


Diuen que Vic és el bressol i la capital de l'independentisme. I en el nom de la Via Catalana, la mobilització més gran de la història del país, també ho ha demostrat: la Via Catalana ja existia des de 1995, perquè una empresa de transports de la capital d'Osona porta amb orgull justament aquest nom que ha ressonat per tota la premsa mundial.
La Via Catalana SL, la dels camions vermells, va néixer ara fa 18 anys de la mà de Rafel Monferrer, instal·lada al polígon industrial Malloles. L'empresa té el seu web al domini .cat, i això ja ho diu tot: "I tant que vam anar a la Via Catalana, a títol personal", explica Monferrer.
Un cop convocada la mobilització popular, la sorpresa dels primers dies va deixar pas a la comprensió, perquè l'empresa havia d'atendre moltes trucades que es pensaven que estaven parlant amb l'Assemblea Nacional Catalana.
I què devia preguntar la gent?. "Ens demanaven si podien portar el gos a la cadena humana, o que es volien canviar de tram, com serien els lavabos, o que no sabien com desplaçar-se... però tothom molt amable, ho vull remarcar", segons Monferrer. Encara més: els seguidors de Twitter de @viacatalana es van disparar el dia 11, quan la confusió va arribar al seu grau màxim.
Una anècdota que commou. A la pàgina de GooglePlus de l'empresa, una lectora, Carmen López, de 51 anys, ben rafiada que era la pàgina de l'ANC, hi va deixar un missatge que recordava la fe del seu pare, desaparegut fa tres anys, en la independència de Catalunya, i com li prometia que ella sí que la veuria, i acabava així: "Visca Catalunya. Visca el meu pare"

Com que Via Catalana es dedica al transport amb tràilers per a grans empreses, de sectors com l'alimentació o el mobiliari, no es pot dir que li hagi servit per guanyar cap nou client. La flota de camions de la companyia viatja preferentment cap a Alemanya, els països del Benelux, França i Portugal. "Si ens dediquéssim a transport al detall o a la missatgeria, estic segur que la promoció de la Via ens hauria fet guanyar clients", explica.
L'empresa opera poc amb les altres comunitats autònomes espanyoles, perquè en direcció cap allà no li surten gaire comandes. Una cosa compensa l'altra, perquè "quan ens movem cap a Lleida o Tarragona, pel fet de ser de Vic la gent ens veu amb molta simpatia".
Monferrer no ha detectat cap mena de reacció negativa entre els seus clients d'altres comunitats autònomes per tenir el nom que té l'empresa, Via Catalana, ni tan sols ara que aquestes dues paraules han estat a la portada de tots els diaris de l'Estat espanyol.

Rafel Monferrer, a la plaça Major de Vic. Foto: Osona.com.