Un muntatge teatral de petit format donarà a conèixer com era la vida dels treballadors de la pell de les Adoberies de Vic. L'objectiu és explicar aquest passat que tant caracteritza la ciutat des del mateix edifici de les Adoberies, rehabilitades recentment.
La companyia CorCia Teatre, amb quatre actors, estrenarà un muntatge de petit format on s'explicaran "petites històries" en diferents èpoques, però amb el segle XX com a part central. El director, Joan Roura, ha explicat que ha sigut un procés creatiu "enriquidor" perquè desconeixien el sector.
És una iniciativa de l'àrea de Turisme de l'Ajuntament de Vic, que ha creat aquest nou producte per donar a conèixer aquest passat. És el primer cop que les Adoberies es converteix en un espai teatral. S'estrenarà el 18 de juliol i hi haurà funcions fins al 9 d'agost.
L'obra es titula A flor de pell i vol donar veu a aquells homes i dones que, durant segles, van treballar la pell "amb esforç i dignitat". El director, Joan Roura, ha explicat que la companyia treballa aquest format de portar el teatre al museu i no és la primera vegada. Ja han fet una experiència similar al Museu del Ter de Manlleu, però basant-se en el passat tèxtil.
Ara, s'han endinsat en el món de les pelleries, un sector que desconeixien i que els ha portat a fer un treball documental, incloent-hi entrevistes amb extreballadors. "Una mica som uns historiadors frustrats i fem teatre perquè creiem que la millor manera d'explicar les grans veritats és a través de la mentida pactada, que és el teatre", ha explicat durant la presentació que s'ha fet aquest dimecres.
L'obra, d'una hora de durada, transcorre en tres espais de les Adoberies: el hall, la planta subterrània de les clotes i la sala d'actes, i la història explica diferents èpoques. "Subratllem molt el segle XX, que és quan canvien més les coses i ho tenim més recent, però també ens remuntem al 1901 fins al 1999, com a dada fictícia del final de les pelleries", detalla. "No volem ensucrar-ho", assegura, perquè "anar a treballar a les 5 tampoc molava massa".
Són petites històries, diu, que parlen de la felicitat, dels conflictes i els amors i desamors i amb la particularitat que totes les escenes passen davant d'un mateix lavabo. Els actors són Jordi Arqués, Anna Busanya, Xevi Font i Laia Monforte.
Una nova activitat turística
La producció compta amb el suport de l'Ajuntament de Vic que ha volgut crear aquest nou producte turístic per explicar la història de les Adoberies. La regidora de Turisme, Anna Alemany, ha recordat que les Adoberies, antiga fàbrica de pells, va obrir portes ara fa un any després d'una important rehabilitació. El 2020 l'Ajuntament les va expropiar i està previst a finals de l'any vinent abordar el procés de museïtzació.
Des que va obrir portes s'han fet visites guiades, que han tingut una bona acollida, segons la regidora. "Volíem fer una cosa diferent aquest estiu" en la línia d'obrir un nou àmbit de turisme industrial per oferir als vigatans i visitants, ha assenyalat.
Les representacions començaran el 18 de juliol i es faran dos passis els divendres i dos més els dissabtes fins al 9 d'agost. L'aforament és d'un màxim de 20 persones i les entrades costen 16 euros. Forma part de la programació cultural que oferirà la ciutat aquest estiu.