Aquest dimarts, l'Ajuntament de Roda de Ter ha celebrat el ple corresponent al mes de maig, una sessió plenària on, entre altres punts, s'aprovava la incorporació de 568.734 euros al pressupost municipal -procedents del romanent de tresoreria de l'any 2023-, mentre que el 75% de la modificació de crèdit es destinarà a inversions. Amb tot, el ple ha estat marcat, en bona part, pel debat sobre el trànsit de vehicles al poble.
Durant la primera part de ple els diferents grups posaven l'accent en la proposta de l'equip de govern d'instal·lar programadors horaris als semàfors de la C-135, a la zona més propera al CAP, mentre que en l'apartat de mocions s'encetava plenament el meló de la mobilitat al municipi.
La primera moció, presentada per Ara Roda, s'ha refusat amb nous vots en contra, tres suports i una abstenció. Es tractava d'un text on es recollien propostes d'entitats i veïns del municipi per a "solucionar" el problema del trànsit. "Tothom pateix els embussos recurrents en hora punta, els sorolls, fums i pudors derivats d'un trànsit que es concentra al llarg de la C-153 donada la falta d'alternatives de circulació", exposen des d'Ara Roda, després de reunir-se amb plataformes, entitats i veïnatge del poble "per tal de trobar un consens al voltant d'aquesta qüestió".
La moció proposava diferents acords de ple i una extensa bateria de mesures, com per exemple, l'inici d'accions destinades a reduir i repartir el trànsit de vehicles al llarg de la carretera; el plantejament, disseny i execució de vies alternatives pels camions que creuen el municipi en direcció a l'escorxador de Patel o als polígons de Manlleu i Malars; o la creació de carrils bici entre roda i Vic i roda-manlleu en paral·lel a les carreteres existents i amb espai per vianants i arbrat.
En matèria de transport públic, el text també proposa l'augment de freqüències de pas en hores punta dels busos que connecten la capital d'Osona amb Roda així com estudiar el cost i la viabilitat de busos regulars coordinats amb els horaris dels trens de l'R3 i les línies que surten des de Vic; o la posada en marxa d'una prova pilot d'un bus gratuït que recorri el poble amb parades ben senyalitzades i concretes.
D'altra banda, la moció d'Ara Roda també insta, entre altres coses, a iniciar negociacions amb Patel i altres empreses de l'entorn del municipi perquè ofereixin transport alternatiu al cotxe privat als seus treballadors; l'aplicació de canvis de sentit en alguns carrers tal com es proposa en un estudi de mobilitat realitzat l'any 2019; la realització d'actuacions urbanístiques per no donar incentius a l'ús del vehicle privat per a desplaçaments de poc recorregut així com el foment de la mobilitat a peu o en bicicleta; la creació d'un aparcament de camions i altres vehicles pesants al polígon del Puig; o la creació de bosses d'aparcament dissuasives en zones estratègiques del poble.
Des de l'equip de govern de Roda de Ter recorden que qui té la potestat per decidir els canvis que es fan a la via són la Diputació de Barcelona i Carreteres de la Generalitat, i insisteixen que en molts punts de la moció "ja s'hi està treballant", mentre que en d'altres es mostren "oberts" a escoltar propostes.
La variant
El ple també ha debatut una moció presentada per Junts per Roda per instar a l'equip de govern que "reclami a la Generalitat la urgència de treure el tram interurbà de la C-153 fora del municipi".
En aquesta línia, l'alcalde recorda l'existència de la taula del trànsit -amb representació i participació de tots els grups municipals del consistori- i detalla que "el problema és complex perquè hi intervenen diferents administracions". També explica que s'ha establert un full de ruta "per avançar i poder trobar una solució" pel que fa al trànsit rodat al municipi.
El text de Junts també era rebutjat pel plenari amb vuit vots en contra, dos a favor i tres abstencions.