador, que convidava a imaginar una Catalunya amb una ambició il·limitada i plantant cara a la intimidació»
ARA A PORTADA
-
-
Front comú de Catalunya i el País Basc per aconseguir l'oficialitat de les llengües a Europa Lluís Girona Boffi
-
-
Cristóbal Montoro i vuit més: la llista de ministres imputats de José María Aznar Lluís Girona Boffi
-
Montoro es dona de baixa del PP després de ser acusat de beneficiar empreses gasistes quan era ministre Redacció

- Jordi Bianciotto
- Periodista i crític musical
Però m’agrada posar més el focus en un Jordi Vendrell anterior, el d’El lloro, el moro, el mico i el senyor de Puerto Rico, que va començar a emetre’s a la primera temporada de Catalunya Ràdio, la 1983-1984. Una època tèbia, allunyada de l’èpica de l’antifranquisme, on la despolitització era cool, amb una Generalitat per construir, un Madrid que volia alçar-se com a capital de la modernitat i veus que, com el senyor Félix de Azúa, ens deien que Barcelona era un Titanic perquè es mirava massa el melic.
La veu de Vendrell, una mica rasposa, molt acollidora, em va acompanyar moltes matinades en una època, els 19, 20 anys, en què devia buscar exactament aquella barreja de catalanitat natural, sense amagar, i nocturnitat cràpula. De la mateixa manera que Quim Monzó ens va dir a una generació que es podia ser modern en català, Jordi Vendrell va complementar la feina amb una mirada al món tranquil·la i sense complexos, refrescant, sense naftalina ni actitud resistent, urbana, una mica gamberra i alhora inquieta amb el destí del país.
Progressista però no progre, potser una mica àcrata, m’atreviria a dir que Vendrell era partidari de superar aquella disposició política de l’època en què havies de ser, una de dos, nacionalista-regionalista conservador o bé urbà-cosmopolita sense arrels en el país. Senyor de Manlleu però diria que encantat de viure i treballar a Barcelona, ell veia aquesta ciutat com una capital, o un món fins i tot, i com va fer Monzó en els seus contes, va contribuir a revestir-la d’una mística al voltant d’un circuit de locals i d’uns personatges que treien el nas en el programa.
El lloro…, on Vendrell i Monzó feien equip amb el no pas menor Ramon Barnils a La Mercantil Radiofònica, era un programa que no semblava regir-se per consignes, principi que també s’aplicava al seu espaterrant menú musical, on Lola Flores podia conviure amb David Bowie (ell sempre l’anomenava “el Boogie”), i en què Tom Waits et xiuxiuejava The piano has been drinking mentre t’entrava la son. Vendrell tenia un passat a la indústria musical, val a dir: va produir discos de Gato Pérez i els madrilenys Burning, per exemple. Cada cop que escolto Julio Iglesias cantant Caballo viejo em ve al cap aquella versió de Roberto Torres, de set minuts, que sonava cada nit en un moment o altre. Però la cançó que més em fascinava era una de la qual no n’he sabut mai res més: la interpretava un grup africà coral, amb un aire entre ceremoniós i melancòlic, i en una lengua incomprensible, potser alguna forma de crioll. És possible que no arribar a esbrinar mai qui la cantava formi part de la meva manera de mantenir viu el mite d’El lloro…, però, pensant-ho bé, no cal forçar tant els brots de romanticisme: si algun lector ho sap, li agrairé molt que m’ho faci saber.
De Jordi Vendrell sempre recordarem aquells “olé!” fantàstics, la manera en què anunciava que tocava “fer teòrica”; com insistia, murri, en què “la llengua sempre és molt important” i la seva manera d’adreçar-se a l’audiència com “la clientela”. I a les oients femenines, com a “xatis”. Ara el trinxarien per incorrecte.
A la seva manera, ell va donar forma a un espai mental oxigenant, engrescador, que convidava a imaginar una Catalunya amb una ambició il·limitada i plantant cara a la intimidació. Amb tranquil·litat i humor, sense ressentiments ni èpiques de pa sucat amb oli. Hi ha uns conductes discrets a la Història que són portadors d’idees de llarg recorregut i que van deixant un pòsit que potser es manifesta passat el temps. Sí, miri, som molts els que, potser discretament, venim d’aquí.
Periodista especialitzat en música des de fa més de tres dècades. Crític musical d’El Periódico de Catalunya, escriu a les publicacions especialitzades Rockdelux i Enderrock, i col·labora en diversos mitjans audiovisuals. Ha escrit diversos llibres, com ara els tres volums de Guía universal del rock (Robinbook) i 501 cançons catalanes que has d’escoltar abans de morir (Ara Llibres), així com els volums de memòries Maria del Mar Bonet, intensament (Ara Llibres) i El libro de Estopa (Espasa-Planeta). Soci de l’ACP i del Grup de Periodistes Ramon Barnils.
Alta Newsletter
Iniciar sessió
No tens compte a Nació?
Crea'n un gratisCrear compte
Periodisme en català, gràcies a una comunitat de gent com tu
Recuperar contrasenya
Introdueix l’adreça de correu electrònic amb la qual accedeixes habitualment i t’enviarem una nova clau d’accés.