Opinió

Taxes i vaixells contaminants

«Necessitem una Ecotaxa que respongui als interessos pels quals va ser creada, que és la reducció d'emissions que contribueixen al canvi climàtic»

Marta Ribera Carbó
18 d'abril del 2023
La setmana passada va tenir lloc la setmana contra els creuers de la Mediterrània, organitzada per Stop Creuers. Les organitzacions que impulsen la iniciativa defensen una agenda de reducció progressiva del trànsit de creuers als ports de Catalunya, atesos els impactes socials i ambientals de la indústria

En les activitats que s’han organitzat aquesta setmana han sortit a debat les falses solucions que es presenten a l’impacte ambiental de la indústria del creuer, com l’ús del Gas Natural Liquat (GNL) com a combustible que propulsi els vaixells. Arran de la promulgació de la Llei del Canvi Climàtic, que té com a objectiu reduir les emissions de gasos amb efecte hivernacle, el Parlament es va comprometre a la creació d’un impost sobre les emissions portuàries de grans vaixells. 

Després de cinc anys, sembla que aquest impost es materialitzarà en el que ara és l’avantprojecte de llei de l’impost sobre les emissions portuàries de grans vaixells, també anomenada “Ecotaxa”. El que proposa l’impost és aplicar una taxa per cada quilogram d’òxid de nitrogen (NoX) o de partícules que emetin els grans vaixells durant el temps de maniobra, atracament i fondeig en un port del territori de Catalunya. Fins aquí, tot bé.

L’avantprojecte preveu una aplicació gradual de l’impost, començant a 1 € per kg emès quan s’apliqui, arribant fins a 3,5 € per quilogram. Segons un estudi de 2017 de l’ONG belga Transport & Environment (T&E), Barcelona va ser la ciutat europea amb més contaminació atmosfèrica a causa dels creuers en tot Europa, arribant als 729,481 kg de NoX a l’any. La Generalitat va preveure que recaptaria 9,72 milions d’euros el primer any, i 34 milions tres anys després. Fins aquí tot bé també, en tant que l’Ecotaxa desincentiva l’ús dels combustibles que produeixen aquestes emissions. 

El problema rau en quins són els combustibles alternatius que s’estan impulsant. L’Ecotaxa fa més competitiu el gas natural liquat, que ja poden utilitzar almenys el 20% dels vaixells que operen al port de Barcelona. La indústria està apostant per l’ús d’aquest combustible fòssil i la majoria dels vaixells de nova construcció poden propulsar-se amb aquest combustible. 

L’ús de GNL en la indústria dels creuers perpetua la dependència que tenim dels combustibles fòssils, i a més, no suposa un avenç en la lluita contra el canvi climàtic. Segons Delphine Gozillon, responsable del departament de Transport Marítim de T&E, “la major part dels vaixells propulsats per GNL disponibles avui dia al mercat són molt més perjudicials per al clima que les embarcacions de combustibles fòssils a les quals se suposa que han de substituir”. L’ONG belga ho demostra en aquest estudi, on es veu com vaixells propulsats per GNL emeten altes quantitats de metà a l’atmosfera. 

Necessitem, per tant, una Ecotaxa que respongui als interessos pel quals va ser creada, que és la reducció d’emissions que contribueixen al canvi climàtic, i que penalitzi l’ús en la indústria naval de combustibles com el Gas Natural Liquat.

Jurista i economista i membre d'Espai Zero Vuit. També soc tècnica de Justícia Econòmica a l'Observatori DESC, on treballo per la defensa dels drets humans.

El més llegit