
ARA A PORTADA
-
-
Front comú de Catalunya i el País Basc per aconseguir l'oficialitat de les llengües a Europa Lluís Girona Boffi
-
-
Cristóbal Montoro i vuit més: la llista de ministres imputats de José María Aznar Lluís Girona Boffi
-
Montoro es dona de baixa del PP després de ser acusat de beneficiar empreses gasistes quan era ministre Redacció

- Pep Martí i Vallverdú
- Redactor de Política a Nació
El més probable és que en el preacord signat avui hi hagin intervingut més habilitats de mirada curta que grans visions per fer un canvi històric. La mateixa precipitació amb què s'ha resolt un inici d'entesa entre els qui van ser capaços d'entendre's el juliol ja indica que una determinada manera d'entendre la política que explica el descrèdit de l'art de governar en àmplies capes de la població. Però això no treu que es tracti d'un experiment nou que desmenteix la major part de previsions i que segur que no ha estat rebut pels poders establerts amb gaire eufòria.
Posats a especular, pels motius que siguin, l'Estat ha optat per un moviment d'obertura. En principi, només a l'esquerra, però que per força haurà d'intentar també algun gest cap a la perifèria. Les forces sobiranistes haurien d'estar atentes, ni confiades ni bel·ligerants. Atentes. El que des de la política catalana pot semblar del tot insuficient, per la societat espanyola és un fet rellevant.
Caldrà veure l'habilitat dels dirigents de Podem, que tenen davant la memòria d'un PCE de llarga història i final domesticat durant la transició. La maquinària estatal, acostumada a anul·lar heterodòxies, els pot engolir. Però també és cert que el conjunt de forces constituents -crítiques amb el marc dels actuals constitucionalistes-, amb catalans i bascos, formen un bloc de l'entorn de 75 diputats gens negligible. I que el PSOE actual, malgrat tot, no és feliçment el dels anys del felipisme.
En tot cas, que l'acord sigui fruit de càlculs immediats i d'interessos personals no vol dir que l'aposta per un govern d'esquerres sigui un fet irrellevant o que no pugui agafar més transcendència de la que pot semblar d'antuvi. Una cosa podem donar per més que probable: si aquest acord falla, l'Estat només podrà assajar la fórmula de la gran coalició, el gran acord constitucionalista que reclamen des de la dreta i que prefereixen sectors econòmics, i que tindria un perdedor clar: Catalunya.
Nascut a Barcelona el 1964, forma part de Nació des del 2015. Llicenciat en Filosofia i Lletres (Història Contemporània) per la UAB. Va estar molts anys al setmanari El Triangle, on va escriure bastant sobre temes d'Església. Abans, havia treballat a l'Arxiu Central del Departament de Governació. Ha escrit una biografia d'Antonio Maura (Ediciones B), una de breu de Josep Tarradellas (Fundació Irla), una història del Club d'Amics de la Unesco de Barcelona i un recull d'entrevistes fetes a Nació (Catalunya, cap on vas?). El darrer llibre ha estat Els que manen, amb Miquel Macià, sobre 50 nissagues catalanes amb poder.
- L'última oportunitat abans de la gran coalició · Opinió · Nació
-
- Iniciar Sessió
- Subscriu-t'hi
- Newsletter
Alta Newsletter
Iniciar sessió
No tens compte a Nació?
Crea'n un gratisCrear compte
Periodisme en català, gràcies a una comunitat de gent com tu
Recuperar contrasenya
Introdueix l’adreça de correu electrònic amb la qual accedeixes habitualment i t’enviarem una nova clau d’accés.