
Joan Turró, Jordi Montaña i Pere Quer. Foto: Adrià Costa
La futura Facultat de Medicina serà el projecte insígnia de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) en el futur més immediat. La iniciativa està enllestida i només depèn de l’autorització del govern central. “No veiem cap argument perquè no ens donin aquesta autorització”, va explicar aquest dimarts Joan Turró, director de la Fundació Universitària Balmes (FUB) -òrgan gestor de la UVic-UCC-, en una trobada amb periodistes locals, on va desgranar els últims detalls del projecte. Si els terminis es compleixen, la Facultat podria començar a caminar el curs 2017-2018.
Una de les línies estratègiques de la UVic-UCC es obrir-se a la ciutat, i descentralitzar alguns dels seus equipaments, que es distribuiran pel nucli urbà. En aquest marc, la Facultat de Medicina s’ubicarà als terrenys de Can Baumann, tal com ja es va anunciar l’any passat, molt a prop del teatre l’Atlàntida. A més, l'actual Facultat de Ciències de la Salut es traslladarà i compartirà espai amb la Facultat, de manera que així s’alliberaran algunes zones del campus.
Joan Turró va explicar que les obres començaran quan el centre universitari rebi el vist-i-plau per part del govern espanyol, però no abans. “No invertirem ni un sol euro fins que hi hagi l’autorització”, va reblar. De moment, però, ja s’ha arribat a un acord amb els propietaris per cedir la parcel·la. De cara al finançament, s’estan estudiant diverses fórmules.
La Facultat dependrà d'una fundació que s'encarregarà de gestionar-la, la Fundació d'Estudis Superiors en Ciències de la Salut, i estarà participada per la Fundació Universitària Balmes i la Fundació Universitària del Bages. En un futur, aquesta participació s’obrirà a altres socis, com podrien ser empreses tecnològiques o entitats vinculades a la sanitat, com el Consorci Hospitalari de Vic. Turró va avançar que aquesta fundació s'ha creat recentment i ja està a punt per funcionar.
La Facultat de Medicina serà un centre extern i adscrit a la universitat, que dependrà de la Fundació d’Estudis Superiors en Ciències de la Salut. “Els nous estudis de Medicina es caracteritzaran per un alt nivell d’excel·lència professional en valors i competències, una vocació internacional i una oferta docent genuïna i diferenciada que permeti la UVic-UCC adquirir un prestigi en l’àmbit de la salut”, va explicar el rector, Jordi Montaña, en la mateixa trobada. S’estima que l’impacte socioeconòmic al territori, fruit de la implantació d’aquests estudis, sigui d’un volum d’inversió inicial en equipaments i infraestructures de 19 milions d’euros; un volum de negoci generat al voltant dels 22 milions d’euros (que representaria el 0,3% del PIB d’Osona i Bages); i una ocupació creada de 243 llocs de treball.
Vista la importància i l’impacte socioeconòmic que tindrà per la Catalunya Central l’impuls de les activitats docents, de recerca i transferència de coneixement en l’àmbit de les ciències de la salut previstes, s’ha constituït l’anomenat “Cercle Impulsor de la Facultat de Medicina de la Catalunya Central”, que té com a objectiu evidenciar i articular la implicació, la participació i, si s’escau, el suport econòmic o d’altra mena dels principals agents socials i econòmics del territori en el projecte.
Càtedres de la salut
En els darrers anys, la UVic-UCC ha creat una estructura de càtedres creixent, transversal i dinàmica amb l’objectiu d’incorporar talent i visions complementàries a les àrees d’estudi que ens són pròpies. Actualment, la UVic-UCC ha incorporat vuit càtedres en diversos àmbits del coneixement. Són particularment remarcables les que treballen aspectes relacionats amb el món de la salut i l’acció social des de diversos vessants, ja siguin metodològics, tecnològics, científics, d’estratègia, assistencials o una combinació d’aquests factors.
Així, en els darrers anys s’han creat la Càtedra de Serveis Socials, amb el Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat; la Càtedra de Cures Pal·liatives, amb l’Institut Català d'Oncologia; la Càtedra TIC i Salut, amb la Fundació del mateix nom; la Càtedra de Recerca Qualitativa, amb la Universitat Autònoma de Barcelona, Fundació Dr. Robert i Institut d’Estudis de la Salut (IES); la Càtedra de la Sida i Malalties Relacionades, amb la Fundació IrsiCaixa i la Fundació de Lluita contra la Sida; i la Càtedra de l'Aigua, Natura i Benestar, amb la Universitat de Girona i l’Ajuntament de Sant Hilari Sacalm, totes elles relacionades en alguna mesura amb la salut i el benestar. A aquestes càtedres s’hi afegirà una nova Càtedra en Bioètica, amb la Fundació Grífols, que està en tràmit de ser formalment aprovada pel Patronat de la Fundació Universitària Balmes.
“Totes aquestes càtedres, liderades per persones de referència en cadascun dels seus àmbits, contribueixen a aportar un fonament científic, social i també territorial al projecte de futur de la Facultat de Medicina de la UVic-UCC”, va argumentar Turró.