Una delegació de la Generalitat de Catalunya, encapçalada pel secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, i el director general d'Infraestructures, David Prat, s'ha reunit aquest juliol amb representants de la Taula del Trànsit de Roda de Ter amb l'objectiu de buscar solucions a la mobilitat i la pacificació de la C-153 al seu pas pel municipi.
Durant la sessió de treball s'ha repassat els diferents estudis tècnics elaborats des d'abans del 2010 en aquesta matèria. Des del Departament de Territori insisteixen en el fet que caldran diverses actuacions per reduir i pacificar el trànsit de vehicles i remarquen que caldrà arribar un consens ampli també amb altres municipis veïns.
En aquesta línia, si s'apostés per la construcció de la variant, també afectaria la mobilitat de les Masies de Roda Gurb i Manlleu. L'execució d'una actuació d'aquestes característiques pot allargar-se en el temps i cal tenir en compte que la tramitació urbanística, l'impacte sobre el territori o el cost de les obres necessiten consens entre tots els agents implicats.
15.000 vehicles diaris
El gruix de trànsit que suporta la C-153 és de 15.000 vehicles diaris dels quals un 66% és mobilitat de persones que tenen com a destí Roda de Ter o dins del mateix municipi.
Els estudis que s'han realitzat fins ara contemplen tres alternatives: una variant oest, una nord-oest i la variant de Manlleu. Amb les dues primeres la circulació de vehicles per la C-153 al seu pas per Roda es reduiria un 33%, mentre que amb la variant de Manlleu el percentatge seria menor.
Actuacions a curt termini
Des de la Generalitat insisteixen que, pel volum del trànsit intern que suporta la via, seran necessàries diferents mesures per pacificar la mobilitat. D'aquesta manera, el setembre es començarà la redacció dels treballs per a la integració urbana de la C-153 al seu pas per Roda.
Aquesta actuació comportarà la implementació de mesures de seguretat viària per la reducció de la velocitat dels vehicles. També s'analitzarà la reducció de la velocitat a 40 km/h, la construcció d'una rotonda amb aquesta finalitat o la millora a les cruïlles de la plaça Verdaguer i les cruïlles de la C-153 amb els carrers Casserres i Bac de Roda.
Tanmateix, també s'analitzarà la possibilitat de construir un carril bici a la trama urbana que, més endavant, pugui tenir continuïtat fins a Vic per tal de donar alternatives als desplaçaments de vehicles de motor.
Des de la Taula pel Trànsit –amb la participació activa dels grups municipals d'ERC, IPR, Sumem, Junts i la regidora no adscrita Marta Pascuet- també es demana que s'optimitzi la xarxa d'autobusos que connecten Roda amb els municipis veïns.