"Farts" dels retards i les cancel·lacions de trens, usuaris de l'R3 s'han organitzat per recollir, de manera cooperativa, les incidències que pateixen diàriament en aquesta línia. "Renfe ens informa sovint que la puntualitat és superior al 90%", expliquen, però la percepció de les persones usuàries "és molt diferent".
Per a demostrar de forma "objectiva" que, generalment, els combois no arriben sobre l'horari previst, des de la plataforma Perquè no ens fotin el tren han impulsat diverses accions com la creació d'un formulari -actiu del 13 al 26 de gener- perquè els viatgers comuniquessin les incidències; han descarregat les dades d'una aplicació que recull la informació directament d'Adif; i han recopilat les dades d'un usuari que cada dia anota l'hora de sortida i arribada del trajecte Centelles-Sants (Barcelona) des del juny del 2023 -contemplant també el primer gran tall per a les obres de desdoblament del ferrocarril-.
Només un 4% dels trens arriben puntuals a Vic
Entre les dades analitzades se n'extreu que, per exemple, només un 10% dels trajectes analitzats en direcció a l'Hospitalet de Llobregat es desenvolupen amb puntualitat. En sentit invers, encara és més preocupant: només el 4% dels combois arriben sobre l'horari previst a Vic, on una quarantena de trens –un 13%- ho fan amb més de mitja hora de retard, mentre que a Ripoll ja són el 24%. Altres variables analitzades exposen que el retard mitjà dels trens amb origen a l'Hospitalet és de 20 minuts quan arriben a la capital d'Osona o, per exemple, de 22 minuts de demora a la capital del Ripollès.
"S'ha assumit que els trens passen amb retard i s'ha normalitzat", insisteix Marc Janeras, membre de Perquè no ens fotin el tren: "Ja no se'n parla i sembla que aquest problema no passi".
Trens fantasma
Més enllà dels retards, les persones usuàries de l'R3 han de conviure, també, amb les cancel·lacions de combois. Si bé l'aplicació oficial recull la informació relativa a les hores de pas dels combois, aquest recurs no detecta quan un tren ha estat cancel·lat.
Durant el període analitzat, han detectat 16 trens que o no van passar o ho van fer amb tanta demora que els viatgers els van percebre com a combois fantasma. "Aquests trens desapareixen de l'aplicació i de les pantalles", expliquen.
En aquest sentit, una de les queixes principals és que quan hi ha una incidència, la informació "és escassa i contradictòria", a més de la repercussió econòmica o el temps i l'esforç emprat pels viatges, el qual suposa un desgast important per qui ha d'utilitzar el ferrocarril diàriament.
"Opacitat i maquillatge" de les dades
Amb les xifres a la mà i havent-les fet arribar a la Generalitat de Catalunya -titular de Rodalies- "perquè en sigui coneixedora i es pugui revertir la situació", des de Perquè no ens fotin el tren denuncien que "a l'R3 ens hem quedat sense horaris", a més d'"opacitat i maquillatge" de les dades per part dels responsables del servei. Tot plegat, diuen, "hauria d'anar acompanyat d'una justificació i, si s'escau, de sancions".