Representants d'una quarantena de mercats medievals de Catalunya així com de fora - d'Àvila, La Rioja i Eivissa- s'han reunit aquest dijous a Vic per compartir experiències. És la primera vegada que el sector fa una jornada com aquesta amb la voluntat de buscar solucions a reptes com la sostenibilitat -són esdeveniments que concentren milers de visitants- o els estàndards de qualitat necessaris per continuar essent atractius. "A Vic fa molts anys que el fem i sovint ens consulten temes d'altres llocs", explica la regidora de Fires i Mercats, Bet Piella. Des de la capital d'Osona reivindiquen la importància de "prestigiar" un esdeveniment estratègic a nivell econòmic per a les poblacions que en celebren. A Catalunya se'n fan una setantena.
Durant el matí, els representants de diferents mercats catalans han exposat les seves vivències i han compartit maneres de fer. Entre els assistents també hi havia el vicepresident primer de la Federació de Fires de Catalunya (Fefic), Fabio Valbonesi, que ha destacat la importància d'una trobada com aquesta. "Molts cops busquem la innovació i un dels fets més innovadors és compartir idees i bones pràctiques i metodologies i maneres de fer", afirma.
Entre els assistents hi havia el mercat medieval de Montblanc, un esdeveniment vinculat a la Setmana Medieval de Sant Jordi que l'any vinent arribarà a la 38a edició. El president de l'associació organitzadora, Maties Martí, destaca la importància d'"unificar sinergies" encara que cadascú tingui la seva particularitat. "Cal unir-nos entre tots per no fer-nos la competència sinó ajudar-nos per sumar valor al nostre patrimoni". Preguntat per les problemàtiques que viu el sector, Martí en destaca una: "El problema són les empreses que es dediquen a crear aquests mercats i això fa que recreïn menys la imatge que volem donar". Precisament, una de les propostes que hi ha sobre la taula és la creació d'un possible segell de qualitat atorgat per la Generalitat.
Des de la Federació de Fires de Catalunya també veuen amb bons ulls la creació d'aquesta distinció, però més especialment unes bases reguladores. Segons el vicepresident primer de l'ens, Fabio Valbonesi, el sector gaudeix d'una "salut envejable", tal com demostra la xifra de més de 70 propostes. Ara bé, creu que, a nivell d'oferta, cal "premiar la qualitat envers la quantitat" i garantir que es compleixen uns nivells de qualitat i un valor afegit a cada proposta. En aquest sentit, també creu que s'han d'abordar altres temes com evitar que caiguin tots en festius o períodes de vacances per espaiar-les més en el temps.
La sostenibilitat, un altre repte
La ciutat amfitriona de la trobada coneix de primera mà què suposa concentrar milers de persones en pocs dies. El Mercat Medieval de Vic és la fira que té un major impacte econòmic a la ciutat, però també la que genera més problemes de mobilitat o molèsties als veïns del centre. "Un aspecte fonamental dels mercats d'avui és la sostenibilitat; si passes de 50.000 persones a 300.000 persones en un cap de setmana cal mirar els efectes i intentar reduir impactes en el medi ambient o social" assenyala la regidora de Fires de Vic, Bet Piella. De forma presencial també han assistit representants del mercat medieval de Santo Domingo de la Calzada (La Rioja) i en format en línia dels mercats d'Àvila i Eivissa.
Vic ja escalfa motors
La trobada d'aquest dijous forma part de La Prèvia del Medieval, que s'allargarà fins a l'1 de desembre. Un programa d'activitats que van des de xerrades, exposicions i tallers per començar a escalfar motors per la gran cita medieval de l'any a Vic, que es farà del 6 al 8 de desembre. Enguany el fil conductor són els paisatges sonors i entre les activitats programades destaca el Cant de la Sibil·la a l'Església de la Pietat o l'espectacle Diàleg de campanars, on els campanars de la Catedral, la Pietat i Sant Domènec crearan un ambient únic amb un diàleg rítmic i melòdic que evocarà el paisatge sonor tradicional de pobles i ciutats.
Pel que fa al Mercat Medieval, aquesta nova edició seguirà la línia continuista dels últims anys. En total, hi haurà uns 400 artesans, taverners i firaires del país i d'indrets de fora de Catalunya com França que vendran productes d'alimentació, les herbes, l'artesania, la decoració, la joieria, la cosmètica natural o els productes gastronòmics, com ara embotits, conserves o xocolates. Com cada any, també hi haurà demostracions medievals, passa carrers i demostracions dels oficis més destacats de l'època, com el de bufador de vidre. Com a novetat, enguany destaca la celebració d'una justa, una lluita de cavallers amb cavall. Tot plegat, amb l'objectiu de transportar els visitants a l'època medieval a través d'una experiència immersiva i "autèntica".